پژو 206 فرانسوی یا ایرانی یا …

پژو 206 فرانسوی یا ایرانی یا …

از زمانی که اعلام شد پژو 206 ایرانی جانشین 206 فرانسوی می شود، بیشترین نگرانی در بین طرفداران این خودرو، بحث کیفیت نمونه ایرانی آن بوده است. سوالی که در همان ابتدای امر به ذهن خطور می کند، این است که 206 در نهایت ایرانی یا چینی خواهد شد؟ از سوی دیگر، واکنش پژو به از سر گیری تولید 206 ایرانی بدون مجوز این شرکت هم هست و این نگرانی وجود دارد که طرف فرانسوی در مقابل تولید بدون مجوز 206 توسط ایران خودرو حتی دست به شکایت بزند. با این حال، اما ایران خودرویی‌ها می‌گویند نه کیفیت 206 افت خواهد کرد و نه پژو مشکل حادی برایشان به وجود خواهد آورد. اگر خبر تولید دوباره 206 در ایران را خبری نسبتا خوش بدانیم، شنیدن قیمت پایه 30 میلیونی آن را باید قسمت بد ماجرا بنامیم. ظاهرا ایران خودرو قیمتهای فعلی بازار آزاد 206 را معقول می داند و قرار است این خودرو غیر فرانسوی را اینک با همین قیمتها عرضه کند!

206 ایرانی و چالش با نشان پژو
206 ایرانی و چالش با نشان پژو

روزنامه دنیای اقتصاد با یکی از دست اندرکاران این پروژه مصاحبه کرده اما جالب اینجاست که نامی هم از این مسئول برده نمی شود! همچنین درباره این پروژه با سایر دست اندرکاران خودرویی نیز بحث شده است.

واقعاً می‌خواهید پژو 206 را دوباره تولید کنید؟ فکر پژو را نکرده‌اید؟ به هر حال این شرکت با ما قطع رابطه کرده و قطعات 206 را ماه‌ها است که تأمین نمی‌کند، بنابراین ممکن است در مقابل از سرگیری تولید 206 موضعی منفی بگیرد.

خب بگیرد! وقتی پژو این‌گونه با ما رفتار کرده و وسط کار ول می‌کند و می‌رود، ما هم چاره‌ای نداریم جز اینکه به توان داخلی خودمان تکیه کنیم.

توان داخل درست، اما ممکن است پژو بابت تولید بدون اجازه 206 از شما شکایت کند.

نگران نباش، یک طوری با هم کنار می‌آییم.

حالا تولید 206 از کی شروع می‌شود؟

قرار بود از دیروز شروع کنیم، اما به یک مشکل کوچک برخورد کردیم که اگر حل شود، مشکلی بابت تولید نخواهیم داشت.

چه مشکلی؟

مربوط به تأمین قطعات است.

پس تأمین قطعات انجام نشده هنوز؟

حل می‌شود، نگران نباش. پژو 206 ایرانی بدون تردید امسال به بازار می‌آید.

داوود میرخانی رشتی، مشاور انجمن خودروسازان:

خبر دارید که ایران خودرو می‌خواهد مدل ایرانی پژو 206 را تولید کند؟ فکر نمی‌کنید با توجه به قطع روابط پژو و ایران خودرو، این کار غیر قانونی است؟

باشد، بالاخره وقتی ایران خودرو تصمیم گرفته 206 را خودش تولید کند، حتماً فکر حواشی آن و واکنش پژو را هم کرده است. شاید اصلاً توافقاتی با هم داشته اند. از طرفی، 206 از رده تولید پژو خارج شده و این شرکت هم آنقدر اوضاع و احوالش به هم ریخته که به این مسائل فکر نمی‌کند.

حالا از اینها گذشته، به نظرتان با تولید مدل ایرانی 206، کیفیت آن افت نخواهد کرد؟

قطعه سازان داخلی از همان اول هم قطعات پژو را با مهندسی معکوس تولید کرده و می‌کنند. پژو اصلاً نقشه طراحی قطعاتش را به ما نداده و هرچه ساخته‌ایم کپی کاری یا همان مهندسی معکوس بوده. یکی از ایرادهای بزرگ مهندسی معکوس، افزایش ضایعات است که هزینه تولید را بالا می‌برد. کلاً در خودروسازی ایران وقتی تیراژ بالا می‌رود، کیفیت با اما و اگرهایی مواجه می‌شود و دلیلش هم کپی کاری است. الان خودرویی مثل تندر-90 به این دلیل با کیفیت مانده که تیراژش بالا نیست و اگر بالا برود، خودروسازان نمی‌توانند کیفیت آن را کنترل کنند.

البته ژاپنی‌ها هم قطعات آمریکایی را مهندسی معکوس کردند منتها با کیفیتی بهتر به تولید رساندند، اما ما با کیفیت پایین‌تری تولید می‌کنیم. حالا اینها خیلی مهم نیست، بگذار ایران خودرو پژو 206 را تولید کند و به بازار بدهد و قیمت‌ها را پایین بیاورد، تا بعد.

محمدرضا نجفی منش، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه سازان:

مردم نگران کیفیت 206 ایرانی هستند و اینکه نکند سطح کیفی آن افت کند.

اینکه می‌گویی، شائبه دشمنان است. مردم نگران نباشند، چون تجربه رانا نشان داده ما می‌توانیم خودرو را با کیفیت بالا تولید کنیم. رانا و 206 حدود 70 درصد قطعات مشترک دارند، پس وقتی رانا با کیفیت خوبی از آب درآمده، 206 هم سطح کیفی خوبی خواهد داشت.

اما رانا هنوز حضور پررنگی در بازار پیدا نکرده است.

مطمئن باشید رانا در بازار بسیار موفق خواهد بود و کیفیت پژو 206 ایرانی هم بالا خواهد ماند.

ایران خودرو قرار بوده دیروز تولید 206 ایرانی را شروع کند، اما نکرده، شما نمی‌دانید چرا؟

نه باور کن.

به هر حال شما به عنوان قطعه ساز باید در جریان برنامه ریزی تولید 206 باشید.

بله، اما خبر ندارم چرا تولید 206 دیروز شروع نشده.

خودشان می‌گویند یک مشکل کوچک در تأمین قطعات دارند.

اتفاقاً ما قرار بود دیروز به آنها قطعه بدهیم که نشد.

پس مشکل از ناحیه تأمین قطعات داخلی بوده؟

مشکل را پیدا کردی بالاخره!

با این اوضاع در مورد تولید 206 ایرانی چه فکر می‌کنید؟

ما قبلاً هم بخشی از قطعات 206 را تولید می‌کردیم و الان هم محدودیتی نداریم.

ساسان قربانی دبیر انجمن قطعه‌سازان:

با توجه به شرایط مالی و توان تکنولوژیکی صنعت قطعه کشور، آیا توان تامین تمام قطعات پژو 206 را داریم؟

توانش که هست، اما مشکل ما به افزایش قیمت مواد اولیه برمی‌گردد. ما الان توانایی کامل در تولید بدنه و قطعات داخل اتاق و… پژو 206 را داریم، اما چون قیمت مواد اولیه رشد کرده، باید یک اصلاح قیمت در این مورد انجام شود. اگر ایران خودرو این موضوع را حل کند، مشکلی بابت تامین قطعات وجود نخواهد داشت.

انتظار دارید چقدر به قیمت قطعات 206 اضافه شود؟

همان قدری که هست. الان هزینه‌های تولید ما با توجه به افزایش قیمت شدید ورق و آلومینیوم و پلیمر و … و ارز، سه برابر شده و 70 درصد قیمت یک خودرو هم به قطعات آن وابسته است. به نظر من با توجه به رشد هزینه‌ها، قیمت پژو 206 ایرانی باید به 30 میلیون تومان برسد.

30 میلیون؟

عجیب است؟

شاید چندان قابل هضم نباشد.

ما اگر همین 206 یا خودرو مشابه آن را بخواهیم وارد کنیم، باید دو برابر پول بدهیم. الان هزینه واردات یک خودرو با قیمت پایه 10 هزار دلار، چیزی حدود 60 میلیون تومان هزینه در بر دارد، خب با این شرایط توليد 206 سي میلیونی داخلی عاقلانه‌تر است تا واردات مثلا یاریس 60 میلیونی.

حمیدرضا تقوی‌نژاد، معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو:

خبر تولید پژو 206 ایرانی برای مردم هم خوشایند بود و هم نگران‌کننده.

نگران‌کننده چرا؟

آنها نگرانند که نکند کیفیت 206 پایین بیاید.

از قول من بنویس کیفیت 206 خودکفا شده ایرانی در مقایسه با مدل قبلی (فرانسوی) آن افت نخواهد کرد.

چه تضمینی برای این اظهارنظرتان به مردم می‌دهید؟

تا سال گذشته 80 درصد قطعات پژو 206 را داخلی‌سازی کرده بودیم و پس از اینکه پژو با ما قطع ارتباط کرد، مجبور شدیم شتاب بیشتری به این کار بدهیم. مشکل اصلی ما قطعات الکتریکی پژو 206 بود که پژو اجازه نمی‌داد آنها را داخلی کنیم و طی دو سه سال گذشته همواره بر سر این موضوع با هم درگیر بودیم. پس از قطع ارتباط پژو، تیم‌هایی ویژه را برای خودکفا شدن در 20 درصد قطعات باقیمانده تشکیل دادیم و توانستیم کل سیستم الکتریکی 206 را که ایربگ و ترمز ضدقفل نیز به آن مربوط می‌شود، داخلی‌سازی کنیم.

خودتان به تنهایی؟

نه با یک کشور شرق آسیایی.

کدام کشور؟

بماند.

اگر نگویید همه فکر می‌کنند منظورتان چین است.

حق با شماست، اما چین نیست، ما با کمک یک شرکت کره‌ای و همچنین یک شرکت اروپایی توانستیم تجهیزات الکتریکی 206 را داخلی‌سازی کنیم. البته این کار در فاز اول که به حوزه نرم‌افزاری مربوط می‌شود انجام شد و همزمان کار را با شرکت‌های داخلی نیز پیش برده‌ایم و ظرف چند ماه آینده از توان کاملا داخلی خود در ساخت تجهیزات الکتریکی استفاده خواهیم کرد.

حالا نتیجه کارتان به کجا رسیده؟ 206 ایرانی از کی تولید خواهد شد؟

تولید که شروع شده، ما همین الان روزی 50 دستگاه 206 تولید می‌کنیم.

اما یکی از همکارانتان می‌گوید به مشکل کوچکی در تامین برخورده‌اید.

منظور وی حتما آن مسائل و مشکلات کلی تولید بوده است. ما از ابتدای امسال همواره با کمبود قطعه روبه‌رو بوده‌ایم و حالا 206 هم از این قائده مستثنی نیست. در این چند ماه گذشته زیاد پیش آمده که مونتاژ و تولید خودرویی به دلیل نرسیدن برخی قطعات ناقص مانده، اما در نهایت تولید انجام شده است. ایران خودرو در حال حاضر تولید آزمایشی 206 را آغاز کرده و تا پایان سال تیراژ روزانه‌اش را به 300 دستگاه می‌رساند.

پارسال همین موقع تیراژ روزانه 206 چقدر بود؟

بالای 1000 دستگاه.

پس خیلی فاصله دارید تا به آن رکورد برسید.

سعی می‌کنیم طی سال آینده تیراژ روزانه را به 500 و حتی 800 دستگاه برسانیم. هدف اولمان این است که چهار پنج هزار دستگاه پژو 206 پیش فروش شده را تحویل مردم بدهیم و…

مگر تعهد 206 دارید هنوز؟

بله، واقعا شرمنده مردم هستیم و من همین جا بابت تاخیر پیش آمده عذرخواهی می‌کنم. تعهدات باقیمانده را که انجام بدهیم، احتمالا پیش فروشی دوباره را برای 206 در نظر خواهیم گرفت.

کی؟

سعی می‌کنیم همین امسال هر دو کار را انجام بدهیم.

پژو 206 ایرانی را با چه قیمتی عرضه خواهید کرد؟

قیمت‌ها که دو برابر شده‌اند و یک حساب و کتاب ساده نشان می‌دهد هزینه‌های تولید ما چقدر افزایش پیدا کرده است. قیمت مواد اولیه و ارز سه برابر شده و اینها بر قیمت همه خودروهای داخلی از جمله پژو 206 اثر گذاشته است.

حالا آخرش چند؟

30 میلیون تومان.

زیاد نیست؟

اگر ایران خودرو پژو 405 را با قیمت 30 میلیون تومان عرضه کند، کسی نمی‌خرد، اما مطمئن باشید 206 سی میلیونی خریدار دارد. البته افت تقاضا خواهیم داشت، اما به هر حال 206 را با این قیمت هم می‌خرند.

می گویند در 206 ایرانی از قطعات چینی استفاده شده، درست است؟

ممکن است چهار تا قطعه از چین آورده باشیم، اما مطمئن باشید قطعات چینی خریداری شده، مورد تایید پژو هستند. در واقع ما از همان قطعه‌سازان چینی که با پژو در ارتباط هستند، قطعه خریده‌ایم.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *