پژو-سیتروئن رسماً مالک اوپل شد

پژو-سیتروئن رسماً مالک اوپل شد

پس از انتشار خبرهای مبنی بر انجام مذاکرات میان جنرال موتورز و پژو-سیتروئن جهت فروش برند اوپل و بعد از چند ماه بحث و مذاکرات نهایی، سرانجام این معامله قطعی شده و بخش اروپایی جنرال موتورز شامل اوپل و تابعهٔ بریتانیایی‌اش، واکسهال رسماً به پژو-سیتروئن واگذار شد. PSA (پژو-سیتروئن) این شرکت را به مبلغ 2.3 میلیارد دلار از جنرال موتورز خریداری کرده است و حالا پس از گروه فولکس‌واگن دومین گروه خودروسازی بزرگ اروپا محسوب می‌شود و گروه رنو-نیسان را هم پشت سر گذاشته است. بدین ترتیب حالا برندهای گروه PSA شامل پژو، سیتروئن، DS، اوپل و واکسهال می‌شود. برندهای اوپل و واکسهال شش مرکز مونتاژ، پنج کارخانهٔ تولیدی، یک مرکز مهندسی در روسلزهایم آلمان و حدود 4000 هزار کارمند دارد. البته جنرال موتورز مرکز مهندسی خود در تورینو ایتالیا که برای پروژه‌های بین‌المللی مورداستفاده قرار می‌گیرد را حفظ نموده است.

94933370_peugeotopellogosgetty-830x467

فعلاً محصولات اوپل با مجوز مالکیت معنوی از فناوری‌های جنرال موتورز استفاده خواهند کرد تا اینکه به‌تدریج طی سال‌های آینده این محصولات به پلت‌فرم‌های پژو-سیتروئن منتقل شوند؛ اما در حال حاضر نیز مدل کراسلند X و مدل آیندهٔ گرندلند X اولین محصولات اوپل هستند که بر اساس پلت‌فرم PSA ساخته شده‌اند؛ اما در همین حال نگرانی‌های زیادی در بریتانیا وجود دارد مبنی بر اینکه این جابجایی مالکیت ممکن است به بسته شدن کارخانه‌های واکسهال در انگلستان منجر شود چراکه دولت فرانسه مالک 14 درصد از سهام PSA بوده و گفته می‌شود به دلیل خروج بریتانیا از اتحادیهٔ اروپا ممکن است به خاطر فرار از پرداخت تعرفه‌ها، تولیدات واکسهال را به فرانسه منتقل کند.

opel-crossland_x-2018-1024-01

از سوی دیگر مقامات هر دو گروه خودروسازی جنرال موتورز و پژو-سیتروئن این معامله را برد-برد خوانده‌اند چراکه بدین‌وسیله PSA می‌تواند میزان فروش خود را افزایش داده و در بازارهایی که نمی‌تواند با برند پژو یا سیتروئن وارد شود، با برند اوپل وارد گردد. از طرف دیگر جنرال موتورز نیز از برندی که طی سال‌های اخیر همواره ضرر ده بوده است راحت می‌شود چراکه بازوی اروپایی جنرال موتورز شامل اوپل و واکسهال برای 16 سال متوالی ضرر داشته است و آخرین سوددهی آن به سال 1999 بازمی‌گردد؛ اما مدیر اجرایی PSA کارلوس تاوارس گفته است که مطمئن است می‌تواند با اجرای یک طرح تجدید ساختار، اوپل/واکسهال را به سودآوری بازگرداند. همچنین این معامله موجب خواهد شد که PSA به فروش سالانهٔ 5 میلیون دستگاه دست پیدا کند. این در حالی است که جنرال موتورز نیز می‌تواند با نقدینگی حاصل از این معامله در برندهای اصلی و آمریکایی خود سرمایه‌گذاری کند.

2017-peugeot-2008-vs-opel-m

شرکت اوپل در تاریخ 21 ژانویهٔ سال 1863 توسط آدام اوپل جهت تولید چرخ‌خیاطی تأسیس شد و بعدها به ساخت خودرو روی آورد تا اینکه در سال 1929 به تملک جنرال موتورز درآمد. واکسهال نیز در سال 1857 به‌عنوان تولیدکنندهٔ موتورهای دریایی در بریتانیا تأسیس شد و در سال 1903 تولید خودرو را آغاز نمود. واکسهال هم در سال 1925 توسط جنرال موتورز خریداری شد. سپس از سال 1980 به بعد محصولات واکسهال تا حد زیادی مشابه همان محصولات اوپل شدند و بدین ترتیب واکسهال به شرکت تابعهٔ اوپل تبدیل شد که هر دو نقش بازوی اروپایی جنرال موتورز را بازی می‌کردند تا اینکه حالا این دو برند پس از حدود 90 سال از تملک غول آمریکایی خارج شده و به زیرمجموعهٔ PSA تبدیل شدند.

te22_5812e738037d7

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *