فناوری خودران و کمک به صرفه‌جویی‌های کلان اقتصادی!

فناوری خودران و کمک به صرفه‌جویی‌های کلان اقتصادی!

داده‌های آماری نشان می‌دهند که دولت آمریکا هم‌اکنون سالیانه بیش از 340 میلیارد دلار صرف هزینه‌های ناشی از تصادفات رانندگی می‌کند؛ درنتیجه اگر صنعت خودروهای بدون راننده و خودران کاملاً همگانی شود، صرفه‌جویی هنگفتی حدود 306 میلیارد دلار را در پی خواهد داشت که رقم نسبتاً زیادی است.

study-driverless-cars-us-money-4

در تحقیقی که توسط متخصصان Global Positioning Specialists انجام گرفته، صرفه‌جویی فرآورده ناخالص ملی (GDP) حاصل از گسترش این فناوری علاوه بر ایالات‌متحده، در 73 کشور دیگر نیز اندازه‌گیری شده است. در این میان آمریکا با 340 میلیارد دلار پیشتاز بوده و سایر کشورها رقمی کمتر از این مقدار را صرف هزینه‌های مذکور می‌کنند. از طرفی بر اساس همین مطالعه، تخمین زده‌اند که حدود 90 درصد تصادفات در پی خطای انسانی رخ می‌دهد و حذف این عامل نقش بسزایی در اقتصاد ممالک مختلف خواهد گذاشت.

accidents

به طور مشخص در مورد کشورمان ایران، میزان هزینه سالانه تصادفات، 25.5 میلیارد دلار برآورد شده که با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و خودران، به تنها 10 درصد این رقم یعنی 2.5 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت. تازه این جدا از کاهش میزان تلفات و صدمات جانی و صرفه‌جویی‌های دیگر می‌باشد. ایران همچنین با از دست دادن بیش از 6 درصد از کل تولید ناخالص سالیانه خود در سال 2015 در حوادث رانندگی، بالاترین نرخ زیان را بعد از کشور آفریقای جنوبی در تمام جهان از آن خود نموده که این رقم می‌توانست در اقتصاد کشور مولد تحولات چشمگیری باشد.
لوسیل میکاوت (Lucille Michaut) مدیر GPS می‌گوید:

این پروژه دو وجه مختلف دارد. یکی مقدار پولی که هر سال بابت تصادفات هزینه می‌گردد و رقم کمی هم نیست؛ دیگری تعداد تصادفاتی که می‌توان با استفاده از خودروهای بدون راننده از وقوعشان جلوگیری کرد. دولت‌ها تا زمانی که مدارک مستدلی موجود نباشد، سرمایه‌گذاری در این زمینه را جدی نمی‌گیرند، اما ما ثابت کرده‌ایم که در کنار افزایش امنیت عمومی دلایل اقتصادی محکمی نیز برای ورود به عرصه فناوری خودران وجود دارد.

study-driverless-cars-us-money-3

study-driverless-cars-us-money-5

study-driverless-cars-us-money-1

mercedes-autonomous

منبع: gps

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *