شروع-توقف پیش فروش رانا

شروع-توقف پیش فروش رانا

پیش فروش خودروی رانا ظرف چند روز به پایان رسید و با استقبال زیاد خریداران از این خودرو و تکمیل ظرفیت دی و بهمن، این خودرو از لیست فروش ایران خودرو حذف شد.

رانا - عکس از مجله ماشین
رانا – عکس از مجله ماشین

با وجود اعلام تولید 50 هزار دستگاه رانا در سال 91، پیش فروش به میزان 20 هزار دستگاه محقق شد و معلوم نیست برای 30 هزار دستگاه باقیمانده چه برنامه ای تدارک دیده شده است. ممکن است ایران خودرو به این نتیجه رسیده باشد که تولید بیش از 20 هزار دستگاه رانا در سال تولید ملی مقدور نیست. اما امکان دیگر فروش ظرفیت باقیمانده از طریق فروش فوری یا بازار آزاد می باشد. بعضی نمایندگی ها نیز از احتمال ادامه پیش فروش از 16 خرداد خبر می دهند.

runna-rear

استقبال از رانا به حدی بود که ابتدا مدیران را بر آن داشت تا قیمت زیر 15 میلیون را به قیمتی حدود 16 میلیون ارتقا دهند. اما در برابر اصرار سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده برای تعیین قیمت، این امر را بدلایل اقتصادی از جمله عدم پیش بینی هزینه تولید در نیمه دوم سال و مشکلات تحریم و تامین قطعه، نپذیرفته اند.

runna-frontlight

رانا در حالی پیش فروش شد که تولید کننده هیچ اطلاعاتی در مورد مشخصات و امکانات خودروهای تحویلی ارائه نکرده بود. این مساله دست فروشنده را برای ارائه و تحویل هرگونه خودرویی با هر سطح امکاناتی باز می گذارد. حتی عکسها و تبلیغات این خودرو با نمونه های تولیدی متفاوت می باشد. تنها صحبت از موتور 16 سوپاپ و داشتن دو کیسه هوا در تبلیغات رانا دیده می شود.

runna-side

آخرین صحبتها از قیمت رانا مربوط به قیمت مدل فول و آپشن دار آن با قیمتی نزدیک 16 میلیون تومان بود. اما ورود این خودروی جدید به بازار و عطش بازار برای دیدن یک محصول جدید که استقبال از پیش فروش را نیز می توان به آن نسبت داد، می تواند قیمت بازار را فراتر از این قیمتها بکشاند. در این صورت ایران خودرو با اعلام شکاف قیمت بین بازار و کارخانه، قیمت رانا را افزایش خواهد داد. با اینحال بنظر می رسد که استقبال از این خودرو بیشتر برای فروش مجدد آن و کسب سود بوده باشد. در صورت مقایسه رانا و خودروهای این قیمت، شامل سمند و تندر و 405 می توان انتظار داشت که حد تحمل قیمتی این خودرو به میزان قیمت تندر L90 خواهد بود و نه بیشتر از آن.

runna-backlight

نکته دوم نگرانی از تولید به موقع وکافی این خودرو است. امیدواریم لااقل تولید وعده داده شده محقق گردد و داستان پیش فروش تندر و تاخیر تحویل خودرو در مورد رانا تکرار نشود.

بروزرسانی: پیش فروش رانا در سایت این شرکت و نمایندگیها از سه شنبه 20 تیر ماه مجددا از سر گرفته شده است. مدیران ایران خودرو، دلیل این امر را مقابله با دلالی و همچنین افزایش ظرفیت تولید اعلام نموده اند.

منبع کلیه تصاویر از مجله ماشین

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *