روبان رانا پاره شد!

روبان رانا پاره شد!

امروز خط تولید رانا در شرکت ایران خودرو با حضور معاون اول محترم رئیس جمهور افتتاح شد. این خودرو بعد از چندین و چند بار رونمایی و افتتاح خط تولید و پاره کردن مقدار متنابهی روبان، سرانجام طی مراسمی وارد عرصه تولید شد. رانا هم اکنون با موتور 1.6 لیتری پژو TU5 و البته بدون نام پژو ساخته می شود اما قرار است طیفی از موتورهای 1.4 و 1.7 لیتری بنزینی و 1.5 لیتری دیزلی ملی هم در سالهای نه چندان دور روی این خودرو منصوب گردند.

رانا در نمایشگاه شیراز - منبع انجمن پدال
رانا در نمایشگاه شیراز – منبع انجمن پدال

البته باید پرسید که اگر قرار به ساخت این خودرو با موتورهای ملی بود، چرا سرمایه گذاری مجزایی برای ساخت داخل کردن موتور پژو انجام شده است؟ مدیرعامل ایران خودرو در این مراسم رانا را ارزانترین خودروی کلاس C ایران خودرو با قیمت هدف گذاری شده 15 میلیون تومان اعلام کرد. درحالیکه دو سال پیش قیمت هدف گذاری شده رانا بین 10 تا 11 میلیون تومان بود. ارتقای اهداف ایران خودرو در بخش قیمت بسیار قابل توجه است. مدیرعامل ایران خودرو، تجهیزات رانا را کیسه های هوا، ترمز ضد قفل شیشه های برقی جلو و آینه های جانبی برقی، ایموبیلایزر و ریموت کنترل و قفل مرکزی و کولر اعلام کرد.

مراسم افتتاح خط تولید رانا
مراسم افتتاح خط تولید رانا

تولید رانا در سایتهای ایران خودرو در ایران، بلاروس، سنگال، ونزوئلا، سوریه و مصر انجام خواهد شد. احتمالا در سالهای بعد نیز در سایتهای جزایر لی لی پوت و هولولولو و جمهوری دموکراتیک کنگو پی گرفته خواهد شد.
متاسفانه مدیرعامل ایران خودرو میزان تولید رانا را در سال 91 به میزان 25 هزار دستگاه و در سال 92 به میزان 50 هزار دستگاه اعلام نمود که نسبت به وعده های پیشین، نصف شده است و به زحمت قادر است نیاز پیش خریداران را تامین نماید. قرار است سال 97 تولید این خودرو به مرز 175 هزار دستگاه در سال برسد و احتمالا تا سال 1420 ادامه یابد!

درست است که در متن بالا شوخی و جدی را درهم آمیختیم، اما انصافا باید برای این خودرو آرزو کنیم که خودروی خوب و با کیفیتی از آب درآید و البته قیمت آن نیز کاهش پیدا کند تا خریدارانی که با افزایش قیمتهای خودرو دستشان از این وسیله ضروری زندگی کوتاه مانده، بتوانند یک خودروی ارزان و آبرومند خریداری کنند. بعلاوه حالا که قرار است این خودرو به سایر کشورها هم صادر شود، بتواند نماینده ای شایسته برای کالا و کیفیت ساخت ایران باشد.
بد نیست که تصاویر و صحبتهای دوستانی را که از نزدیک این خودرو را آزمودند در انجمن ببینید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *