برنامه های تولید سمند و سایر تولیدات ایران خودرو

برنامه های تولید سمند و سایر تولیدات ایران خودرو

امسال با ساخت 170 هزار دستگاه سمند، میزان تولید اولین خودروی ملی ایران به یک میلیون دستگاه خواهد رسید. این در حالیست که سال گذشته 141 هزار دستگاه سمند تولید شده بود. به گفته مدیر عامل ایران خودرو پیکان در طول حیات 30 ساله خود 2 میلیون دستگاه تولید داشته است. حال باید دید سمند در طول حیات 30 ساله به چه تیراژی در تولید می رسد!
همچنین کل تولید برنامه ریزی شده برای رانا و دنا نیز 71 هزار دستگاه پیش بینی شده است. همچنین قرار است 31 هزار دستگاه از خودروهای ملی البته با قیمت نامعلوم به سایر کشورها صادر شوند.

soren interior

ایربگ دوم برای سمند سمند از ماه آینده نیز با داشبورد جدید و با نصب دو کیسه هوا به بازار عرضه خواهد شد. معاون طراحی وتوسعه محصولات جدید ایران خودرو نصب ایربگ بر روی خودرو را نه یک استاندارد بلکه بعنوان بخشی از امکانات و قابلیتهای خودرو جهت دستیابی به استاندادهای مصوب ایمنی آن دانست و افزود: نصب ایربگ اعم از ایربگ راننده و یا سرنشین نیازمند بهره گیری خودرو از اجزا پلتفرمی مناسب و بروز بویژه قطعات کفی، فرمان و بدنه می باشد. مصلح تاکید کرد : در صورت عدم وجود این قابلیت در خودرو و طراحی ناهماهنگ قطعات مورد نظر، نصب ایربگ نه تنها سبب افزایش ایمنی خودرو نخواهد گردید بلکه باعث افت ایمنی و حتی ایجاد صدمات بیشتر به سرنشینان خودرو در زمان وقوع حادثه خواهد شد . وی خاطر نشان ساخت : خوشبختانه خودرو سمند به لحاظ طراحی اجزای پلتفرمی قابلیت بسیار مناسبی به لحاظ نصب ایربگ و پوشش استانداردهای ایمنی مورد نظر داشته و صادرات آن به بازارهای جهانی با استانداردهای بالای ایمنی خود موید این موضوع است. معاون طراحی و توسعه محصول ایران خودرو تصریح کرد : هم اکنون ایربگ راننده و سرنشین بر روی خودروهای سورن و سوزوکی گراند ویتارا و کلیه مدل های 206 نصب شده و با نصب داشبورد جدید بر روی خودروهای 405 و پارس امکان نصب ایربگ سرنشین در آینده نزدیک و احتمالا تا اواخر تابستان بر روی این خودروها نیز فراهم خواهد شد.

runna test

رانا و افزایش قیمت علاقه مندان به رانا هم که سیر افزایش قیمت آن از زمان تولد این خودرو تا حال که هنوز وارد بازار نشده را دنبال می کنند، سخنان معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو را بخوانند که گفته: چهار سال پیش قیمت رانا 11 میلیون تومان هدف گذاری شد؛ اما با توجه به تغییرات در شرایط بازار و افزایش قیمت خودروهای مشابه، نمی توان انتظار داشت که این محصول با همان قیمت عرضه شود. وی قیمت تمام شده محصول شامل مواد اولیه، قطعات، سربار و دستمزد را دیگر عامل مهم موثر بر قیمت خودرو دانست و گفت: دراین چهار سال افزایش قیمت در این بخش ها به ویژه مواد و قطعات، قابل توجه بوده و روی قیمت تمام شده محصولات اثر گذاشته است. تقوی نژاد افزود: برای نزدیک کردن قیمت رانا به قیمت هدف و توجیه پذیر کردن آن، علاوه بر کاهش سرمایه گذاری پروژه، برخی قالب های قطعات بدنه که پیشتر از منابع خارجی تامین می شد، به سازندگان داخلی واگذار و برای رنگ و تزیینات، خطوط جدیدی ایجاد نشده، بلکه از خطوط موجود استفاده می شود. معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو افزایش هدف ساخت داخل رانا از 65 به 85 درصد در نقطه شروع تولید و افزایش بهره وری تولید را از دیگر اقداماتی توصیف کرد که برای تعدیل قیمت رانا در برابر افزایش قیمت عوامل تولید انجام گرفته است. وی اثر شرایط بازار و قیمت محصولات مشابه و رقیب را بدیهی توصیف کرد و در خصوص افزايش قيمت خودروها طي چهار سال اخير گفت: چهار سال پیش قیمت 206 اس دی بین 12 و نیم تا 13 میلیون تومان و قیمت رانا دو میلیون تومان زیر قیمت اس دی هدف گذاری شده بود، امروز قیمت 206 اس دی نزدیک به 18 میلیون تومان و قیمت هدف رانا سه تا چهار میلیون تومان زیر قیمت 206 اس دی بوده و اختلاف قیمت امروز این دو محصول نسبت به چهار سال پیش، دو برابر است. تقوی نژاد افزود: در صنعت خودروسازی در زمان طراحی پروژه یک هدف قیمتی با توجه به مشخصات محصول و خودروهای رقیب، تعیین می شود و در زمان معین باید به تولید برسد. این فاصله زمانی در مورد رانا به دلیل بازنگری پروژه از نظر توجیه اقتصادی، بیش از برنامه اولیه به طول انجامیده و در این بین، شرایط بازار تحولات بزرگی را به خود دیده که همه خودروسازان از آن متاثر شده اند. وی خاطرنشان ساخت: بدون کاهش سرمایه گذاری و ارزبری پروژه، عرضه رانا با همین قیمت کنونی هم در شرایطی که قیمت سایر عوامل افزایش قیمت یافته اند، توجیه پذیر نبود. معاون استراتژی ایران خودرو ادامه داد: سال گذشته، قیمت نهاده های تولید از قیبل انرژی، لاستیک، آلومینیوم، ورق فولاد، شیشه، مواد شیمیایی، رنگ و پلیمر افزایش یافته و با وجود کاهش 60 درصدی سرمایه گذاری پروژه و افزایش ساخت داخل و بهره وری تولید، نمی توانستیم رانا را با قیمت هدف اولیه عرضه کنیم.

افزایش قیمت محصولات ایران خودرو
فروش محصولات ایران خودرو در خرداد ماه با افزایش قیمت مجدد همراه بود. فهرست اندک خودروهای قابل سفارش نشان می دهد که ایران خودرو بدون مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت چند صد هزار تومان ناقابل به قیمتهای خود افزوده است.
این در حالیست که ماه گذشته قیمتهای جدید بواسطه کارت طلایی و سیستم ناوبری توجیه می شد. اما همانطور که پیش بینی می شد، ایران خودرو این حرکت انحرافی را تنها یک ماه پی گرفته و اینک با حذف این امکانات، قیمتها را نیز در سطح جدید حفظ نموده است. بعلاوه با توجه به کاهش تولید محصولات خانواده 206، این گمانه شدت گرفته که کارخانه قصد ایجاد فضای لازم برای گرانی بیشتر این محصولات را دارد.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *