بدترین خودروهای اسپرت: هوندا Del Sol

بدترین خودروهای اسپرت: هوندا Del Sol

دل سُل (Del Sol) یا سیویک دل سل تلاشی از سوی هوندا جهت ارائهٔ رقیبی برای مزدا MX-5 در اوایل دههٔ 90 میلادی بود.

چه خودرویی است؟

دل سل خودرویی دونفره، موتور جلو، دیفرانسیل جلو و با سقف تارگا بود. این ماشین با هدف ارائهٔ رانندگی سرگرم‌کننده و قیمتی ارزان ساخته شده بود.

autowp-ru_honda_civic_del_sol_si_2

کی و کجا ساخته شد؟

این رودستر در ژاپن و اروپا در سال 1992 معرفی شد و یک سال بعد در بازار آمریکای شمالی (ایالات‌متحده و کانادا) هم عرضه گردید. تمامی خودروها در کارخانهٔ هوندا در سوزوکای ژاپن تولید می‌شدند. فروش دل سل در سال 1997 در آمریکای شمالی به پایان رسید اما در ژاپن و اروپا طی دو ماه دیگر همچنان عرضه می‌شد.

autowp-ru_honda_civic_del_sol_3

autowp-ru_honda_civic_del_sol_si_4

مشخصات فنی

دل سل به‌عنوان خودرویی اسپرت بر اساس مدل سیویک ساخته شد. برای این اسپرت کامپکت پیشرانه‌های 1.5 لیتری و 1.6 لیتری بنزینی ارائه شد که نیروی خود را از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی یا چهار سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال می‌دادند. البته دل سل یک کانورتیبل واقعی نیست چراکه دارای یک سقف سخت قابل جدا کردن و یک شیشهٔ عقبی قابل برداشتن است. این نوع سقف تارگا نامیده می‌شود.

autowp-ru_honda_civic_del_sol_si_3

چرا بد است؟

هوندا دل سل مطمئناً بدترین خودروی اسپرت تمام دوران نیست. این خودرو درواقع یک ماشین بسیار سرگرم‌کننده با هندلینگ دقیق است که با وجود رینگ‌های 13 اینچی کوچک استاندارد آن، ترمزهای مناسب و قدرت کافی جهت پیمودن جاده‌های پیچ‌درپیچ دارد. دل سل یک هوای تازه در محصولات خسته‌کنندهٔ هوندا در اوایل دههٔ 90 محسوب می‌شد.

autowp-ru_honda_civic_del_sol_si_1993

پس مشکل چیست؟ در ابتدا موضوع کیفیت. سقف تارگای پیچیدهٔ این خودرو سروصدای زیادی ایجاد می‌کرد که این امر موجب شد در کمتر از دو سال بسیاری از افراد از خرید آن صرف‌نظر کنند. این ایراد به همراه بسیاری از دیگر مشکلات کوچک و کیفیت پایین خودرو منجر به انتشار خبر توقف تولید آن در سال 1996 گردید. بااین‌حال هوندا تصمیم گرفت حداقل برای یک سال همچنان تولید و فروش دل سل را ادامه دهد اما این تصمیم عاقلانه‌ای نبود چراکه تنها 5603 دستگاه از آن در سال 1997 در ایالات‌متحده فروخته شد.

autowp-ru_honda_civic_del_sol_1

علاوه بر این، بسیاری از خریداران دل سل از کیفیت پایین متریال داخلی آن گله‌مند بودند. به‌عنوان یک ماشین ژاپنی متعلق به آن دوران، دل سل طراحی کابین بسیار ساده‌ای داشت و فاقد بسیاری از تجهیزات رفاهی و ایمنی بود به‌گونه‌ای که نسخهٔ پایهٔ آن در طول سه سال اول به آینه‌های جانبی برقی، ایربگ سرنشین و حتی فرمان هیدرولیک هم مجهز نبود. به همین دلیل دل سل احساس ارزان‌قیمت‌تری نسبت به سلف خود CRX داشت.

autowp-ru_honda_civic_del_sol_2

همچنین یک مشکل بازاریابی هم در دل سل وجود داشت. در سال 1994 برای بالاترین تیپ آن بنام VTEC یک موتور 1.6 لیتری دو میل‌سوپاپ با 160 اسب بخار قدرت ارائه شد اما تیپ Si که زیر تیپ VTCE قرار می‌گرفت هم از همان موتور 1.6 لیتری استفاده می‌کرد که موجب سردرگمی خریداران می‌شد.

autowp-ru_honda_civic_del_sol_5

اما همه با این نظر موافق نیستند

همان‌طور که قبلاً گفتیم، هوندا دل سل را نمی‌توان بدترین خودروی اسپرت تاریخ دانست. هنوز هم بسیاری آن‌را به خاطر هندلینگ و ترمزهای بهتر، گزینهٔ بهتری از مزدا MX-5 می‌دانند. بسیاری از دل سل‌های اواخر تولید هنوز هم قابل خریداری هستند و می‌توان یکی از آن‌ها را با قیمت بسیار مناسب به دست آورد؛ بنابراین اگر به اتاقی برای حمل چهار نفر احتیاج ندارید و فقط می‌خواهید از نور خورشید لذت ببرید، دل سل قطعاً این فرصت را به شما می‌دهد.

autowp-ru_honda_civic_del_sol_21

منبع: Motor1

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *