بدترین خودروهای اسپرت: فورد موستانگ نسل دو

بدترین خودروهای اسپرت: فورد موستانگ نسل دو

نگاهی به کوچک‌ترین، کُندترین و زشت‌ترین موستانگ تاریخ

Ford Mustang 1974
Ford Mustang 1974

چه خودرویی است؟

این نسل دوم فورد موستانگ بود که با نام موستانگ II شناخته می‌شد و در دو نسخهٔ کوپه و لیفت‌بک ساخته شد.

Ford Mustang Liftback 1974
Ford Mustang Liftback 1974

کی و کجا ساخته شد؟

موستانگ II در سال 1973 در نمایندگی‌های فورد برای فروش عرضه شد و تولید آن تا سال 1978 ادامه داشت. این خودرو در میشیگان، کالیفرنیا، نیوجرسی و مکزیک تولید شد و بیش از چهار میلیون دستگاه از آن در طی چهار سال به فروش رسید.

ford-mustang-1977-02

مشخصات فنی

نسل دوم موستانگ هیچ بخش یا قطعهٔ مشترکی با نسل اول پرافتخارش که یک ماسل کار واقعی بود نداشت و بر اساس مدل پینتو ساخته شده بود. بااین‌حال موستانگ II از همان طرح سنتی موتور جلو و دیفرانسیل عقب استفاده می‌کرد و یک موتور چهار سیلندر، یک شش سیلندر و یک هشت سیلندر بنزینی برای آن ارائه شد؛ اما موستانگ II درواقع خودروی بسیار متفاوتی از پینتو بود. این خودرو مجهز به سیستم فرمان راک ‌اند پینیون و ترمزهای دیسکی جلو بود و سطح ارتعاشات و سروصدای کمتری نسبت به پینتو داشت.

ford-mustang-1977-03

چرا بد است؟

موستانگ نسل دو از یک خودروی اسپرت خوب فاصله داشت اما باید گفت که این خودرو در زمانی به دنیا آمد که اقتصاد آمریکا وضعیت بسیار بد و دشواری داشت. این سال‌ها همزمان بود با ایجاد بحران سوخت در ایالات‌متحده، افزایش نرخ بیمه و ایجاد استانداردهای جدید و سخت‌گیرانهٔ آلایندگی و مقررات ایمنی. به همین دلیل فورد هم ابعاد موستانگ را کاهش داده بود و هم موتورهای بسیار کوچک‌تر و ضعیف‌تری برای آن ارائه کرده بود.

mustang_ii_hatchback_1

پیشرانهٔ پایهٔ موستانگ II یک واحد چهار سیلندر بود که به معنای واقعی کلمه یک فاجعه بود زیرا این موتور در سال 1974 تنها 90 اسب بخار قدرت داشت. پیشرانهٔ بعدی هم یک نمونهٔ V6 بود که با تنها 17 اسب بخار قدرت بیشتر نسبت به موتور پایه، چندان بهتر نبود؛ اما همه‌چیز بدتر شد زمانی که فورد مبدل کاتالیزوری اجباری را روی موستانگ نصب کرد که قدرت این موتورها را به ترتیب به 83 اسب بخار و 97 اسب بخار کاهش داد. البته خوشبختانه در سال 1976 این دو موتور مورد تجدیدنظر قرار گرفتند و چند اسب بخار به قدرت آن‌ها اضافه شد اما همچنان با قدرت افسانه‌ای نسل اول کیلومترها فاصله داشتند.

Ford Mustang Mach 1 1974
Ford Mustang Mach 1 1974

البته یک موتور V8 هم برای موستانگ II در نظر گرفته بود اما این موتور هم در سال 1974 و در مدل مک وان تنها 105 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد! آن‌هم درحالی‌که موستانگ مک وان نسل اول در سال 1971 با 375 اسب بخار قدرت خیابان‌ها را به آتش می‌کشید. فورد اما برای افزایش جذابیت موستانگ II در سال 1978 نسخه‌ای خاص از آن‌را با نام کینگ کبرا معرفی کرد که مجهز به یک پیشرانهٔ 5 لیتری V8 بود اما این نسخه هم تنها 140 اسب بخار قدرت داشت.

Ford Mustang King Cobra 1978
Ford Mustang King Cobra 1978

ford-mustang-king-cobra-2

ford-mustang-king-cobra-3

از سوی دیگر، ساخت موستانگ نسل دو بر روی مدل ارزان‌قیمت و پینتو هم هرگز ایدهٔ خوبی نبود. علاوه بر این، پینتو به دلیل مکان نامناسب نصب باک سوخت که در تصادفات از عقب منجر به چندین مورد انفجار و آتش‌سوزی شده بود، بسیار بدنام بود؛ بنابراین درحالی‌که موستانگ II و پینتو در بسیاری از اجزا با یکدیگر تفاوت داشتند اما مخزن سوخت موستانگ همانند پینتو بود و در همان‌جا نصب شده بود.

Ford Mustang Cobra 1976
Ford Mustang Cobra 1976

فورد در نسل دوم موستانگ یک ماسل کار کوچک‌تر، هوشمندانه‌تر و کم‌مصرف‌تر را تولید کرده بود اما حقیقت این بود که طرفداران موستانگ خواهان یک ماسل کار V8 واقعی بودند چراکه موستانگ همواره با عملکرد و سرعت بالا شناخته می‌شد نه به‌عنوان خودرویی دوست دار محیط‌زیست و کم‌مصرف؛ اما این‌ها تمامی معایب موستانگ II نبودند. طراحی احمقانه، کیفیت ساخت بد، طراحی داخلی سؤال‌برانگیز و… همگی از ایرادات نسل دوم فورد موستانگ بودند ولی ما بدگویی از این خودرو را در همین‌جا متوقف می‌کنیم چراکه موستانگ II فروش بسیار مناسبی داشت و نام موستانگ را زنده نگه داشت.

Ford Mustang Mach 1 1974
Ford Mustang Mach 1 1974

اما همه با این نظر موافق نیستند

هرگز نمی‌توان انکار کرد که موستانگ II به‌هیچ‌عنوان خودرویی مناسب و در شان نام پرافتخار و افسانه‌ای موستانگ نبود. همچنین این ماشین با پیشرانه‌های کم‌توان و ناامیدکننده، تعلیق نامناسب، کیفیت پایین و ایمنی ضعیف هرگز برای رانندگی خودروی لذت بخشی نبود؛ اما موستانگ II تأثیر مهم و بزرگی در تاریخ این ماسل کار آمریکایی داشت چراکه موجب شد موستانگ هرچند ضعیف و ناتوان اما همچنان به حیات خود ادامه دهد. موستانگ II از اینکه این خودرو هم مانند بسیاری از نام‌های پرافتخار آمریکایی مانند AMC جاولین، پلیموث باراکودا، پونتیاک GTO و… به تاریخ بپیوندد جلوگیری کرد.

Ford Mustang King Cobra 1978
Ford Mustang King Cobra 1978

منبع: Motor1

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *