بدترین خودروهای اسپرت: فیات کوپه

بدترین خودروهای اسپرت: فیات کوپه

مشکلات بسیاری در کیفیت ساخت و قطعات مکانیکی، ارزش این کوپهٔ ایتالیایی را از بین برد

fiat_coupe_1994

چه خودرویی است؟

همان‌گونه که از نامش مشخص است، این خودرو یک کوپهٔ دودر ساخت فیات است که عمدتاً در اروپا به فروش رسید.

coupe_fiat_last_edition_2000

کی و کجا ساخته شد؟

فیات کوپه در نمایشگاه خودروی بروکسل سال 1993 رونمایی شد. این خودرو توسط پینین‌فارینا در تورین ایتالیا تولید می‌شد. تولید فیات کوپه تا سپتامبر سال 2000 ادامه داشت و درمجموع 72,762 دستگاه از آن بفروش رسید.

coupe_fiat_6

مشخصات فنی

کوپه بر اساس نسخهٔ کشیدهٔ پلت‌فرم Tipo 2 ساخته شده و پیشرانه‌های چهار و پنج سیلندر برای آن ارائه گردید. درمجموع شش پیشرانهٔ مختلف با قدرتی از 131 اسب بخار تا 220 اسب بخار برای این ماشین قابل سفارش بود. گیربکس‌ها نیز پنج سرعته و شش سرعته بودند که همگی از نوع دستی بوده و نیروی موتور را به چرخ‌های جلو می‌فرستادند. فیات کوپه وزنی بین 1250 کیلوگرم تا 1320 کیلوگرم داشت و قدرتمندترین نسخهٔ آن برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت تنها به 6.3 ثانیه زمان احتیاج داشت.

fiat_coupe_uk-spec_5

چرا بد است؟

به‌عنوان یک خودروی اسپرت ایتالیایی، فیات کوپه ماشین بسیار تیز و بانشاطی بود. این خودرو از بسیاری از هم‌رده‌های خود سریع‌تر بوده و به لطف برخورداری از هندلینگی دقیق، در پیچ‌ها نیز بسیار سریع عمل می‌کرد. حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت برای بالاترین تیپ فیات کوپه که مجهز به یک پیشرانهٔ 2 لیتری پنج سیلندر توربوشارژ 20 سوپاپ بود، نشان از یک کوپهٔ داغ داشت.

coupe_fiat_3

اما مشکل اینجا بود که فیات کوپه طراحی بیرونی خسته‌کننده‌ای داشت. البته این خودرو در داخل نمای خوب و زیبایی داشت چراکه این بخش توسط پینین‌فارینا طراحی شده بود اما قسمت بیرونی آن توسط کریس بنگل طراحی شده بود یعنی کسی که خودروهای بحث‌برانگیزی را در اوایل دههٔ 2000 برای ب‌ام‌و طراحی کرد. البته شکل کلی کوپه خوب بود اما خطوط سه‌بعدی در اطراف قوس گلگیرها، چراغ‌های ساده و اوورهنگ بسیار کوتاه عقب هرچند نمایی متعلق به آینده داشتند اما زیبا نبودند.

fiat_coupe_uk-spec_1

fiat_coupe_uk-spec_2

البته طراحی بیرونی عاملی کلیدی برای خرید یک ماشین محسوب می‌شود اما بیایید فرض کنیم که بتوان با نمای بیرونی فیات کوپه کنار آمد؛ اما پس‌ازاین با قابلیت اطمینان ضعیف آن مواجه می‌شویم به‌گونه‌ای که حتی موتورهای پایهٔ 1.8 لیتری و 2 لیتری آن بادوام نبودند درحالی‌که موتورهای قدرتمندتر یک کابوس واقعی محسوب می‌شدند. مشکلات در توربوشارژر، نگهداری دشوار پیشرانهٔ پنج سیلندر و سیستم الکترونیکی معیوب، تمامی جذابیت‌ها و لذت رانندگی فیات کوپه را خراب می‌کردند.

coupe_fiat_5

حال به داخل این کوپهٔ ایتالیایی هم سری بزنیم. کابین فیات کوپه نمایی عالی و کاربردی داشت اما کیفیت ساخت آن بسیار پایین بود تا جایی که بسیاری از مالکان از به صدا افتادن ادوات داخلی پس از دو تا سه سال استفاده شکایت می‌کردند.

coupe_fiat_7

اما همه با این نظر موافق نیستند

این سخت است که فیات کوپه را خودرویی غیرقابل‌اعتماد ندانیم. این درست است اما هیچ خودرویی برای ابد ساخته نمی‌شود. در بسیاری از مواقع، خودروها فقط برای لذت بردن خریداری می‌شوند و این مورد دربارهٔ فیات کوپه هم صدق می‌کند چراکه این سریع‌ترین کوپهٔ دیفرانسیل جلوی بازار در اواخر دههٔ 90 میلادی محسوب می‌شد به‌گونه‌ای که حتی از فراری دینو و 328 GTS هم سریع‌تر بود.

coupe_fiat_last_edition_2

منبع: Motor1

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *