احتمال بازگشت تاترا به تولید خودروهای سواری

احتمال بازگشت تاترا به تولید خودروهای سواری

شرکت تاترا یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان دنیا است که در سال 1850 با هدف تولید واگن و درشکه در چکسلواکی سابق (جمهوری چک کنونی) تأسیس شد اما در سال 1897 به تولید خودرو روی آورد؛ بنابراین تاترا بعد از دایملر و پژو سومین خودروساز قدیمی دنیا محسوب می‌شوند. این شرکت از پیشگامان به‌کارگیری دانش آئرودینامیک در محصولات خود بود به‌طوری‌که خودروی T77 را در سال 1934 معرفی کرد که اولین خودروی واقعاً آئرودینامیک دنیا محسوب می‌شود آن‌هم در دههٔ 30 که هیچ‌کس به آئرودینامیک فکر نمی‌کرد.

تاترا T77
تاترا T77

بدین ترتیب تاترا این شیوه را در سال‌های بعد نیز با معرفی مدل‌های T87 و T97 ادامه داد و به ساخت خودروهای آئرودینامیک مشهور شد؛ بنابراین ازآن‌پس تمامی محصولات تاترا در تونل باد طراحی می‌شدند و همگی مجهز به پیشرانه‌های V8 در قسمت عقب بودند. بدین ترتیب این هم به یکی از سنت‌های تاترا تبدیل شد و همه این شرکت را با ساخت سدان‌های لوکس، موتورعقب، پیشرفته و آئرودینامیک می‌شناختند.

تاترا T87
تاترا T87

پس از جنگ جهانی دوم تاترا همچنان به تولید محصولات قدیمی قبل از جنگ خود می‌پرداخت اما طرح ساخت محصولات جدیدی را هم در دست اجرا داشت که سرانجام منجر به معرفی سدان کاملاً جدید T600 در سال 1964 شد. این مدل هم همچنان موتورعقب بود و از طراحی آئرودینامیکی سود می‌برد اما شکل ظاهری آن به‌وضوح نسبت به محصولات قبلی تاترا پیشرفت کرده و مدرن‌تر شده بود. همچنین T600 برخلاف مدل‌های قبلی از یک پیشرانهٔ 4 سیلندر تخت استفاده می‌کرد که البته طبق سنت گذشته از نوع هواخنک بود و در عقب خودرو نصب شده بود.

تاترا T600
تاترا T600

تولید T600 تا سال 1952 ادامه داشت و در این سال پس از ساخت 6342 دستگاه خاتمه یافت. سپس در سال 1955 مدل جدید T603 به‌عنوان جایگزین T600 معرفی شد. این مدل هم سدان بزرگ، لوکس و موتورعقب بود که در تونل باد طراحی شده و فرم آئرودینامیکی داشت. T603 در طول دوران تولیدش دو بار فیس‌لیفت شده و در سه سری تولید شد. تولید این سدان لوکس به مدت 19 سال ادامه داشت و سرانجام در سال 1975 پس از تولید بیش از 20 هزار دستگاه که همگی به‌صورت دست‌ساز ساخته شده بودند از خط تولید کنار گذاشته شد.

تاترا T603
تاترا T603

پس از توقف تولید T603، در همان سال جایگزین آن با نام T613 معرفی شد. این مدل هم طبق سنت تاترا سدان لوکسی بود که از یک موتور V8 هواخنک که در عقب نصب شده بود استفاده می‌کرد اما T613 برخلاف محصولات قبلی تاترا، از طراحی خاص و آئرودینامیکی برخوردار نبود و ظاهری معمولی داشت. این خودرو در طول زمان طولانی تولیدش یعنی از سال 1974 تا 1996 سه بار فیس‌لیفت شده و در پنج سری مختلف عرضه شد. این سری‌ها همواره نسبت به قبل مدرن‌تر می‌شدند اما نهایتاً تولید تاترا T613 در سال 1996 متوقف شده و مدل کاملاً جدید T700 به‌عنوان جایگزین آن ارائه شد.

تاترا T613 سری 2
تاترا T613 سری 2
تاترا T613 سری 5
تاترا T613 سری 5

T700 درواقع نسخه‌ای متحول شده از همان T613 بود که طراحی آئرودینامیک‌تری داشت اما بازهم از پیشرانهٔ V8 هواخنک در عقب خود استفاده می‌کرد. این موتور 3.5 لیتری قادر به تولید 200 اسب بخار قدرت بود. تاترا T700 سدان بسیار بزرگ و لوکسی بود که با کیفیت ساخت بسیار بالا و تجهیزات رفاهی و ایمنی زیاد، کاملاً توانایی رقابت با سدان‌های لوکس هم‌دورهٔ خود همچون مرسدس بنز S کلاس را داشت اما علیرغم این موارد، از T700 استقبال چندانی به عمل نیامد و موفق نبود. به همین دلیل تاترا در سال 1998 پس از ساخت تعداد اندکی، تولید این سدان موتورعقب را متوقف کرد.

تاترا T700
تاترا T700

البته تاترا از گذشته در کنار خودروهای سواری به ساخت وسایل نقلیهٔ تجاری مانند کامیون هم می‌پرداخت که پس از توقف تولید T700، همچنان تولید کامیون‌ها را ادامه داد که تا به امروز هم ادامه دارد اما T700 آخرین خودروی سواری تاترا بود و با توقف تولیدش، بخش محصولات سواری تاترا پس از صدسال فعالیت تعطیل شد. بدین ترتیب این شرکت ساخت خودروهای سواری را کنار گذاشته و صرفاً به تولید محصولات تجاری و سنگین پرداخت.

تاترا T700
تاترا T700

اما به‌تازگی گزارشی در روزنامهٔ Ekonom Czech جمهوری چک منتشر شده که نشان می‌دهد مقامات تاترا در حال بررسی تولید مجدد خودروهای سواری هستند. همچنین احتمالاً محصول جدید تاترا طراحی رترو خواهد داشت یعنی با نگاهی به گذشته و سدان‌های قدیمی تاترا طراحی خواهد شد؛ بنابراین شاید به‌زودی شاهد بازگشت سدان‌های برجسته و استثنایی T603 و T613 تاترا باشیم. البته هرچند خودروی جدید تاترا از محصولات مشهور و لوکس گذشتهٔ این شرکت الهام خواهد گرفت اما از فناوری‌های مدرنی در آن استفاده خواهد شد.

تاترا T700
تاترا T700

بنابراین اگر تولید مجدد خودروی سواری تاترا قطعی شده و این پروژه چراغ سبز تولید را دریافت کند، اولین محصول سواری جدید تاترا اتومبیلی مدرن اما با نگاه به گذشته بوده و به‌احتمال‌زیاد یک کپی از محصولات کلاسیک تاترا خواهد بود. در حال حاضر جزئیات بسیار کمی از این خودرو در دسترس است اما گزارشات نشان می‌دهند که تاترا برای تولید خودروی جدید خود از شاسی و پلت‌فرم یکی از خودروسازان بزرگ استفاده خواهد کرد؛ اما همان‌طور که گفتیم، تاترا همواره در خودروهای خود از پیشرانه‌های V8 هواخنک استفاده می‌کرد که در قسمت عقب ماشین نصب می‌شدند بنابراین سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا خودروی جدید تاترا هم از همین شیوه پیروی خواهد کرد و چه پیشرانه‌ای در آن بکار گرفته خواهد شد؟

tatra-03

بااین‌حال با توجه به گزارش Ekonom، تصمیم نهایی برای این پروژه اوایل سال آینده گرفته خواهد شد و در صورت تأیید، قیمت اولین خودروی قرن بیست و یکمی تاترا از حدود 100 هزار دلار آغاز خواهد شد و خودرویی در کلاس سدان‌های پریمیوم متوسط خواهد بود. هیچ اطلاعات دقیقی از زمان معرفی و بازارهای عرضهٔ محصول جدید تاترا منتشر نشده است اما برخی منابع اشاره کرده‌اند که این خودرو به لطف قانون تولید خودرو در تیراژ پایین که سال گذشته در ایالات‌متحده تصویب شد، می‌تواند حتی به آمریکا هم صادر شود. همان‌طور که اشاره شد، تاترا از سال 1998 تولید خودروهای سواری را متوقف کرده و فقط به تولید کامیون‌های سنگین و خاص می‌پردازد.

کامیون ساخت تاترا
کامیون ساخت تاترا

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *