رده‌بندی تمامی خودروهای الکتریکی بازار بر اساس میزان بُرد

رده‌بندی تمامی خودروهای الکتریکی بازار بر اساس میزان بُرد

امروزه از یک سو به دلیل آلودگی هوای فزایندهٔ کلان‌شهرهای دنیا و از سوی دیگر پیشرفت تکنولوژی، ساخت خودروهای تمام الکتریکی رواج پیدا کرده است به‌گونه‌ای که اکثر خودروسازان دنیا در حال کار بر روی این خودروها بوده و نمونه‌های مختلفی از آن‌ها نیز به بازار عرضه شده است. بااین‌حال میزان مسافتی که می‌توان با یک‌بار شارژ کامل باطری‌های خودروهای الکتریکی پیمود هنوز هم برای خریداران به‌عنوان عامل بسیار مهمی محسوب می‌شود؛ بنابراین مناسب دیدیم جهت انتخاب بهتر میان خودروهای تمام الکتریکی بازار، آن‌ها را در یک لیست قرار دهیم. بدین ترتیب در این جدول تمامی خودروهای الکتریکی در حال فروش در بازار ایالات‌متحده با توجه به میزان بُردشان رده‌بندی شده‌اند.

ev-collage

هرچند غیرازاین، عوامل بسیار زیاد دیگری هم وجود دارند که پیش از خرید یک وسیلهٔ نقلیهٔ الکتریکی باید به آن‌ها توجه کرده و آن‌ها را بررسی نمود اما این یک نقطهٔ شروع خوب است. در این جدول بُرد یا شعاع حرکتی هر خودرو با یک‌بار شارژ کامل باطری‌ها، میزان بهره‌وری آن‌ها معادل مصرف سوخت به واحد لیتر در هر صد کیلومتر (در این شیوه، میزان مصرف انرژی خودروهای الکتریکی معادل مصرف سوخت خودروهای بنزینی با واحدهایی که مردم بیشتر با آن‌ها آشنایی دارند ارائه می‌شود) و مصرف انرژی خودروها به واحد کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر ذکر شده است.

بُرد (شعاع حرکت) مصرف سوخت (معادل) مصرف انرژی (در صد کیلومتر)
تسلا مدل S P100D 507 کیلومتر 2.40 لیتر 22 کیلووات ساعت
تسلا مدل X P100D 465 کیلومتر 2.73 لیتر 24 کیلووات ساعت
شورلت بولت 383 کیلومتر 1.97 لیتر 17 کیلووات ساعت
فولکس‌واگن e-Golf 201 کیلومتر 1.97 لیتر 17 کیلووات ساعت
هیوندای آیونیک الکتریکی 199 کیلومتر 1.72 لیتر 15 کیلووات ساعت
فورد فوکوس الکتریکی 185 کیلومتر 2.20 لیتر 19 کیلووات ساعت
ب‌ام‌و i3 183 کیلومتر 2.00 لیتر 18 کیلووات ساعت
نیسان لیف 172 کیلومتر 2.10 لیتر 19 کیلووات ساعت
کیا سول الکتریکی 150 کیلومتر 2.24 لیتر 20 کیلووات ساعت
مرسدس بنز B250e 140 کیلومتر 2.80 لیتر 25 کیلووات ساعت
فیات 500e 135 کیلومتر 2.10 لیتر 19 کیلووات ساعت
اسمارت فورتو الکتریکی 110 کیلومتر 2.20 لیتر 20 کیلووات ساعت
میتسوبیشی i-MiEV 95 کیلومتر 2.10 لیتر 19 کیلووات ساعت

حال پس از رده‌بندی همهٔ خودروهای الکتریکی موجود در بازار بر اساس میزان بُرد و مقایسهٔ آن‌ها با یکدیگر، نگاه کوتاهی داریم به پنج خودروی برتر لیست یعنی پنج خودرویی که بیشترین میزان بُرد را با یک‌بار شارژ کامل باطری‌ها دارند.

1- تسلا مدل S با بُرد 507 کیلومتر

tesla-model-s-2013-p85-04

تسلا مدل S یک سدان لوکس تمام الکتریکی آمریکایی است که در حال حاضر بیشترین میزان بُرد را در بین تمامی خودروهای الکتریکی بازار دارد. البته مدل S در مدل‌های گوناگون و با پکیج‌های باطری مختلفی به بازار عرضه می‌شود اما هرکدام از این مدل‌ها و باطری‌ها را که انتخاب کنید هنوز هم نسبت به هر خودروی الکتریکی دیگری مدت‌زمان بیشتری می‌توانید با یک‌بار شارژ کامل باطری‌ها حرکت کنید. قوی‌ترین و بالاترین مدل این سدان آمریکایی که P100D نام دارد از بُرد فوق‌العاده‌ای برابر با 507 کیلومتر برخوردار است.

2- تسلا مدل X با بُرد 465 کیلومتر

tesla-model_x-2017

رتبهٔ دوم این لیست هم در دست شرکت تسلا است اما این بار با کراس‌اوور تمام الکتریکی مدل X. این خودرو هم مانند برادر سدانش در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود که پایین‌ترین مدل آن نیز می‌تواند با یک‌بار شارژ کامل باطری‌ها مسافتی برابر با 383 کیلومتر را طی کند که هنوز هم از تمامی خودروهای الکتریکی بیشتر است. بالاترین نسخهٔ تسلا مدل X نیز همان نام P100D را یدک می‌کشد و بُردی معادل 465 کیلومتر دارد.

3- شورلت بولت با بُرد 383 کیلومتر

chevrolet-bolt_ev-2017-1600

رتبهٔ سوم لیست ما نیز بازهم به یک خودروی آمریکایی اختصاص دارد؛ اما این گزینهٔ جالبی است چراکه با شورلت بولت برای اولین بار می‌توانید یک خودروی تمام الکتریکی فاقد آلایندگی را بدون نیاز به پرداخت قیمت بالای خودروهای لوکس تسلا به دست بیاورید. قیمت بولت از 37,495 دلار آغاز می‌شود درحالی‌که ارزان‌ترین محصول حال حاضر تسلا 74,500 دلار قیمت دارد. همچنین بُرد در برابر قیمت شورلت بولت که به‌صورت کیلومتر در برابر دلار حساب می‌شود نیز واقعاً شگفت‌آور است.

4- فولکس‌واگن e-Golf با بُرد 201 کیلومتر

volkswagen-e-golf-2017-1600

همان‌طور که مشخص است این خودرو نسخهٔ تمام الکتریکی هاچ‌بک محبوب فولکس‌واگن گلف است. سازندهٔ آلمانی به‌تازگی و همزمان با فیس‌لیفت خانوادهٔ گلف، مدل e-Golf را هم ارتقاء داده و با ارائهٔ باطری‌های جدید بُرد آن‌را افزایش داده است. همچنین در ظاهر نیز با ایجاد تغییراتی در رینگ‌ها، جلوپنجره، چراغ‌های LED درون سپر جلو و… سعی شده ظاهر e-Golf از دیگر اعضای خانوادهٔ گلف متمایز گردد.

5- هیوندای آیونیک با بُرد 199 کیلومتر

hyundai-ioniq_uk-version-2017-1024-02

هرچند امسال شورلت بولت با ارائهٔ بُرد زیاد و درعین‌حال برخورداری از قیمت مناسب یک شگفتی در زمینهٔ خودروهای الکتریکی محسوب می‌شود اما هیوندای آیونیک هم شگفتی دیگری آفرید که آن مصرف انرژی بسیار پایین آن است. این خودرو در هر صد کیلومتر تنها 15 کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند که بین همهٔ خودروهای تمام الکتریکی بازار کمترین میزان است. این امر در استفاده طولانی‌مدت و هزینه‌های استفاده از آیونیک بسیار اهمیت دارد. به‌عنوان‌مثال هیچ‌کس به میزان بُرد یک خودروی بنزینی با یک باک پُر بنزین اهمیت نمی‌دهد چراکه زیرساخت‌ها و پمپ‌بنزین‌ها در همه‌جا وجود دارند اما اوضاع در مورد خودروهای تمام الکتریکی کاملاً متفاوت است و این جایی است که هیوندای در حال حاضر در آن پیروز شده است.

میتسوبیشی i-MiEV با بُرد تنها 90 کیلومتر

mitsubishi_i_miev_eu-spec_1

حال که نگاهی داشتیم به پنج خودروی برتر لیست، بد نیست یادی هم از بدترین خودروی این لیست کنیم. این خودروی کوچک شهری که محصول میتسوبیشی است با هر بار شارژ کامل باطری‌هایش تنها توانایی پیمودن 90 کیلومتر را دارد و نمی‌توانیم باور کنیم که در سال 2017 هنوز هم چنین خودرویی تولید می‌شود.

منبع: Motor1

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *