گزارش اختصاصی پدال از دومین نمایشگاه تخصصی موتورسیکلت اصفهان

گزارش اختصاصی پدال از دومین نمایشگاه تخصصی موتورسیکلت اصفهان

سال گذشته برای اولین بار در شهر اصفهان نخستین نمایشگاه موتورسیکلت، دوچرخه، اسکوتر و اسکیت برگزار شد و حالا امسال این نمایشگاه به دورهٔ دوم خود رسیده است و دومین نمایشگاه تخصصی موتورسیکلت، دوچرخه، اسکوتر، اسکیت و تجهیزات و صنایع وابسته از تاریخ 27 تا 30 بهمن‌ماه 1395 برگزار گردید. البته این نمایشگاه هنوز در آغاز راه قرار دارد و فعلاً در فضایی محدود برگزار می‌شود به‌گونه‌ای که امسال هم مثل سال گذشته تنها یک سالن از چهار سالن محل برگزاری نمایشگاه‌های اصفهان به نمایشگاه موتورسیکلت اختصاص پیدا کرده بود. بااین‌حال بازدید کوتاهی از این نمایشگاه داشتم که در ادامه گزارشی از آن‌را تقدیم شما می‌کنیم.

29184_700_450

همان‌طور که گفته شد این نمایشگاه در فضایی محدود و تنها در یک سالن برگزار شده است (سالن نقش‌جهان) اما همین یک سالن به‌طور کامل توسط شرکت‌های مختلف با وسایل گوناگونی چون موتورسیکلت و دوچرخه پُر شده بود. وارد سالن که می‌شوم اول‌ازهمه غرفهٔ بزرگ کویر موتور جلب‌توجه می‌کند چراکه این شرکت بزرگ‌ترین غرفهٔ نمایشگاه را در اختیار داشته و فضای وسیعی در مرکز سالن را به خود اختصاص داده است. کویر موتور در سمت جلویی غرفهٔ خود موتورسیکلت‌هایی از شرکت‌های مختلف به نمایش درآورده که همگی از شرکت‌های معتبر موتورسیکلت‌سازی جهان هستند. در میانهٔ غرفه یک اسکوتر از شرکت پیاجیو ایتالیا به نمایش درآمده است و نام آن برای اکثر ما ایرانیان آشنا است. این اسکوتر وسپا نام داشته و در اصل نسل جدید همان وسپاهای قدیمی خاطره‌انگیز و دوست‌داشتنی محسوب می‌شود. این موتورسیکلت نوستالژیک همچنان ظاهر کلاسیک خود را حفظ کرده و شباهت زیادی با اجداد خود دارد.

dsc_0458

همان‌طور که گفته شد موتورسیکلت‌های به نمایش درآمده توسط کویر موتور همگی از برندهای معتبر جهانی بودند بنابراین سمت چپ غرفه محل نمایش محصولات کاوازاکی بود. در این بخش دو موتورسیکلت کاوازاکی اسپرت به چشم می‌خوردند درحالی‌که کمی آن‌طرف‌تر نیز یک مینی بایک کاوازاکی قرار گرفته بود که ظاهر جالبی داشت. در این قسمت همچنین یک دستگاه کاوازاکی KLX نیز به نمایش درآمده بود که موتورسیکلتی آفرود یا اصطلاحاً کراس محسوب می‌شود.

dsc_0461

dsc_0459

dsc_0460

dsc_0509

اما از کاوازاکی‌ها که بگذریم سمت راست غرفهٔ کویر موتور به محصولات شرکت کره‌ای هیوسانگ اختصاص داده شده بود. در این قسمت یک کروزر مشکی رنک ساخت هیوسانگ دیده می‌شد که Aquila نام داشته و از ظاهر زیبا و باابهتی برخوردار بود. در کنار این کروز نیز یکی دیگر از ساخته‌های هیوسانگ با نام GTR به نمایش درآمده بود.

dsc_0462

dsc_0464

بدین ترتیب از کنارهٔ غرفهٔ کویر موتور به سمت دیگر آن می‌روم که در همین راهروی کناری هم یک موتورسیکلت KTM قرار گرفته بود؛ اما پشت غرفهٔ این شرکت به‌طور کامل به اسکوترهای الکتریکی در اندازه‌ها و انواع مختلف اختصاص یافته بود. اسکوترهایی از اندازه‌های بسیار کوچک و حتی بچگانه گرفته تا نمونه‌های بزرگ و کاربردی که بر روی همگی آن‌ها نام Kavir دیده می‌شد.

dsc_0465

dsc_0468

dsc_0467

dsc_0469

dsc_0466

اما در سمت راست غرفهٔ کویر موتور، غرفهٔ شرکتی بنام الیز موتور قرار داشته که در آن دوچرخه‌ها، موتورسیکلت‌ها و خودروهای الکتریکی خود را به نمایش درآورده بود. این شرکت زیرمجموعهٔ گروه صنعتی دارکوب است. در غرفهٔ الیز موتور تعدادی موتورسیکلت و دوچرخهٔ برقی دیده می‌شد. دوچرخه‌های الکتریکی این شرکت در سه نسخهٔ ساده، اسپرت و تاشو به نمایش درآمده بودند. مدل سادهٔ این دوچرخه‌ها مجهز به یک پک باطری لیتیوم یون و یک موتور الکتریکی 250 واتی است که حداکثر سرعت 24 کیلومتر در ساعت و بُرد 30 کیلومتری را با یک‌بار شارژ برای آن فراهم می‌کند. این دوچرخهٔ الکتریکی که 1,900,000 هزار تومان قیمت دارد وسیلهٔ نقلیهٔ مناسبی برای ترددهای کوتاه شهری محسوب می‌شود.

dsc_0483

dsc_0473

dsc_0481

dsc_0470

اما از دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌های الکتریکی الیز موتور که بگذریم، خودروهای الکتریکی آن بیشتر جلب‌توجه می‌کردند. در سمتی از غرفهٔ این شرکت سه خودروی الکتریکی در مدل‌های سواری چهارنفره، سواری شش‌نفره و وانت به نمایش درآمده بودند. این سه مدل همگی از موتورها و باطری‌های یکسانی برخوردار هستند به‌گونه‌ای که موتور الکتریکی آن‌ها 3.8 کیلووات یا 5 اسب بخار قدرت داشته و حداکثر سرعتی برابر با تنها 30 کیلومتر در ساعت دارند. با یک‌بار شارژ باطری‌های این خودروها که 8 ساعت طول می‌کشد می‌توان تا 80 کیلومتر مسافت را طی نمود. این در حالی است که نسخهٔ وانت آن‌ها توانایی حمل 850 کیلوگرم بار را دارد. در کابین باز این خودروهای الکتریکی داشبورد بسیار ساده به چشم می‌خورد درحالی‌که کیفیت ساخت آن نیز کاملاً پایین بود.

dsc_0478

dsc_0474

dsc_0475

dsc_0477

dsc_0480

dsc_0472

dsc_0471

در سمت دیگر غرفهٔ الیز خودرو اما یک کامیونت الکتریکی سبزرنگ به نمایش درآمده بود. این کامیونت مجهز به موتور الکتریکی قوی‌تر با حدود 7 اسب بخار قدرت بوده و می‌تواند با یک‌بار شارژ بین 60 تا 80 کیلومتر مسافت را طی کند درحالی‌که حداکثر سرعتش به 28 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

dsc_0516

dsc_0515

بدین ترتیب غرفهٔ الیز موتور را به پایان رسانده و به سمت دیگر سالن می‌روم که غرفهٔ شرکت ایران دوچرخ قرار دارد. این شرکت نیز موتورسیکلت و دوچرخه‌های مختلفی را به نمایش گذاشته است؛ اما یکی از وسایل جالب‌توجه به نمایش درآمده در غرفهٔ ایران دوچرخ، یک کواد یا موتورسیکلت چهارچرخ بود. این موتورسیکلت‌ها در مسیرهای ناهموار و جاده‌های آفرود کاربرد زیادی دارند. کواد به نمایش درآمده توسط ایران دوچرخ مجهز به یک پیشرانهٔ 275 سی‌سی تک سیلندر با 18 اسب بخار قدرت و 23 نیوتن متر گشتاور است که نیروی آن توسط یک گیربکس CVT انتقال پیدا می‌کند.

dsc_0484

dsc_0493

اما دیگر محصولات جالب غرفهٔ ایران دوچرخ، موتورسیکلت‌های الکتریکی سه چرخی بودند که دو نمونه از آن‌ها به رنگ‌های سفید و قرمز به نمایش درآمده بود. این سه‌چرخه‌های الکتریکی با قیمت 4,700,000 تومان به فروش می‌رسیدند.

dsc_0485

dsc_0487

dsc_0503

dsc_0488

dsc_0491

در نمایشگاه موتورسیکلت اصفهان چه در غرفهٔ ایران دوچرخ و چه در غرفهٔ دیگر شرکت‌ها همچنان موتورسیکلت‌های تاریخی طرح هوندا 125 در انواع مختلف و با نام‌های گوناگون به نمایش درآمده بودند و گویی همچنان این موتورسیکلت‌های منسوخ‌شده مهمان خیابان‌های کشورمان هستند. حتی در بین این موتورسیکلت‌ها نام شرکت چینی لیفان هم دیده می‌شد که البته نمونه‌هایی را با پیشرانهٔ 200 سی‌سی به نمایش درآورده بود.

dsc_0489

dsc_0490

dsc_0502

dsc_0495

dsc_0494

اما محصولات لیفان در دومین نمایشگاه موتورسیکلت اصفهان محدود به این موتورسیکلت‌های قدیمی نمی‌شد و موتورسیکلت‌های جدیدی هم از این شرکت به چشم می‌خورد. یکی از این موتورسیکلت‌ها مدل KPS200 بود که ظاهر واقعاً قابل‌توجهی آن‌هم برای یک شرکت چینی داشت. در سمت دیگر از سالن نمایشگاه هم چند موتورسیکلت به‌اصطلاح سنگین از شرکت‌هایی چون هوندا و سوزوکی صرفاً جهت نمایش قرار گرفته بودند.

dsc_0498

dsc_0501

dsc_0500

dsc_0499

و درنهایت در قسمت انتهایی سالن نیز غرفهٔ شهرداری اصفهان قرار داشت که فعالیت‌های گوناگونی در آن انجام می‌داد مانند نمایش دوچرخۀ نمادین اصفهان در قسمتی از غرفه با پشت زمینه‌ای از پیاده‌رو میانی خیابان چهارباغ اصفهان که نمایی نوستالژیک را به وجود آورده بود.

dsc_0513

اما در سمت دیگری از غرفهٔ شهرداری اصفهان یک وسیلهٔ نقلیهٔ جالب بنام Walking Bike به نمایش درآمده بود. این وسیله که چند وقت پیش توسط شهرداری اصفهان در مراسم سه‌شنبه‌های بدون خودرو در خیابان چهارباغ رونمایی شده بود، تلفیقی از دوچرخه و تردمیل است به‌گونه‌ای که هنگام حرکت بجای رکاب زدن باید روی آن قدم زد. این دوچرخهٔ جالب که به یک موتور الکتریکی هم مجهز است نهایتاً می‌تواند به حداکثر سرعت 25 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند اما قیمت آن در نمایشگاه حدود 7 میلیون تومان اعلام شد که برای چنین وسیله‌ای قیمت کاملاً بالایی به نظر می‌رسد.

dsc_0506

dsc_0504

اما سال گذشته در دورهٔ نخست نمایشگاه تخصصی موتورسیکلت اصفهان، چندین دستگاه موتورسیکلت کلاسیک هم به نمایش درآمده بود درحالی‌که امسال خبری از موتورسیکلت‌های کلاسیک در نمایشگاه نبود؛ بنابراین شاید خالی از لطف نباشد که در گزارش نمایشگاه امسال نگاهی هم به تعدادی از موتورسیکلت‌های کلاسیک به نمایش درآمده در دورهٔ قبلی داشته باشیم. در نمایشگاه سال گذشته در بین موتورسیکلت‌های کلاسیک تعدادی شخصاً بیشتر نظرم را به خود جلب کردند. یکی از این موتورسیکلت‌ها، یک نمونهٔ زیبا ساخت شرکت بریتانیایی BSA بود. این موتورسیکلت که می‌توان آن‌را یک کروزر دانست با ابعاد بزرگ، رنگ مشکی و کیف‌های چرمی در بخش عقبی خود، ظاهری بسیار گیرا و باابهت داشت. در سوی دیگر یک موتورسیکلت بزرگ دیگر به رنگ قرمز نیز به نمایش درآمده بود که آن‌هم محصول شرکت BSA و مدل 1957 بود.

dsc_0101

dsc_0118

اما در نقطهٔ مقابل این موتورسیکلت‌های غول‌پیکر، یک موپِد (Moped مخفف موتورسیکلت پدالی) یا به قول ما ایرانیان موتورگازی دیده می‌شد که در سطحی بالاتر قرار داشت. این موتورگازی ساخت شرکت آلمانی زونداپ بود و ظاهری بسیار جالب و دوست‌داشتنی داشت. در سمتی دیگر هم یک موتورسیکلت قرمزرنگ ساخت شرکت آلمانی MZ قرار داشت که متعلق به سال 1965 بود.

dsc_0119

dsc_0102

اما می‌رسیم به وسیله‌ای که به نظر من جالب‌ترین نمونه در بین موتورسیکلت‌های کلاسیک نمایشگاه بود. این یک دوچرخهٔ موتوردار بود که فوق‌العاده به نظر می‌رسید. دوچرخه‌های موتوردار در سال‌های دور بسیار مورداستفاده قرار می‌گرفتن. این وسایل نقلیهٔ جالب در اصل از نصب یک پیشرانهٔ بنزینی کوچک ت سیلندر و کم‌حجم روی یک دوچرخه شکل می‌گرفتند؛ اما امروزه دوچرخه‌های الکتریکی جای نمونه‌های قبلی را گرفته و دوچرخه‌های موتوردار بنزینی منسوخ شده‌اند. نمونهٔ به نمایش درآمده در نمایشگاه، در اصل یک دوچرخهٔ معمولی و آشنا برای ما ایرانیان بود که یک موتور بنزینی و یک باک سوخت کوچک روی آن نصب شده بود. پیشرانهٔ این دوچرخهٔ موتوردار تنها 50 سی‌سی حجم داشته و سال ساخت آن 1935 ذکر شده بود. اهرم گاز و دستهٔ مخصوص خاموش کردن پیشرانه نیز روی فرمان نصب شده و با سیم به موتور متصل شده‌اند درحالی‌که روشن کردن پیشرانه همانند موتورگازی‌ها از طریق رکاب زدن صورت می‌گیرد.

dsc_0114

اما در سمتی دیگر هم یک دوچرخهٔ موتوردار دیگر به نمایش درآمده بود که یک تفاوت عمده با نمونهٔ قبلی داشت. دوچرخهٔ موتوردار قبلی در اصل یک دوچرخهٔ ساده بود که روی آن موتور نصب شده بود اما این مدل از ابتدا به‌عنوان دوچرخهٔ موتوردار ساخته شده است به‌گونه‌ای که باک سوخت آن درون میلهٔ بالایی دوچرخه تعبیه شده است. این دوچرخهٔ موتوردار محصول شرکت ایتالیایی Minarelli بوده و سال ساخت آن 1940 است درحالی‌که موتور آن همانند نمونهٔ قبلی 50 سی‌سی حجم دارد. در طرف دیگر هم یک دوچرخهٔ قدیمی قرار داشت که با سایز کاملاً متفاوت رینگ‌هایش در نوع خود جالب‌توجه بود.

dsc_0106

dsc_0097

در کل هرچند نمایشگاه تخصصی موتورسیکلت، دوچرخه، اسکوتر، اسکیت و تجهیزات و صنایع وابسته اصفهان هنوز در ابتدای کار است و جای پیشرفت بسیاری دارد اما حتی با این رویکرد نیز سطح نمایشگاه امسال به‌عنوان دومین دوره ضعیف بود تا جایی که حتی می‌توان کیفیت نمایشگاه امسال را پایین‌تر از سال گذشته دانست چراکه در دورهٔ قبل علاوه بر موتورسیکلت‌های کلاسیک، شرکت‌های بیشتری هم در نمایشگاه شرکت کرده بودند و موتورسیکلت‌های متنوع‌تری به نمایش درآمده بود. بااین‌حال امیدواریم در سال‌های آتی سطح و کیفیت نمایشگاه موتورسیکلت اصفهان ارتقاء یابد.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *