گزارش اختصاصی پدال از سیزدهمین نمایشگاه خودروی اصفهان (قسمت دوم)

گزارش اختصاصی پدال از سیزدهمین نمایشگاه خودروی اصفهان (قسمت دوم)

در قسمت قبلی، گزارش کاملی از سالن‌های اول و دوم نمایشگاه خودروی اصفهان را تقدیم شما کردیم و حالا در این قسمت به ادامهٔ گزارش می‌پردازیم. با پایان سالن دوم، راهی سالن سوم با نام سالن نقش‌جهان می‌شوم. در این سالن چهار شرکت سایپا، مدیران‌خودرو، رامک‌خودرو و آرین موتورز محصولات خود را به نمایش درآورده‌اند. در میانهٔ سالن محل بزرگی به شرکت سایپا اختصاص داده شده که در آن طیف گسترده‌ای از محصولاتش که اکثراً خودروهای سیتروئن و یا سازندگان چینی هستند را به نمایش گذاشته است.

saipa-citroen-c4-01

در سمت چپ در ابتدا سیتروئن C4 به چشم می‌خورد. البته نمونه‌ای که به نمایشگاه آورده شده و سایپا قصد عرضهٔ آن‌را دارد، نسخهٔ سدان C4 است. این خودرو در مرکز طراحی جدید پژو-سیتروئن در شانگهای چین طراحی شده و در اواخر سال 2012 رونمایی شد. این مدل بر روی پلت‌فرم همان نسخهٔ هاچ‌بک اصلی C4 ساخته شده است و برای بازار چین در کارخانهٔ ووهان این کشور، برای بازار روسیه در کارخانه‌ای در شهر کالوگای روسیه و برای بازار آمریکای جنوبی در آرژانتین تولید می‌شود. سایپا پیشرانهٔ 1.6 لیتری توربوی سیتروئن C4 سدان را برای بازار ایران انتخاب کرده که 165 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی آن توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا می‌کند. C4 سدان با قیمتی در حدود 100 میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد.

saipa-citroen-c4-03

در سمتی دیگر، برادر بزرگ‌تر C4 یعنی سیتروئن C6 به چشم می‌خورد. نسل اول C6 به‌عنوان جایگزین مدل XM و پرچم‌دار سیتروئن در سال 2005 معرفی شد اما موفقیت چندانی کسب نکرده و تولیدش در سال 2012 خاتمه یافت. بدین ترتیب سیتروئن برای چندین سال پرچم‌داری نداشت تا اینکه در سال 2016 و در نمایشگاه پکن این سازندهٔ فرانسوی از نسل دوم سدان پرچم‌دار C6 رونمایی کرد؛ اما این خودرو صرفاً در بازار چین عرضه می‌شود و سیتروئن همچنان در اروپا پرچم‌داری ندارد. حال سایپا نیز تصمیم گرفته بزرگ‌ترین ساختهٔ سیتروئن را در بازار کشورمان هم عرضه کند.

saipa-citroen-c6-02

نسل دوم C6 برخلاف نسل قبلی از طراحی معمول‌تری برخوردار است که البته بسیار زیبا و باابهت است. کابین خودرو نیز طراحی فوق‌العاده‌ای داشته و بسیار باکیفیت است به‌گونه‌ای که در جای‌جای آن از چرم استفاده شده است. طبق مشخصات اعلامی از سوی سایپا، سیتروئن C6 مجهز به همان موتور و گیربکس C4 سدان است. طبق اعلام مسئولان غرفهٔ سایپا در نمایشگاه، قرار است این سدان بزرگ و لوکس فرانسوی با قیمتی در حدود 150 میلیون تومان به بازار عرضه شود که در این صورت زنگ خطری برای سدان‌های محبوب کره‌ای یعنی کیا اپتیما و هیوندای سوناتا و همین‌طور رنو تالیسمان و پژو 508 خواهد بود.

saipa-citroen-c6-03

اما در سوی دیگر، کراس‌اوور CS35 محصول شرکت چینی چانگان به چشم می‌خورد. این کراس‌اوور کوچک چند وقتی است که به تولیدات سایپا اضافه شده است؛ اما غیر از CS35، امسال سایپا در نمایشگاه خودروی اصفهان دو محصول جدید دیگر را نیز از شرکت چانگان به نمایش درآورده است که یکی از آن‌ها هاچ‌بک و دیگری کراس‌اوور است. نمونهٔ کراس‌اوور، CS75 نام دارد که یک کراس‌اوور کامپکت بوده و در کلاسی بالاتر از مدل SC35 قرار می‌گیرد.

saipa-changan-cs35-01

saipa-changan-cs35-02

saipa-changan-cs75-01

saipa-changan-cs75-02

دومین خودرو هم ایدو XT نام دارد که همان‌طور که اشاره شد یک هاچ‌بک در سگمنت C است. این خودرو از طراحی متفاوتی نسبت به دیگر ساخته‌های چانگان بهره می‌برد که نسبتاً زیبا و هماهنگ است. چانگان ایدو XT مجهز به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری توربو است که 168 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. توانی که برای چنین هاچ‌بکی کاملاً مناسب به نظر می‌رسد. نیروی موتور نیز از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

saipa-changan-eado-xt-01

saipa-changan-eado-xt-03

خودروی دیگری که در غرفهٔ سایپا دیده می‌شود، ساینا است. سدان کوچکی که در اصل نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ تیبا بوده و در داخل و خارج دستخوش تغییراتی شده است. ساینا هرچند ازلحاظ طراحی بیرونی خصوصاً در بخش جلو کاملاً ناهماهنگ بوده و حرفی برای گفتن ندارد اما در داخل عملکرد بهتری داشته و کاملاً نسبت به تیبا بهبود یافته است. بااین‌حال همچنان کیفیت پایین متریال داخلی در ساینا هم به چشم می‌خورد.

saipa-saina-01

saipa-saina-02

آخرین خودرویی که در قسمت چپ غرفهٔ سایپا به چشم می‌خورد، نسخهٔ کراس برلیانس H320 است. پس از موفقیت بالایی که نسخهٔ کراس‌اوورنمای رنو ساندرو یعنی ساندرو استپ‌وی کسب نمود، حالا سایپا تصمیم گرفته همین تجربه را با عرضهٔ نسخهٔ کراس برلیانس H320 نیز تکرار کند؛ مانند تمامی هاچ‌بک‌های کراس‌اوورنما، H320 کراس هم کمی ارتفاع بیشتری از سطح زمین داشته و در بیرون به قطعات پلاستیکی و همینطور ریل‌های روی سقف مجهز شده که ظاهری مشابه یک کراس‌اوور را به آن بخشیده است. البته این خودرو به همراه نسخه‌های هاچ‌بک و سدانش توسط پارس‌خودرو به بازار عرضه می‌شوند.

saipa-brilliance-h320-cross-01

saipa-brilliance-h320-cross-03

به سمت دیگر غرفهٔ سایپا می‌روم که در اینجا هم خودروهای مختلفی به نمایش درآمده‌اند. نخستین خودروی این بخش، نسخهٔ تاکسی سدان آریو یا همان زوتی Z300 است. در کنار آریو تاکسی، محصول دیگری از برلیانس یعنی سدان H230 به نمایش درآمده است. خودرویی که نسخهٔ هاچ‌بک آن نیز توسط سایپا تولید می‌شود و هر دو نمونهٔ آن با استقبال مناسبی مواجه شده‌اند. در کنار برلیانس H230، گران‌ترین محصول تولیدی سایپا یعنی نسل قبلی کیا سراتو قرار دارد. درحالی‌که هم‌اکنون نسل جدیدی سراتو نیز کم‌کم در پایان عمر خود نزدیک می‌شود، سایپا همچنان مشغول تولید نسل قبلی است. بااین‌حال سایپا سراتو را در دو نسخهٔ 1.6 لیتری دستی و 2 لیتری اتوماتیک تولید می‌کند که نمونهٔ موجود در نمایشگاه هم از نوع اتوماتیک بوده و با قیمت 90 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

saipa-kia-serato-01

saipa-kia-serato-02

و درنهایت آخرین محصول سایپا در این دور از نمایشگاه خودروی اصفهان، رنو ساندرو استپ‌وی است که بازهم طبق معمول نسل قبلی آن توسط پارس‌خودرو تولید می‌شود. بااین‌حال هر دو نسخهٔ استپ‌وی و معمولی رنو ساندرو که در دو نوع دستی و اتوماتیک تولید می‌شوند، به دلیل قوای محرکهٔ باکیفیت و همینطور ظاهری زیباتر نسبت به برادر سدانش یعنی رنو L90، با استقبال بسیار بالایی در بازار مواجه شده‌اند.

saipa-renault-sandero-stepway-02

saipa-renault-sandero-stepway-03

بدین ترتیب غرفهٔ شلوغ و پُر محصول سایپا را به پایان رسانده و به سمت غرفهٔ شرکت مدیران‌خودرو می‌روم. این شرکت نیز فضای بسیار زیادی را در اختیار گرفته و تمامی محصولاتش را به نمایش گذاشته است به‌گونه‌ای که بخش چپ و روبروی سالن سوم به‌طور کامل در اختیار مدیران‌خودرو است. اولین محصول این شرکت، نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ کراس‌اوور X33 است که X33 S نام گرفته است. این خودرو بیشتر در قسمت جلو تغییراتی را تجربه کرده است. X33 S موجود در نمایشگاه مجهز به کیت بدنه‌ای هم هست که شامل پوشش‌های پلاستیکی سپر جلو و عقب و زیر رکابی‌های جانبی می‌شود. نکتهٔ جالب در مورد کیت ام‌وی‌ام X33 S اینکه در بخش عقبی آن به شکلی کاملاً ابتدایی دو به‌اصطلاح سر اگزوز نمایشی طراحی شده است.

mvm-x33-02

mvm-x33-03

mvm-x33-04

پس از X33 S، سدان 550 قرار گرفته است که در اصل نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ مدل قبلی 530 است. این خودرو در جلو و عقب تغییراتی را نسبت به ام‌وی‌ام 530 تجربه کرده است اما همچنان ظاهر ناهماهنگ و نه‌چندان زیبایی دارد. در طرف دیگر غرفهٔ مدیران‌خودرو، دو مدل 315 S و 110 S قرار گرفته‌اند. ام‌وی‌ام 315 S نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ 315 قبلی است که در مدل‌های مختلف سدان لیفت‌بک، هاچ‌بک ساده، هاچ‌بک اسپرت و هاچ‌بک اسپرت لاکچری به بازار عرضه می‌گردد. نسخهٔ به نمایش درآمده در نمایشگاه از نوع هاچ‌بک اسپرت لاکچری است که دارای کیت پلاستیکی بدنه است.

mvm-550-01

mvm-550-02

mvm-315s-01

mvm-315s-02

مدل 110 S هم که در کنار 315 S قرار دارد، در اصل نسل جدید مدل 110 قبلی محسوب می‌شود که در داخل و خارج کاملاً تغییر کرده است. این هاچ‌بک سگمنت A هم در دو نسخهٔ کامفورت و لاکچری عرضه می‌شود که مدل دوم نزدیک به 34 میلیون تومان قیمت دارد. مبلغی که هرگز متناسب چنین خودروی کوچکی با پیشرانهٔ سه سیلندر نیست.

mvm-110s-01

mvm-110s-02

پس‌ازاین دو ماشین، سه خودروی دیگر قرار دارند که همگی با پارچه پوشیده شده‌اند و قرار است از آن‌ها رونمایی گردد. کاملاً مشخص است که این سه خودرو همگی جدیدترین محصول مدیران‌خودرو یعنی کراس‌اوور ساب‌کامپکت X22 هستند. پس از گذشت چند ساعت از آغاز بکار روز نخست نمایشگاه اصفهان، مراسمی جهت رونمایی از این خودرو با حضور مسئولین ارشد شرکت مدیران‌خودرو برگزار شد. در این مراسم پس از تعریف و تمجیدهای فراوان از این خودرو تا جایی که فکر کردم قرار است محصولی از مایباخ یا رولزرویس رونمایی گردد (!)، سرانجام از ام‌وی‌ام X22 پرده‌برداری شد.

mvm-x22-01

mvm-x22-02

این خودرو اساساً نسخه‌ای اسپرت و کوپه مانند از همان کراس‌اوور X33 است و بر روی پلت‌فرم آن ساخته شده است اما در طراحی بیرونی در قسمت‌های جانبی و عقبی شباهت زیادی به هاچ‌بک 315 داشته و از پیشرانه و گیربکس‌های آن نیز استفاده می‌کند؛ بنابراین در زیر کاپوت X22 شاهد قرارگیری یک موتور 1.5 لیتری با 106 اسب بخار قدرت هستیم که البته تغییراتی نسبت به پیشرانۀ ام‌وی‌ام 315 داشته و استاندارد آلایندگی آن به یورو 5 پلاس ارتقاء یافته است. برای انتقال نیروی این موتور ‌هم دو گیربکس پنج سرعتهٔ دستی چهار سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است. X22 در چهار نسخهٔ مختلف شامل دستی، دستی اسپرت، اتوماتیک و اتوماتیک اسپرت به بازار عرضه خواهد شد که قیمت ارزان‌ترین مدل آن یعنی دستی ساده از 56,700,000 تومان آغاز شده و به 66,200,000 تومان برای مدل اتوماتیک اسپرت می‌رسد.

mvm-x22-03

mvm-x22-04

درنهایت در آن‌سوی غرفهٔ مدیران‌خودرو نیز محصولاتی به نمایش درآمده‌اند که برخلاف بقیه با برند چری به بازار عرضه می‌شوند. این خودروها سدان آریزو 5 و کراس‌اوور تیگو 5 هستند که گران‌ترین محصولات مدیران‌خودرو بشمار می‌روند. همچنین خبر می‌رسد که مدیران‌خودرو قصد دارد به‌زودی کراس‌اوور جدیدتر تیگو 7 را هم به سبد محصولات خود اضافه کند که البته در این نمایشگاه خبری از آن نیست.

mvm-chery-tiggo-5-01

mvm-chery-tiggo-5-02

mvm-chery-arizo-5-02

mvm-chery-arizo-5-03

در قسمت سوم و پایانی این مطلب طی روزهای آتی به ادامهٔ گزارش سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت خودرو اصفهان خواهیم پرداخت.

گزارش اختصاصی پدال از سیزدهمین نمایشگاه خودروی اصفهان (قسمت اول)

ادامه دارد…

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *