کانسپت‌های فراموش‌شده: پورشه پانامریکانا

کانسپت‌های فراموش‌شده: پورشه پانامریکانا

همهٔ نمونه‌های 911 طرح‌هایی تکاملی بودند اما این انقلابی بود

نام پورشه پانامریکانا
معرفی نمایشگاه فرانکفورت 1989
پیشرانه شش سیلندر تخت
قدرت 250 اسب بخار
گشتاور 310 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی
محور محرک چهارچرخ

01porschepanamericanatgconc

پانامریکانا یکی از غیرمعمول‌ترین خودروهایی است که توسط پورشه ساخته شده است. پورشه 911 از زمان عرضه در دههٔ 60 میلادی در طراحی بیرونی همواره با تغییراتی جزئی نسل به نسل جلو رفته است اما کانسپت پانامریکانا واقعاً عجیب‌وغریب بود. این خودرو بر اساس شاسی پورشه 964 کابریولت ساخته شده بود اما یک بدنهٔ فیبر کربنی کاملاً متفاوت توسط دکتر «Ulrich Bez» برای آن طراحی شد. کسی که ب‌ام‌و Z1 را هم طراحی کرده بود.

porsche_panamericana_4

porsche_panamericana_2

porsche_panamericana_5

به نظر می‌رسد یک باگی عملکرد بالا الهام‌بخش طراحی این پورشه بوده است و حتی نام خود را هم از مسابقات استقامت کاررا پانامریکانا گرفته بود. بااین‌حال هرچند پورشه در هنگام معرفی کانسپت پانامریکانا گفته بود که این کانسپت پتانسیل تحولات آیندهٔ 911 را نشان می‌دهد اما متأسفانه پانامریکانا صرفاً به‌عنوان یک کانسپت باقی ماند.

1989-porsche-panamericana-c

دهانهٔ باز گلگیرها، قابلیت جابجایی و انعطاف زیاد تعلیق و نشان حک‌شدهٔ پورشه بر روی لاستیک‌های پانامریکانا نشان می‌داد که این یک 964 معمولی نیست. این کانسپت در بخش جلویی برخی از ویژگی‌های طراحی 959 را قرض کرده بود درحالی‌که در قسمت عقب چراغ‌ها با یک نوار قرمزرنگ به یکدیگر متصل بوده و تا حدودی یادآور 928 GTS بود. بدنهٔ آن نیز با رنگ آبی فیروزه‌ای رنگ‌آمیزی شده بود.

porsche_panamericana_concep

اما در زیر این بدنهٔ عجیب، همان پیشرانهٔ 3.6 لیتری شش سیلندر تخت متعلق به کاررا 4 قرار گرفته بود که 250 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن متر گشتاور تولید کرده و آن‌را از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ انتقال می‌داد. پورشه حتی جزئیاتی از عملکرد کانسپت پانامریکانا را هم منتشر کرده بود به‌گونه‌ای که شتاب صفرتاصد آن 5.8 ثانیه و حداکثر سرعتش 257 کیلومتر در ساعت اعلام شده بود.

1989-porsche-panamericana-1

اما پانامریکانا در اصل چگونه به وجود آمد؟ این کانسپت عجیب به‌عنوان هدیه‌ای برای جشن تولد 80 سالگی فردیناند آنتون ارنست پورشه (با نام مستعار فری پورشه) ساخته شده بود. همان‌طور که احتمالاً اطلاع دارید این شخص پسر مؤسس شرکت پورشه یعنی فردیناند پورشه بود.

porsche_panamericana_3

منبع: Motor1

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *