کانسپت‌های فراموش‌شده: مزدا MX-03

کانسپت‌های فراموش‌شده: مزدا MX-03
نام مزدا MX-03
معرفی نمایشگاه توکیو 1985
پیشرانه وانکل سه روتوره 2 لیتری توربو
قدرت 315 اسب بخار
گیربکس 4 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ

چرا باید آن‌را به یاد داشته باشیم؟

چون این خودرو یک شاهکار تکنولوژیکی بود. این کوپهٔ بزرگ ویژگی‌های قابل‌توجهی داشت، مشخصات آن شگفت‌انگیز بود و داخل آن متعلق به آینده به نظر می‌رسید.

mazda_mx-03_concept_4

نسل دوم مزدا RX-7 بدن شک ستارهٔ مزدا در نمایشگاه خودروی توکیو 32 سال پیش بود اما این خودرو ویژگی‌های خود را از کانسپت MX-03 گرفته بود. این کانسپت یک کوپهٔ چهارنفره بود که مجهز به یک پیشرانهٔ پیچیدهٔ وانکل با سه روتور شده بود. این موتور 2 لیتر حجم داشت و با تجهیز به توربوشارژر 315 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. کانسپت MX-03 پکیجی از تمامی تکنولوژی‌های آن زمان مزدا بود.

mazda_mx-03_concept_2

قدرت این موتور از طریق یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک با دسته‌دنده‌ای جذاب به هر دو محور انتقال پیدا می‌کرد. MX-03 همچنین به‌منظور بهبود ثبات در پیچ‌ها و پاسخ و دقت بیشتر فرمان به سیستم فرمان پذیری هر چهارچرخ مجهز شده بود که برای خودرویی در سال 1985 کاملاً قابل‌توجه است. سیستم چهارچرخ محرک آن نیز از نوع دائمی بود و به مکانیسم کنترل الکترونیکی خروجی گشتاور هم مجهز شده بود که از طریق یک دکمهٔ نصب شده در داخل کابین قابل تنظیم بود. در داخل این کانسپت همچنین غربیلک فرمانی به سبک جت‌های جنگنده بکار رفته بود.

mazda_mx-03_concept_3

اما اگر تعجب کرده‌اید که چرا کانسپت MX-03 در سمت سرنشین آینهٔ جانبی ندارد باید بگوییم که مزدا قصد داشت از طریق حذف یکی از آینه‌های جانبی، ضریب درگ خودرو را کاهش و کارایی آئرودینامیکی آن‌را افزایش دهد. به همین منظور، یک اسپویلر عقب یکپارچه در MX-03 نصب شده بود درحالی‌که چرخ‌ها به داخل بدنه کشیده شده بودند و بدنهٔ خودرو نیز تا حد امکان صیقلی و صاف طراحی شده بود. درنتیجهٔ این اقدامات، ضریب آئرودینامیک این کوپۀ کانسپت ژاپنی به تنها 0.25 رسیده بود.

mazda_mx-03_concept_5

ازآنجایی‌که MX-03 از ابتدا صرفاً به‌عنوان یک کانسپت طراحی شده بود، مزدا آزادی بیشتری در طراحی و ساخت آن داشت. ازاین‌روی فضای داخلی آن با برخورداری از نمایشگر سربالا، داشبورد دیجیتال و کنترل‌کننده‌های با تکنولوژی بالا، کاملاً متعلق به آینده به نظر می‌رسید.

mazda_mx-03_concept_5

از لحاظ عملکرد نیز مزدا حداکثر سرعت این کوپهٔ 2+2 را 290 کیلومتر در ساعت اعلام کرده بود اما حقیقت این بود که این رقم صرفاً یک دیدگاه نظری بود و حداکثر سرعت MX-03 هرگز مورد آزمایش عملی قرار نگرفت. شتاب صفرتاصد این کانسپت نیز حدود 4.7 ثانیه اعلام شده بود که این هم مانند حداکثر سرعت هیچ‌گاه عملاً آزمایش نشد اما قطعاً مزدا MX-03 خودروی سریعی بوده است.

1985-mazda-mx-03-concept

منبع: Motor1

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *