منتظر خودروی اسپرت مزدا با موتور روتوری نباشید

منتظر خودروی اسپرت مزدا با موتور روتوری نباشید

از زمانی که مزدا مدل RX-۸ را در سال ۲۰۱۲ از رده خارج کرد و به‌تبع آن یک مدل اسپرت با موتور روتوری را از بین برد، همواره شایعات امیدوارکننده‌ای از این‌که کمپانی یک جانشین برای آن ارائه خواهد کرد وجود داشته است. مزدا زمانی که سال گذشته از کانسپت آر ایکس ویژن رونمایی کرد، به قوت گرفتن این شایعات و امیدها دامن زد، ولی اکنون، مدیرعامل این کمپانی ژاپنی تمامی امیدها برای مزدا آر ایکس ۹ را از بین برده است.

Mazda RX-Vision concept
Mazda RX-Vision concept

Mazda-RX-Vision-Concept-2

وی دراین‌باره می‌گوید:

اگر ما قصد داشتیم تولید موتور روتوری را دوباره آغاز کنیم، ما نیاز داریم که بدانیم این موتور طول عمر کوتاهی نخواهد داشت. ما بایستی با مقررات آلایندگی آینده سازگاری داشته باشیم. ما هنوز فعالیت‌های بخش تحقیق و توسعه خود را به حل مشکلات مربوط به آلایندگی و میزان مصرف سوخت معطوف کرده‌ایم.

کوگای می‌گوید بهترین انتخاب برای موتور روتوری استفاده از آن به‌عنوان یک نسخه ویژه در یک خودروی الکتریکی می‌باشد. استفاده از یک موتور روتوری به‌عنوان منبع قدرت اصلی هنوز به‌طور کامل رد نشده است، ولی انتظار نداشته باشید که آن را در یک خودروی اسپرت الکتریکی نیز ببینید.

1991 Mazda RX-7
1991 Mazda RX-7

من فکر می‌کنم به‌عنوان یک آپشن خودروی اسپرت، MX-۵ با موتور ۱.۵ لیتری یا ۲.۰ لیتری معمولی، با نیرو و شتابی که دارند، تجربه‌ای هیجان‌انگیزتر می‌تواند باشد.

مزدا یکی از اولین خودروسازهایی بود که به میزان زیاد در موتورهای روتوری سرمایه‌گذاری کرد، ولی بعدها تمامی آن‌ها به دلیل مصرف بالای سوخت و روغن کنار گذاشته شدند. مزدا در حال حاضر روی یک موتور روتوری توربوشارژر جدید با نام Skyactiv-R کار می‌کند، ولی هنوز مشخص نیست که آیا این موتور به مرحله تولید خواهد رسید و زمان آن کی خواهد بود.

شرکت مزدا همانند سایر برندهای مطرح صنعت اتومبیل اولویت خود را روی معرفی خودروهای هیبریدی و الکتریکی گذاشته است. این کمپانی اخیراً تفاهم‌نامه همکاری با تویوتا درزمینهٔ طراحی و توسعه خودروهای الکتریکی و هیبریدی امضا کرده است.

Mazda RX-8 Spirit R
Mazda RX-8 Spirit R

یک خودروی اسپرت با موتور روتوری ساخت مزدا فوق‌العاده می‌تواند باشد، ولی طراحی و توسعه آن به دلیل نیاز کمپانی به سرمایه‌گذاری در بحث الکتریکی سازی خودروها غیرواقعی به نظر می‌رسد. بااین‌حال نباید مأیوس و ناامید شد، آن‌هم وقتی‌که خودروهای اسپرتی مانند میاتا هنوز آینده درخشانی نزد مزدا دارند.

منبع: roadandtrack

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *