چه پیشرانه‌ای با چه حجمی نیاز داریم؟

چه پیشرانه‌ای با چه حجمی نیاز داریم؟

تصمیم گرفتن درباره‌ی اینکه خودرویی که می‌خواهید بخرید باید سیستم تهویه مطبوع و کابینی چرم داشته باشد آسان است اما شاید انتخاب پیشرانه‌ای با حجم مناسب کمی سخت‌تر باشد. ما نگاهی به حجم‌های مختلف پیشرانه‌ها انداختیم تا در رابطه با نیازهای شما راهنمایی مناسبی داشته باشیم.

engines-lead_0

حجم پیشرانه‌ها با واحد لیتر و سی‌سی اندازه‌گیری می‌شود. هر لیتر برابر با 1000 سی‌سی است. این مقدار نشان‌دهنده‌ی فضای داخل سیلندرهای پیشرانه است. به عنوان یک قانون پذیرفته شده، با داشتن حجم بیشتر قدرت بیشتری خواهید داشت.

ford-range

به همین دلیل است که خودروهایی نظیر اشکودا سیتی گو از پیشرانه‌ی کوچک 1 لیتری برای هر حرکت در شهر استفاده کرده و خودروی پرفورمنسی چون فراری F12 با استفاده از پیشرانه‌ی 6.3 لیتری به سقف سرعت بیش از 300 کیلومتر در ساعت دست می‌یابد.

باید گفت که خودروهای قدیمی‌تر معمولاً پیشرانه‌های بزرگ‌تری دارند اما این امر درباره‌ی خودروهای مدرن چندان صدق نمی‌کند. با پیشرفت سریع تکنولوژی خودروهای جدید می‌توانند همان قدرت زیاد را از پیشرانه‌های کوچک‌تری به دست بیاورند.

BMW i8 1.5-liter hybrid

هم‌اکنون دیگر نمی‌توان به سادگی گفت که “بزرگ‌تر به معنی بهتر” است زیرا بسیاری از پیشرانه‌های مدرن از توربو برای به دست آوردن قدرت اضافی از حجم‌های کمتر استفاده می‌کنند. ب‌ام‌و i8، برای مثال از پیشرانه‌ی کوچک 1.5 لیتری توربوی جفت شده به واحدهای الکتریکی استفاده می‌کند. این خودرو با این پیشرانه قدرتی در حد ب‌ام‌و M3 3 لیتری دارد.

turbo-badge

به عنوان یک قانون نانوشته پیشرانه‌های توربو برابر با پیشرانه‌های بدون توربو با حجم 50 درصد بیشتر هستند. برای مثال پیشرانه‌ی 1 لیتری اکوبوست فورد جایگزین پیشرانه 1.6 لیتری قبلی شده درحالی‌که پیشرانه‌ی 6.3 لیتری AMG با پیشرانه‌ای 4 لیتری و توئین توربو جایگزین شده است.

  • اوضاع درباره‌ی دیزل‌ها چگونه است؟

نوع سوخت وارد شده به پیشرانه نیز قدرت تولیدی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. خودروهای دیزل در مقایسه با برادران بنزینی قدرت کمتری تولید می‌کنند بنابراین آن‌ها اغلب حجم بیشتری داشته و برای دست‌یابی به همان قدرت به توربوها تکیه می‌کنند.

2016 Chevrolet Colorado Diesel

پیشرانه‌های دیزلی معمولاً گشتاور بیشتری نسبت به نسخه‌های بنزینی تولید می‌کنند بنابراین حتی اگر خودروهای دیزلی اسب بخار کافی در حد نسخه‌های بنزینی تولید نکنند می‌توانند در رانندگی‌های روزمره سریع احساس شوند.

حجم پیشرانه‌ای که شما واقعاً نیاز دارید به دو چیز بستگی دارد: کاربری‌ای که از خودرو انتظار دارید و همچنین اندازه و سایز آن.

SEAT Ibiza vs Peugeot 208 & VW Polo

اگر شما تنها خودرویی برای خرید و بردن بچه‌ها به مدرسه می‌خواهید و اکثر وقت خود را در شهرها می‌گذرانید به احتمال خیلی زیاد پیشرانه‌ای با حجم کمتر از 1.4 لیتر پاسخگوی نیازهایتان خواهد بود. در حقیقت بسیاری از کمپانی‌ها پیشرانه‌های 1 لیتری توربویی تولید می‌کنند که برای استفاده‌ی سبک شهری عالی هستند.

2016 Toyota Camry SE

اگر اکثر اوقات در بزرگراه‌ها رانندگی می‌کنید پیشرانه‌ای با حجم بین 1.4 تا 2 لیتر مناسب خواهد بود. یک پیشرانه‌ی قدرتمندتر در بزرگراه‌ها به کمک شما آمده و در سبقت‌گیری‌ها استرس کمتری خواهید داشت و از پیشرانه‌های کوچک‌تر در سرعت‌های بالا کم‌مصرف‌تر خواهند بود چراکه نسخه‌های کوچک‌تر برای رسیدن به سرعت‌های بالاتر باید سخت‌تر کار کنند.

towing

اگر تریلری را می‌کشید قطعاً پیشرانه‌ای دیزل موردنیاز شماست. برخی شاسی بلندها پیشرانه‌های دیزلی 6 سیلندر 3 لیتری ایده آلی دارند که مناسب کاربری شما خواهد بود. هر پیشرانه‌ی دیگری که بیشتر از 2 لیتر حجم داشته باشد، بیش از آنکه یک “نیاز” باشد،یک “خواسته” است. البته اگر رانندگی هیجانی و لذت‌بخش می‌خواهید پیشرانه‌های قدرتمندتری نیز در دسترس هستند.

renault-new-clio-130616-08h00-7

سایز و اندازه‌ی خودرو نیز بر پیشرانه‌ی موردنیاز شما اثر می‌گذارد. خودروهای شهری مثل رنو کلیو کوچک و سبک بوده و بنابراین پیشرانه‌هایی با حجم 0.9 تا 1.4 لیتر نیاز دارند. هاچبک های خانوادگی مانند فورد فوکوس از هر پیشرانه ی 1 تا 2 لیتری بهره می‌گیرند. خودروهای اجرایی جمع‌وجور مثل جگوار XE پیشرانه‌هایی با گنجایش 2 تا 3 لیتر دارند و هر خودروی بزرگ‌تر دیگر می‌تواند از پیشرانه‌های بزرگ‌تر حتی 6 لیتری استفاده نماید.

Jaguar XE

شاید ذکر این نکته جالب باشد که کم‌حجم‌ترین پیشرانه‌ی استفاده شده در یک خودرو در انگلستان در حال حاضر به کاترهام Seven 165 با حجم 660 سی‌سی تعلق دارد درحالی‌که پرحجم‌ترین پیشرانه نیز نیروگاه 8 سیلندر 6752 سی‌سی بنتلی مولسان است.

Caterham Seven 165

Bentley Mulsanne V8 2016

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *