نصب ایربگ ؛ فریب‌کاری یا مشتری مداری ؟!!

نصب ایربگ ؛ فریب‌کاری یا مشتری مداری ؟!!

به گزارش «دنیای اقتصاد»ديروز در حالي سازمان ملي استاندارد ايران و دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت با يكديگر تفاهم‌نامه همكاري امضا كرده‌اند كه مسوولان هر دو نهاد به اظهارنظرهاي جالبي درباره نصب ايربگ روي خودروهاي داخلي پرداختند . . .

شجاعي‌فرد، رييس دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعتبا انتقاد از اجباري بودن نصب ايربگ گفت: در آمريكا نصب ايربگ روي خودروها به اين دليل اجباري شد كه بسياري از رانندگان مشروب خورده و مست مي‌كردند و اين عامل باعث افزايش تلفات سوانح رانندگي در اين كشور شده بود. براي همين در آمريكا نصب ايربگ روي خودروها اجباري شد، اما چنين چيزي در اروپا وجود ندارد. وي افزود: نصب ايربگ روي خودروهاي توليد داخل هيچ تاثيري نداشته و حتي در برخي موارد ايربگ در حين تصادف باز نشده يا باعث خفگي راننده شده است. در اين زمينه مي‌توان به ماشين علي دايي اشاره كرد كه ايربگ آن عمل نكرد.

شجاعي فرد با بيان اين‌كه نصب ايربگ روي خودروهاي غير ايمن به درد نمي‌خورد، تاكيد كرد: متاسفانه تست تصادف خودروها در ايران انجام نمي‌شود و مشخص نيست كه به چه دليل شوراي عالي استاندارد نصب ايربگ روي خودروها را اجباري كرده است. شايد دليلش اين بوده كه يك فرد خودرويي در اين شورا حضور نداشته است.

بدون شرح!
بدون شرح!

اما در واكنش به اين اظهارات، بهادر كاظمي، معاون نظارت بر اجراي استاندارد سازمان ملي استاندارد ايران می‌گوید:نصب ايربگ در هيچ كجاي دنيا اجباري نبوده، اما هيچ خودرويي هم بدون ايربگ توليد نمي‌شود. متاسفانه در ايران وضعيت برعكس بوده و توليدكنندگان براساس نياز مشتري توليد نمي‌كنند و مشتري حق انتخاب ندارد. در ايران خودرويي با پلت‌فرم 40 سال قبل همچنان توليد مي‌شود كه چنين چيزي در هيچ كجاي دنيا مشاهده نمي‌شود.

وی با بيان اين‌كه بيشتر تلفات سوانح رانندگي در ايران به دليل ضربه سر به جلو بوده است، گفت: مجموعه مسوولان دولتي به اين نتيجه رسيده‌اند كه ارتقاي كيفيت خودروها در زمان كوتاه امكان‌پذير نيست، بنابراين حداقل با نصب ايربگ تلاش شد تا تعداد كشته‌هاي سوانح رانندگي كاهش يابد.

»»»‌ سخن پدال «««

آقای شجاعی‌فرد شما چرا؟! این چه استدلالی است که برای اجباری شدن نصب ایربگ در بازار آمریکا آورده‌اید؟؟؟ یعنی اکثریت رانندگان آمریکایی که قاعدتا طیف وسیعی از مردم آن جامعه را نیز تشکیل می‌دهند، مست از باده‌‌های دوست بوده‌ و هستند؟! پس احتمالا برای حفاظت از عابران پیاده، بزودی قراردادن ستون‌های لاستیکی و تایر (مانند مسابقات اتوموبیلرانی) در دو طرف همه خیابان‌های آمریکا هم اجباری می‌شود!

اما عمل‌نکردن ایربگ را چرا با تویوتا پرادو مقایسه می‌کنید؟؟؟ مگر خاطرتان نیست همین پرادویی که از او حرف می‌زنیم بیش از 30 متر با سقف روی زمین کشیده شد اما بازهم جان سرنشینانش را حفظ کرد؛ حال اگر ایربگ خودروهای داخلی عمل نکند چه اتفاقی می‌افتد؟؟؟

آقای کاظمی لطفا شما هم توجه داشته باشید که اجباری شدن نصب ایربگ چندان به نفع مشتریان نیست! چرا که بانصب ایربگ شرایط برای ادامه روند تولید این خودروها بهتر و هموارتر شده؛ ظاهرا صدای مشتریان به شما هم بخوبی نرسیده؛ حرف آنها این بود که اصلا اینگونه خودروها را نمی‌خواهند نه اینکه مثلا خودرویشان ایربگ ندارد!

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *