نجفی منش؛ واردات خودرو در شرایط فعلی مکروه است

نجفی منش؛ واردات خودرو در شرایط فعلی مکروه است

جنجال ادامه دارد. پس از کش و قوس های مربوط به حذف و اضافه فهرست خودروهای مجاز وارداتی در سایت ثبت سفارش گمرک، رایزنی و جلسه نمایندگان شرکت های وارد کننده و فعالان بازار خودرو با مسئولان ادامه دارد و از جریان این جلسه اظهارات جالبی منتشر شده است.

محمد رضا نجفی منش،رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران معتقد است که “در زمانی که کشور نیازمند رشد اقتصادی و اشتغال است، این دو امر با واردات خودرو ممکن نیست، ما باید خودروساز را وارد کنیم، چین و هند بهترین خودروهای روز دنیا را سوار می شوند زیرا بهترین نمایندگان خودروسازان در این کشورها، خودرو تولید می کنند.”

kwid-9

او با مثال زدن از قرداد پژو و سیتروئن به عنوان واردات خودروساز به جای خودرو، معتقد است که حتی رنو نیز باید واردات را به شکل دیگری در کشور ادامه دهد تا بتوان از پتانسیل های بازار ایران برای رشد و توسعه اقتصادی استفاده کرد.

به گفته آقای نجفی منش، هم اکنون بیش از 2 درصد از رشد اقتصادی حدوئد 7 درصدی کشور ماحصل رونق صنعت خودرو بوده است و با بومی سازی خودروهای وارداتی می توان به رشد اقتصادی هرچه بیشتر کشور یاری بخشید.

farhad-1

در مقابل اما اظهارات فرهاد احتشام زاده، رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو نیز شنیدنی است. او با بیان اینکه سهم دولت از قیمت گذاری خودروهای وارداتی به 85 درصد می رسد، عقید دارد که ما به واردات خودرو نیازمندیم چرا که برخلاف شرکت های فرانسوی، بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان تمایل چندانی به سرمایه گذاری در کشورمان ندارند.

“هم اکنون حجم واردات خودرو در کشور 4 درصد از سهم بازار کل کشور است و این مقدار کمتر از نیم درصد در کل جهان است از این رو خودروسازان خارجی سهم 99 و نیم درصدی خود را در جهان با سهم نیم درصدی ایران به خطر نمی اندازد.”

او همچنین تاکید کرد: “مهمترین کالاهایی که وارد کشور شده اند مربوط به قطعات خودروهایی است که در داخل کشور تولید می شوند در عین حال قیمت خودروهایی که در کشور تولید می کنیم و پیشتر وارد می شدند تفاوت چندانی با خودروهای واراداتی ندارد.”

2017-toyota-camry-hybrid-111-876x535-w600-h600

البته این صحبت های آقای احتشام زاده بی دلیل و مدرک نیست و در روز گذشته شاهد اعلام قیمت خودروهای مونتاژی هیوندایی از سوی کرمان موتور بودیم که از نظر قیمت تمام شده تفاوت چندانی نسبت به نمونه های واراتی خود ندارند.

این شرایط در واقع ماحصل افزایش نرخ تعرفه خودروهای مونتاژی (CKD)، افزایش نرخ ارز و هزینه های جانبی تولید و عرضه خودروهای مونتاژی نظیر هزینه های مربوط به بسته بندی و ارسال قطعات و مونتاژ آن ها در داخل کشور است که عملا اختلاف قیمت ناشی از تفاوت تعرفه گمرکی بین واردات قطعات مونتاژی CKD و خودروها کامل CBU را بسیار کمرنگ می کند.

به هر حال طبق آخرین مذاکرات انجام شده بازهم کفه ترازو به سمت شرکت های رسمی وارد کننده خودرو سنگین تر شده است و قرار است از این پس این شرکت ها تنها تامین کنندگان خودروهای وارداتی باشند تا خیال مشتریان در مورد خدمات پس از فروش خودروها نیز راحت تر شود.

HU-I20-8

با این وجود واردکنندگان متفرقه نیز می توانند از طریق شرکت های رسمی نسبت به واردات خودرو (با گارانتی شرکتی که نمایندگی را بر عهده دارد) اقدام کنند اما جزییات تغییرات اجرایی این روند برای سال 96 هنوز رسانه ای نشده است.

جزییات آخرین تغییرات فهرست ثبت سفارش گمرک را می توانید از اینجا بخوانید.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *