ماجراهای آزاد سازی واردات خودروهای دست دوم

ماجراهای آزاد سازی واردات خودروهای دست دوم

به گزارش خبر آنلاین و بر اساس گفته رئیس مجمع عالی واردات، محدودیت واردات خودروهای سواری دست دوم از اسفند ماه سال گذشته لغو شده و خودروهایی با عمر تا سه سال را از این پس می توان به کشور وارد کرد.
بعلاوه، به گفته محمد حسین برخوردار، به ازای هر سال از عمر خودرو تا سه درصد از تعرفه ورود آن کاسته می شود. وی افزود، این دستورالعمل برای اجرا به گمرکات کشور ابلاغ شده است. پیش از این نیز واردات خودروهای سنگین دست دوم با مصوبه دولت آزاد شده بود.

Used-cars

اما همشهری آنلاین به نقل از ساسان خدایی، مدیر کل دفتر مقررات واردات و صادرات، این موضوع را رد کرده و اعلام کرد که این مصوبه شامل خودروهای خارجی کارکرده نمی شود و تنها خودروهای نو را شامل می گردد. البته این مصوبه احتیاج به استعلام دوباره از دولت دارد تا مشخص شود که آیا خودروهای مستعمل را نیز شامل می شود یا خیر.

در صورت اجرای این مصوبه، یک خودرو با سه سال عمر را می توان با تعرفه 9 درصد پایینتر به کشور وارد کرد. این درحالیست که قیمت یک خودرو با عمر سه سال به مراتب نسبت به مدل سال آن کمتر می باشد. در صورتی که خودروی دست دوم نیز شامل این مقررات شود، کاهش بسیار بیشتری در قیمت را شاهد خواهیم بود. بنابراین همانند مورد واردات کامیونهای دست دوم، این مصوبه با مقاومت شدید خودروسازان داخلی نیز مواجه خواهد شد. با توجه به این موضوع می توان همان قسمت دوم گزارش و تنها واردات خودروهای نو با عمر سه سال را انتظار داشت.

بروزرسانی: بخشنامه شماره 4058/252179/103/2537/73/6 مورخ 1390/1/16 گمرک ایران، ماده هفت:
ورود انواع خودروهای سواری که از تاریخ تولید آنها بیش از سه سال گذشته باشد، ممنوع می باشد. بر این اساس مقرر گردید خودروهای سواری که دارای ضوابط فنی بوده و از طرف این دفتر ضوابط فنی آنها به گمرکات اختصاصی ترخیص خودرو ابلاغ گردیده پس از ارائه ثبت سفارش معتبر توسط متقاضی و دقت در مهلت قانونی آن و انطباق مشخصات خودروهای وارداتی با مشخصات مندرج در ثبت سفارش های مربوطه و رعایت سایر مقررات اقدام لازم معمول نمایند. بدیهی است صرفا سال ساخت خودرو ملاک قدمت آنها بوده و مدل خودرو به عنوان ملاک تلقی نمی گردد.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *