طراحان شهیر BMW (قسمت اول)

طراحان شهیر BMW (قسمت اول)

ویلهم میرهابر(1888-1978)

bmw_chief_stylist_meyerhuber_model_builder_schmuck_bmw_335_1940

bmw_328_bugelfalte_trousers_crease_1940

پدرش نقاش و مجسمه ساز و پدربزرگش یکی از برجسته ترین سازنده های مجسمه های برنزی بود. او حرفه ی طراحی را از کمپانی اُپل شروع کرد و پس از طراحی در جنرال موتورز , در سال 1937 به دپارتمان طراحی BMW به عنوان سرپرست پروژه های مدرن ملحق شد.او در سال 1940 استودیوهای طراحی ب ام و را گسترش داد و در سال 1942 اولین مدل گلی خود را برای ب ام و 358 خلق کرد , خودرویی که به خاطر جنگ جهانی دوم هیچوقت تولید نشد.

پدرش نقاش و مجسمه ساز و پدربزرگش یکی از برجسته ترین سازنده های مجسمه های برنزی بود. او حرفه ی طراحی را از کمپانی اُپل شروع کرد و پس از طراحی در جنرال موتورز , در سال 1937 به دپارتمان طراحی BMW به عنوان سرپرست پروژه های مدرن ملحق شد.او در سال 1940 استودیوهای طراحی ب ام و را گسترش داد و در سال 1942 اولین مدل گلی خود را برای ب ام و 358 خلق کرد , خودرویی که به خاطر جنگ جهانی دوم هیچوقت تولید نشد.

ویلهم هافمیشتر(1912-1978)

bmw_1500_hofmeister_fedler_wolf_falkenhausen

hofmeidters_knik_e21

صندلی ریاست بخش طراحی ب ام و در سالهای 1955 الی 1970 ازآن او بود . او در آن برهه فلسفه ی طراحی ب ام و را دستخوش برخی تغییرات کرد . در سال 1965مدل 2000 یکی از ابتکارات هافمیشتر بود. همچنین او ابداع کننده ی شاخصه ی پیچ خوردگی در پنجره های جانبی ب ام و نیز بود و از این رو به آن خمیدگی هافمیشتر میگویند.

صندلی ریاست بخش طراحی ب ام و در سالهای 1955 الی 1970 ازآن او بود . او در آن برهه فلسفه ی طراحی ب ام و را دستخوش برخی تغییرات کرد . در سال 1965مدل 2000 یکی از ابتکارات هافمیشتر بود. همچنین او ابداع کننده ی شاخصه ی پیچ خوردگی در پنجره های جانبی ب ام و نیز بود و از این رو به آن خمیدگی هافمیشتر میگویند.

مارچللو گاندینی

marcello_gandini

marcello_gandini_alfa_romeo_carabo_concept

این طراح ایتالیایی در سال 1972 در طراحی ب ام و ای12 که به عنوان اولین سری 5 شناخته میشد , همکاری داشت . همچنین او اولین ابداعگر درهای به اصطلاح قیچی شکل (روی مدل کانسپت آلفا رومئو 33 ) بود.او همچنین از این شیوه در طراحی لامبورگینی کانتاش استفاده کرد. برخی دیگر از طراحی های این هنر مند , میتوان به اثرهای افسانه ای و جاودانه ی لامبورگینی میورا و فراری دینو اشاره کرد که حتی هنوز هم نظر هر بیننده ای را به خود جلب میکند.

این طراح ایتالیایی در سال 1972 در طراحی ب ام و ای12 که به عنوان اولین سری 5 شناخته میشد , همکاری داشت . همچنین او اولین ابداعگر درهای به اصطلاح قیچی شکل (روی مدل کانسپت آلفا رومئو 33 ) بود.او همچنین از این شیوه در طراحی لامبورگینی کانتاش استفاده کرد. برخی دیگر از طراحی های این هنر مند , میتوان به اثرهای افسانه ای و جاودانه ی لامبورگینی میورا و فراری دینو اشاره کرد که حتی هنوز هم نظر هر بیننده ای را به خود جلب میکند.

پائول برَک

bmw_turbo_by_paul_bracq

paul_bracq_designer_mercedes_bmw

paul_bracq_bmw_drawing

این طراح فرانسوی تبار از سال 1970 تا 1974 رئیس بخش طراحی ب ام و بود. او در سال 1953 طراحی را آغاز کرد و در سیتروئن قلم میزد . او ارتباط خود را در سال 1957 با کمپانی دایملر بنز آغاز کرد و آثاری همچون مرسدس بنز 600 , 230 اس ال , 220 اس کوپه , 250 , 220 دی را خلق کرد. سپس در سال 1970 به ب ام و پیوست و ب ام و 520 , 2002 توربو , سری 3 , 630 کوپه ,. همچنین یکی از ابداعات وی درهای گالووینگ بود که در آخرین اثرش یعنی ب ام و ام1 از آن استفاده کرد.

این طراح فرانسوی تبار از سال 1970 تا 1974 رئیس بخش طراحی ب ام و بود. او در سال 1953 طراحی را آغاز کرد و در سیتروئن قلم میزد . او ارتباط خود را در سال 1957 با کمپانی دایملر بنز آغاز کرد و آثاری همچون مرسدس بنز 600 , 230 اس ال , 220 اس کوپه , 250 , 220 دی را خلق کرد. سپس در سال 1970 به ب ام و پیوست و ب ام و 520 , 2002 توربو , سری 3 , 630 کوپه ,. همچنین یکی از ابداعات وی درهای گالووینگ بود که در آخرین اثرش یعنی ب ام و ام1 از آن استفاده کرد.

این طراح فرانسوی تبار از سال 1970 تا 1974 رئیس بخش طراحی ب ام و بود. او در سال 1953 طراحی را آغاز کرد و در سیتروئن قلم میزد . او ارتباط خود را در سال 1957 با کمپانی دایملر بنز آغاز کرد و آثاری همچون مرسدس بنز 600 , 230 اس ال , 220 اس کوپه , 250 , 220 دی را خلق کرد. سپس در سال 1970 به ب ام و پیوست و ب ام و 520 , 2002 توربو , سری 3 , 630 کوپه ,. همچنین یکی از ابداعات وی درهای گالووینگ بود که در آخرین اثرش یعنی ب ام و ام1 از آن استفاده کرد.

جورجتو جیوجارو

gorgio_giugiaro_at_work

bmw_m1_blueprints

او ابتدا طراحی خاص خود را در کمپانی برتون آغاز کرد و پس از مدتی پایه های ایتال دیزاین را در سال 1968 بنا کرد( این شرکت بزرگ اکنون توسط پسر وی , فابریزیو , اداره میشود دفتر اصلی آن در فرانسه و اسپانیا است )

او ابتدا طراحی خاص خود را در کمپانی برتون آغاز کرد و پس از مدتی پایه های ایتال دیزاین را در سال 1968 بنا کرد( این شرکت بزرگ اکنون توسط پسر وی , فابریزیو , اداره میشود دفتر اصلی آن در فرانسه و اسپانیا است )

جیوجارو با ب ام و در پروژه های زادی همکاری کرد , مانند 3200 سی اس , ام1 . او همچنین در خلق سوپراسپرت های مفهومی ب ام و نظیر مدل 12 سیلندر نزکا سی 2 ( ام12) و همچنین مدل اسپایدر ان با اصلاح آلپینا ؛ همکاری داشت.
او در کمپانی های بسیاری نظیر آلفا رومئو , رنو , فلکس واگن و دوکاتی قلم زده , چنانکه حتی دوربین های نیکون اف3 و دی3 از آثار خلق شده ی او هستند.

کلَوس لوت:

claus_luthe

bmw_7_series_e_32_blueprint_s

این طراح آلمانی شغل خود را از کمپانی فیات آغاز کرد . سپس به ان اس یو رفت و مدل تاریخی آر او 80 را خلق کرد . سپس در آوریل 1976 به ریاست طراحی ب ام و منصوب شد و شروع به خلق مدلهای شگفت انگیز دهه ی 80 ب ام و همچون ای 30 ,ای 31 , ای 32 , ای 34, ای 36 و طرح پایه ی ای 38 و ای 39 کرد. او آنچه را که هافمیشتر شروع کرد ادامه داد و سبک طراحی ب ام و به سبکی از نوع پست مدرن تغییر داد , او می گفت : برای حفظ سنت ب ام و به طراحهای از رده خارج نیازن نداریم ؛ مهم جاودانه بودن است . این نکته حائز اهمیت است که تصویری جاودانه از آنچه که ب ام و هست را خلق کنیم

این طراح آلمانی شغل خود را از کمپانی فیات آغاز کرد . سپس به ان اس یو رفت و مدل تاریخی آر او 80 را خلق کرد . سپس در آوریل 1976 به ریاست طراحی ب ام و منصوب شد و شروع به خلق مدلهای شگفت انگیز دهه ی 80 ب ام و همچون ای 30 ,ای 31 , ای 32 , ای 34, ای 36 و طرح پایه ی ای 38 و ای 39 کرد. او آنچه را که هافمیشتر شروع کرد ادامه داد و سبک طراحی ب ام و به سبکی از نوع پست مدرن تغییر داد , او می گفت : برای حفظ سنت ب ام و به طراحهای از رده خارج نیازن نداریم ؛ مهم جاودانه بودن است . این نکته حائز اهمیت است که تصویری جاودانه از آنچه که ب ام و هست را خلق کنیم

منبع: bmwism

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *