ساب‌فریم فیبر کربنی مگنا و فورد

ساب‌فریم فیبر کربنی مگنا و فورد

نیاز هر چه بیشتر به کاهش وزن در صنعت خودروسازی باعث شده که استفاده از «فیبرکربن» در تولید وسایل نقلیه، روز به روز ابعاد بیشتری پیدا کند؛ موضوعی که در نهایت، منجر به بهبود عملکرد و مصرف سوخت خودروها خواهد شد. البته فیبر کربن قبلاً‌ در پنل بدنه خودروها و حتی چرخ‌ها نیز مورد استقاده قرار گرفته است، امّا شرکت تأمین‌کننده قطعات اتومبیل، مگنا به همراه فورد قصد دارند تا از ساب‌فریم‌های فیبرکربنی نیز در محصولات آینده استفاده کنند.

magna-ford-carbon-fiber-subframe

این ساب‌فریم که به صورت مشترک توسط مگنا و فورد توسعه یافته، محصول یک پروژه تحقیق و توسعه در زمینه مزایای کاهش وزناحتمالی و چهارچوب تکنیکی برای استفاده از کمپوزیت‌های تقویت‌شده کربنی در شاسی اتومبیل‌ها است. «ساب‌فریم» یک قطعه تکمیل‌کننده در ساختار یک وسیله نقلیه محسوب می‌شود و معمولاً در جایی قرار می‌گیرد که موتور و چرخ‌ها به آن متصل هستند. ضمن اینکه ساب‌فریم یک عضو حیاتی برای ایمنی خودرو در هنگام تصادف است.

magna-ford-carbon-fiber-subframe-2

نمونه اولیه ساب‌فریم فیبر کربنی مگنا و فورد، نسبت به نمونه فولادی، به اندازه ۳۴ درصد وزن کمتری دارد و در همین حال، تا ۸۷ درصد از تعداد قطعات می‌کاهد؛ چرا که ۴۵ قطعه فولادی را با ۲ قطعه قالب‌ریزی شده و ۴ عضو فلزی جایگزین می‌کند. همچنین پرچ‌ها و چسب‌های سازه‌ای برای نگه‌داشتن قطعات به یکدیگر، مورد استفاده قرار گرفته‌اند. مطابق گفته مگنا، این طراحی از تمام آزمایش‌های مربوط به عملکرد در آنالیزهای مهندسی کامپیوتری، سربلند بیرون آمده است. نمونه‌های اولیه این ساب‌فریم در حال تولید هستند و قرار است که برای تست قطعات و در سطح وسیله نقلیه در «فورد» آماده شوند؛ تست‌هایی که مواردی چون خوردگی، قابلیت سایش در برابر سنگ و تحمل بار پیچ را شامل می‌گردند. اگر ساب‌فریم فیبر کربنی بتواند این تست‌ها با موفقیت طی کند، تیم مگنا می‌تواند طراحی پیشنهادی، ساخت و پروسه‌های مونتاژ را برای ساخت یک قطعه تولیدی توسعه دهد.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *