انتقاد وزیر صنعت و تجارت از خودروسازان

انتقاد وزیر صنعت و تجارت از خودروسازان

دیروز در مراسم رونمایی و افتتاح مجدد رانا در ایران خودرو، دکتر غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان دومین سخنران این مراسم ضمن انتقاد از عملکرد ایران خودرو و سایپا در مدیریت حاشیه بازار خودرو به ویژه تنظیم بازار این محصول در اواخر سال گذشته، از جلسه ای گفت که در آن با دعوت از مدیران عامل ایران خودرو و سایپا از آنها پرسش کرده که آیا باید خودرو را ذخیره کنیم؟ مهدی غضنفری اظهار کرد: متاسفانه اواخر سال گذشته مشکلی در تنظیم بازار خودرو رخ داد که در این زمینه مدیران عامل ایران خودرو و سایپا را جهت بررسی موضوع دعوت کردیم.

dr-ghazanfari

وی با بیان این که به مدیران عامل ایران خودرو و سایپا اظهار کردم که آیا انتظار دارید وزارتخانه در تنظیم بازار خودرو نیز ورود کرده و مانند پرتقال و سیب، این محصول را ذخیره سازی و در فروشگاه های عرضه مستقیم عرضه کند؟ خاطرنشان کرد: باید بررسی کرد که چرا خودروساز ما تصور می کند که منافعش در حاشیه بازار شکل می گیرد و اصلا چرا باید حاشیه بازار با قیمت های دیگری شکل گرفته و مصرف کننده در میان قیمت های مختلف سردرگم شود.

دکتر غضنفری ادامه داد: آیا خودروساز این گونه می خواهد در بازارهای جهانی حضور پیدا کند، درحالی که خودروساز باید ابتدا بازار داخلی خود را مدیریت کرده و پس از آن بتواند در بازارهای خارجی عرض اندام کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بسیار بد است که اواخر سال گذشته چند جلسه شورای سیاست گذاری خودرو به بررسی این موضوع گذشت که خودرو را با چه قیمتی بفروشیم و حاشیه بازار این محصول را چگونه مدیریت کنیم. در حالی که اساسا این اقدام وظیفه خودروسازان بزرگ کشور است.
وی با بیان این که در شرایط فعلی صنعت خودرو نیازمند طراحی و تدوین یک آرمان مشترک است، تصریح کرد: آرمان مشترک دراین خصوص حضور در بازارهای جهانی است که غول های خودروسازی جهان نیز در آنجا حضور دارند.

factory

وزیر صنایع ادامه داد: بیایید دهه 90 را دهه حضور صنعت خودرو ایران در بازارهای جهانی هدف گذاری کنیم. آن هم بازارهای جهانی همچون اروپا، آسیای غربی، خاور دور، آمریکا و آمریکا لاتین که غول های خودروسازی جهان در آن جا حضور دارند و البته بازارهای خارجی را فقط کشورهایی همچون عراق و ونزوئلا ندانیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: خودروساز و قطعه ساز کشور باید از ورود گسترده به بازار سرمایه خودداری و منابع مالی را به جای اتلاف در حوزه های مختلف در حوزه طراحی و مهندسی هزینه کند تا مشکل کمبود منابعی که در حال حاضر خودروساز با آن مواجه است، برطرف شود. وی افزود: مدیران ارشد خودروسازان بزرگ کشور باید روند مدیریتشان به سوی بازار و جذب مشتریان داخلی باشد تا در رقابت با خودروهای وارداتی رضایت مشتریان ایرانی را تامین کنند، در حالی که امروزه متاسفانه بیشتر نگاه مدیران به بازارهای مالی مانند بورس و ارتقای ارزش سهام است. ظاهرا جناب وزیر صنعت، معدن و تجارت قصد خداحافظی از پست وزارت خویش را دارند که به انتقاد از خودروسازان پرداخته اند. امیدوارم ایشان در یکسال باقیمانده صدارتشان، فکری هم برای رفع مشکلاتی که خود بیان کردند، بنمایند. دکتر رحیمی، معاون اول رئیس جمهور نیز با اشاره به اینکه در مجموعه صنعتی ایران خودرو تاکنون اقدامات بزرگی صورت گرفته است تصریح کرد: حمایت از خودرو سازان در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی در صورت توجه به قیمت و کیفیت خواهد بود و در این راستا لازم است ایران خودرو با افزایش کیفیت و کاهش قیمت به تولید بپردازد.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *