ادغام تسلا و سولارسیتی؛ تحقق آرزوی ماسک برای تولید خودرو با منبع پایدار انرژی

ادغام تسلا و سولارسیتی؛ تحقق آرزوی ماسک برای تولید خودرو با منبع پایدار انرژی

امروز صبح تسلا رسماً اعلام کرد قصد دارد کمپانی سولارسیتی (SolarCity)، که در زمینه تولید و نصب پنل های خورشیدی فعالیت دارد را با رقم 2.6 میلیارد دلار بهمالکیت خود درآورد. هدف از چنین قراردادیادغام و البته توسعه کسب و کار تولید باتری های خودرو و پنل های خورشیدی جهت تولید خودروهای برقی بی نیاز از شارژ اعلام شده است. بر این اساس، تسلا به «تنها کمپانی حاصل از ادغام عمودیدنیادرتولید انرژی پایدار» تبدیل خواهد شد.

ایلان ماسک برای اولین بار در ماه ژوئنو در راستای اجرای «نقشه بزرگ مخفی» خود پیشنهاد خرید سولارسیتی را مطرح کرده بود. هدف از نقشه بزرگ ماسک تولید خودروهای برقی با سقفی مجهز به پنل خورشیدی استکه این پنل ها در کنار باتری های به کار رفته، یک سامانه تولید انرژیپایدار را رقم خواهند زد. با بهره مندی از چنین قابلیتی، می توان از خودروهای برقی این شرکت در شبکه حمل و نقل عمومی و ترانزیت جاده ای بین شهری و حتی بین المللی به سادگی استفاده نمود.

در پستی که به این مناسبت در وبلاگ تسلا منتشر شده، رقمی حدود 2.6 میلیارد دلار به عنوان ارزش کل قراردادمطرح شده است، به علاوه مالکیت 0.11 واحد سهامتسلا به ازای هر واحد سهم سولارسیتی برای سهامداران آن. در حال حاضر هر سهم این شرکت معادل 25.37 دلار قیمت دارد.

توافقمذکور هنوز نهایی نشده و سولارسیتی به مدت 45 روز فرصت دارد که در صورت امکان، خریداری بهتر برای تمام سهام خود به صورت یکجا پیدا کند. در غیر این صورت ادغام دو کمپانی بزرگ تاسه ماهه آخر سال جاری به طور کامل نهایی خواهد شد.

یکی از موانع اصلی بر سر راه حصول توافق، خود ایلان بود. او گرچه بزرگترین سهامدار تسلا است، اما در عین حال مهمترین سهامدار و رئیس هیئت مدیره سولارسیتی نیز به حساب می آید. ضمن این که لیندون رایو (Lyndon Rive) مدیرعامل سولارسیتی نیز از اقوام نزدیک ماسک است. همین مسئله سبب شده بود که ماسک و رایو در کنار تنی چند از مدیران ارشد دو کمپانی، صلاحیتاعلام رائ در مسیر بسته شدن قرارداد را از خود صلب نمایند، که همین امر باعث طولانی شدن روند نهایی سازی رقم قراردادشده بود.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *