استیشنی با طعم کراس‌اوور! اولین تجربهٔ رانندگی با مرسدس E کلاس آلترین

استیشنی با طعم کراس‌اوور! اولین تجربهٔ رانندگی با مرسدس E کلاس آلترین

سرانجام عضو جدید خانوادهٔ مرسدس بنز E کلاس یعنی مدل آلترین در اختیار ما قرار گرفت تا آن‌را مورد آزمایش قرار داده و بفهمیم که مرسدس بنز چه تغییراتی را در آلترین نسبت به E کلاس معمولی انجام داده است. در این آزمایش آقای «هوبرت اشنایدر» مدیر استراتژی تست کلی محصولات E کلاس، CLS و GLC ما را همراهی می‌کند که هر جزئیاتی را در مورد E کلاس آلترین می‌داند. وی می‌گوید که ما در این مدل جدید فقط ارتفاع را افزایش نداده‌ایم بلکه به‌منظور اطمینان از فراهم شدن ویژگی‌های یک خودروی دو نقش، کارهای بسیار دقیقی برای تغییر ویژگی‌های تعلیق و کنترل بادی بدنه به همراه بهینه‌سازی سیستم چهارچرخ محرک 4Matic انجام داده‌ایم.

mercedes-benz-all-terrain-8

mercedes-benz-all-terrain-6

mercedes-benz-all-terrain-7

وی در ادامه افزود که E کلاس آلترین خودرویی است بین یک استیشن لوکس سنتی آنرود و یک آفرودر پریمیوم که با ولوو V90 کراس کانتری و آئودی A6 آلرود به رقابت می‌پردازد. برای آزمایش، یک دستگاه E220d آلترین از طرف نمایندگی مرسدس بنز در اختیار ما قرار گرفت که صد درصد با نمونه‌هایی که به خریداران تحویل داده می‌شود یکسان است. این مدل مجهز به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربودیزل است که 200 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو توسط یک گیربکس 9 سرعتهٔ اتوماتیک و یک نسخهٔ تنظیم‌شدهٔ بخصوص از سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Matic به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند.

mercedes-benz-all-terrain18

mercedes-benz-all-terrain10

mercedes-benz-all-terrain11

mercedes-benz-all-terrain12

برای آزمایش این نیمه کراس‌اوور آلمانی به یک زمین سابق آموزش ارتش در جنوب اشتوتگارت رفتیم و خودرو را به مدت یک ساعت در انواع مختلفی از مسیرها مانند گِل، لجن، نهرهای آب و… مورد آزمون قرار دادیم. E کلاس آلترین در چنین مسیرهایی بااقتدار پیش می‌رود که برای خودرویی که در درجهٔ اول برای استفاده در جاده‌های صاف طراحی و مهندسی شده، شگفت‌آور است. آلترین با برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرکی که بسته به شرایط نیرو را به چرخ‌های جلو یا عقب می‌فرستد، در تمامی مسیرها کشش خود را حفظ می‌کند به‌گونه‌ای که با وجود شرایط چالش‌برانگیز، کشش خودرو همچنان قوی است و اجازه می‌دهد حرکت خوب خود را حتی در هنگام مواجهه با سطوح شیب‌دار، چاله‌های گِل‌آلود و یک پُل قدیمی که برای آموزش امداد و نجات نظامی استفاده می‌شده است ادامه دهیم.

mercedes-benz-all-terrain-2

mercedes-benz-all-terrain-4

mercedes-benz-all-terrain-5

در داخل خودرو یک صفحه‌نمایش دیجیتالی تمام اطلاعات مربوط به زاویهٔ حمله و دیگر موارد موردنیاز را به نمایش درمی‌آورد. در هنگام آزمون به لطف گشتاور بالای موتور دیزل، خودرو در تپه‌های ناهموار با دندهٔ یک به‌آرامی به جلو می‌خزید؛ اما برای حرکت در مسیرهای خشن‌تر لازم است که ماشین را در حالت رانندگی آلترین قرار دهیم. این حالت که تا سرعت 35 کیلومتر در ساعت فعال می‌شود، با استفاده از سیستم تعلیق بادی، ارتفاع خودرو را به میران 2 سانتیمتر افزایش می‌دهد که ارتفاع کلی آن از سطح زمین را به 16 سانتیمتر می‌رساند؛ بنابراین هنگامی‌که E کلاس آلترین در این حالت قرار گیرد، زاویهٔ ورود و خروجی به ترتیب برابر با 18 و 17 درجه خواهد داشت و می‌تواند تا عمق 30 سانتیمتری در آب فرو رود که برای اینکه به‌راحتی از نهرهای مسیر آزمایش عبور کنیم کاملاً کافی و مناسب بود.

mercedes-benz-all-terrain24

mercedes-benz-all-terrain25

mercedes-benz-all-terrain-3

E220d نسخهٔ پایهٔ E کلاس آلترین است و انتظار می‌رود همین مدل بیشترین فروش را در انگلستان داشته باشد؛ اما نسخهٔ قوی‌تری از این اتومبیل هم در انگلستان عرضه خواهد شد که E350d نام داشته و مجهز به یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 دیزل با قدرت و گشتاور بالاتری است. در حال حاضر همین دو مدل برای عرضه در بریتانیا برنامه‌ریزی شده‌اند و به خاطر عدم تقاضای مناسب، مرسدس بنز می‌گوید قصد ندارد نمونه‌های بنزینی یا هیبریدی این خودرو را حداقل در کوتاه‌مدت در این کشور عرضه کند؛ تفاوت‌های ظاهری میان آلترین و نسخهٔ معمولی E کلاس استیشن شامل ظاهر کراس مانند در مدل جدید می‌شود. این ظاهر به لطف تیغه‌های برجستهٔ جلوپنجره، روکش پلاستیکی در اطراف گلگیرها، ریل‌های روی سقف و محافظ نقره‌ای روی سپرها به دست آمده است.

mercedes-benz-all-terrain-9

mercedes-benz-all-terrain17

mercedes-benz-all-terrain19

mercedes-benz-all-terrain20

پس از آزمایش آلترین در مسیرهای خشن و ناهموار آفرود، آن‌را به اتوبان‌های صاف بردیم تا سواری آن‌را در این مسیرها نیز بسنجیم. در اینجا به لطف افزایش 2 سانتیمتری ارتفاع، دید و تسلط کمی بهتری داشتیم اما غیرازاین، سواری آلترین تقریباً با یک E220d استیشن معمولی یکسان بوده و توسط سرنشینان غیرقابل تشخیص است. در داخل نیز تفاوت‌های چندانی میان این مدل و یک E کلاس استاندارد به چشم نمی‌خورد. در اینجا هم موارد کلیدی کابین E کلاس مانند صفحه‌نمایش 12.3 اینچی سفارشی وضوح‌بالا وجود دارد اما تغییرات ظریفی هم مانند تریم جدید، پوشش فولاد ضدزنگ پدال‌ها و کف‌پوش‌های ویژهٔ آلترین انجام گرفته است. کیفیت ساخت E کلاس آلترین نیز حتی در این پروتوتایپ بسیار عالی بوده و تماماً از متریال درجه‌یک استفاده شده است.

mercedes-benz-all-terrain23

mercedes-benz-all-terrain26

mercedes-benz-all-terrain27

علاوه بر این‌ها، در آلترین فضای مناسب و جاداری هم در کابین وجود دارد به‌نحوی‌که فضای جلوی آن فراخ بوده و در عقب نیز فضای پای بیشتری نسبت به GLE وجود دارد. همچنین با صندوق باری به حجم 670 لیتر، آلترین فقط 50 لیتر فضای بار کمتری نسبت به برادر آفرودر بزرگ‌تر خود ارائه می‌کند. این در حالی است که با تا کردن صندلی‌های عقب این فضا به 1820 لیتر افزایش پیدا می‌کند؛ اما ویژگی‌های مثبت این ماشین به همین‌جا ختم نمی‌شود زیرا صندلی‌های جلوی آن حمایت فوق‌العاده‌ای از بدن به عمل می‌آورند و در هنگام حرکت کروز در بزرگراه‌ها نیز پالایش فوق‌العاده‌ای دارد. وجود این ویژگی‌ها موجب شده که مرسدس بنز E220d ترکیبی عالی از راحتی جاده را درعین‌حال توانایی‌های آفرود ارائه نماید.

mercedes-benz-all-terrain22

mercedes-benz-all-terrain28

mercedes-benz-all-terrain21

سیستم کنترل بادی بدنه در E کلاس آلترین به‌صورت استاندارد ارائه شده است درحالی‌که در E کلاس سدان و استیشن معمولی به‌عنوان یک آپشن 1495 پوندی قابل سفارش است. علاوه بر این، این سیستم به‌صورت مجزا و منحصربه‌فرد برای آلترین مجدداً تنظیم شده است. به همین دلیل کیفیت سواری این کراس استیشن عالی بوده و حتی آرامش‌بخش‌تر از نسخهٔ استاندارد E کلاس است. قیمت E220d آلترین هنوز اعلام نشده است اما به‌عنوان‌مثال در حال حاضر آئودی A6 آلرود 46,505 پوند قیمت دارد که 11,410 پوند بیشتر از A6 استیشن استاندارد است. ولی مرسدس بنز گفته است که E کلاس آلترین چنین اختلاف قیمت زیادی با نسخهٔ استاندارد E کلاس استیشن نخواهد داشت؛ بنابراین به‌احتمال‌زیاد این مدل حدود 5 هزار پوند قیمت بیشتری از E220d استیشن استاندارد با قیمت 38,230 پوند خواهد داشت.

mercedes-benz-all-terrain16

mercedes-benz-all-terrain15

mercedes-benz-all-terrain13

mercedes-benz-all-terrain14

منبع: AutoCar

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *