75 سال با جیپ؛ نماد تکنولوژیک شجاعت و آزادگی

75 سال با جیپ؛ نماد تکنولوژیک شجاعت و آزادگی

جیپ نه تنها به عنوان یک خودرو شاخص در جهان خودروسازی، بلکه در مقام یک نماد بزرگ در توانمندی های بشری و یک ابزار مهم اما ساده و قابل اطمینان برای دست یابی به اهداف سخت و خشن از جایگاهی والا برخودار است.

حالا در سال 2016 دقیقا 75 سال از پیدایش این ابزار جنگ و صلح می گذرد. خودرویی که در مدت حضورش در کنار بشر توانست معانی جدید از قدرت، عملکرد، مقاومت و آزادگی را به نمایش بگذارد و به یکی از مهمترین برند ها در صنعت خودروسازی مبدل شود.

75 سال با جیپ؛ نماد تکنولوژیک شجاعت و آزادگی

در این مطلب قصد داریم تا برخی از مهمترین نکات در دوران حیات جیپ را مرور کنیم.

عصاره ای از صنعت خودرو آمریکا

پیدایش جیپ به سال 1941 باز می گردد. زمانی که چند شرکت بزرگ و کوچک آمریکایی در واکنش به فراخوان ارتش برای ساخت یک خودرو چند منظوره، کاربردی و ارزان ایده های خود را واقعیت بخشیدند.

75 سال با جیپ؛ نماد تکنولوژیک شجاعت و آزادگی

با این حال زمان بسیار اندک برای طراحی و تولید محصول اولیه و سختی هدف گذاری ارتش برای طرح یک خودرو سبک وزن و مقاوم و در عین حال ارزان باعث شد تا بسیاری کمپانی های بزرگ نظیر جنرال موتورز و فورد در عمل از این پروژه جا بمانند.

جیپ در جنگ کاربرد های فراوانی داشت، حتی توسط ارتش انگلیس به عنوان هلی کوپتر استفاده شد.
جیپ در جنگ کاربرد های فراوانی داشت، حتی توسط ارتش انگلیس به عنوان هلی کوپتر استفاده شد.
هرچند با توجه به قدرت و عملکرد این خودرو، برای پرواز نیاز چندانی هم به وجود بال و ملخ نبود.
هرچند با توجه به قدرت و عملکرد این خودرو، برای پرواز نیاز چندانی هم به وجود بال و ملخ نبود.

در نهایت طرح یک مهندس آزاد برای شرکت کوچک بنتام، توسط ارتش پذیرفته شد اما مسئولان این شرکت را برای تولید در حجم مورد نیاز ارتش بیش از حد کوچک می دانستند، بنابراین دو کمپانی فورد و ویلیز در کنار بنتام مسئولیت تولید مدل های اولیه برای تست را بر عهده گرفتند.

75 سال با جیپ؛ نماد تکنولوژیک شجاعت و آزادگی

سرانجام 1500 دستگاه از سری اولیه این وسیله نقلیه تازه توسط سه شرکت به میادین تست ارتش فرستاده شد و پس از آزمون های بسیار، مدیران تصمیم گیرنده پروژه مدل ساخت ویلیز را به عنوان طرح نهایی برگزیدند و فورد و بنتام نیز با در اختیار گرفتن نقشه های ساخت دقیق، به تولید انبوه طرح ویلیز روی آوردند.

75 سال با جیپ؛ نماد تکنولوژیک شجاعت و آزادگی

جالب است بدانید که جلوپنجره معروف جیپ که نماد بصری این خودرو نیز به حساب می آید در واقع از روی مدل ههای اولیه ساخت فورد به عاریت گرفته شده است.

ژنرال آیزن هاور و تجربه سواری با جیپ جنگی
ژنرال آیزن هاور و تجربه سواری با جیپ جنگی

به هرحالبا پایان یافتن جنگ، برند جیپ به عنوان زیر مجموعه از سومین گروه خودروسازی بزرگ آمریکا (کرایسلر) به حیات خود ادامه داد و انبوهی از مدل های متنوع از دونفره بدون سقف تا استیشن واگن خانوادگی، وانت و حتی پیکاپ را راهی بازار فروش کرد.

جیپستر، اولین شاسی بلند کروکی در تاریخ صنعت خودرو، ایده ای که هیچ گاه چندان مورد توجه بازار قرار نگرفته است.
جیپستر، اولین شاسی بلند کروکی در تاریخ صنعت خودرو، ایده ای که هیچ گاه چندان مورد توجه بازار قرار نگرفته است.

75 سال با جیپ؛ نماد تکنولوژیک شجاعت و آزادگی

75 سال با جیپ؛ نماد تکنولوژیک شجاعت و آزادگی

کامیونت با ظرفیت حداکثری بر مبنای شاسی و پلت فرم مقاوم و ساده جیپ
کامیونت با ظرفیت حداکثری بر مبنای شاسی و پلت فرم مقاوم و ساده جیپ
این طرح بدنه با حسی نوستالژیک تا اواخر دهه 90 بر روی جیپ چروکی اجرا می شد.
این طرح بدنه با حسی نوستالژیک تا اواخر دهه 90 بر روی جیپ چروکی اجرا می شد.

تکنولوژی ساده، استحکام قطعات و جذابیت های نوستالژیک در کنار کاربردی بودن و قیمت مناسب از جمله مهمترین عوامل موفقیت برند جیپ در تمام 75 سال گذشته محسوب می شوند.

جیپ استیشن واگن جد بزرگ شاسی بلند های مدرن امروزی
جیپ استیشن واگن جد بزرگ شاسی بلند های مدرن امروزی

جیپ چه در دوران جنگ و چه در سال های بعد توسط ارتش ها و خودروسازان غیر آمریکایی مورد کپی برداری گسترده واقع شد و در واقع زمینه پیدایش نسلی از خودروهای شاسی بلند و SUV های امروزی را به وجود آورد.

تبلیغات جیپ به عنوان یک خودرو غیر نظامی برای مصارف متفاوت
تبلیغات جیپ به عنوان یک خودرو غیر نظامی برای مصارف متفاوت
نسل اول جیپ چروکی که هنوز هم در کشورمان بسیار محبوب است.
نسل اول جیپ چروکی که هنوز هم در کشورمان بسیار محبوب است.
مدل جادویی و جاودان جیپ واگنیر که با چند تغییر جزئی در حدود 30 سال بر روی خط تولید بود.
مدل جادویی و جاودان جیپ واگنیر که با چند تغییر جزئی در حدود 30 سال بر روی خط تولید بود.
جیپ چروکی که از محبوبیت بسیاری برخودار است.
جیپ چروکی که از محبوبیت بسیاری برخودار است.
جبپ گرند چروکی، لوکس ترین خانواده از محصولات جیپ
جبپ گرند چروکی، لوکس ترین خانواده از محصولات جیپ
جیپ کامپاس، مدلی ارزان قیمت تر نسبت به چروکی
جیپ کامپاس، مدلی ارزان قیمت تر نسبت به چروکی
جدیدترین نسل از جیپ چروکی
جدیدترین نسل از جیپ چروکی
قدرتمندترین مدل جیپ گرند چروکی با پیشرانه 6.4 لیتری و 475 اسب بخار توان که یکی از سریعترین SUV های جهان محسوب می شود.
قدرتمندترین مدل جیپ گرند چروکی با پیشرانه 6.4 لیتری و 475 اسب بخار توان که یکی از سریعترین SUV های جهان محسوب می شود.

حالااما کرایسلر خودروساز چندان قدرتمندی نیست و با همکاری و ادغام با فیات ایتالیا به دنبال جبران نقاط ضعف خود است.

جیپ رانگلر که بیشترین قرابت را با طرح اصلی و جنگی جیپ دارد در طول سال ها به نمادی برای آفرود و بیراهه نوردی مبدل شد.
جیپ رانگلر که بیشترین قرابت را با طرح اصلی و جنگی جیپ دارد در طول سال ها به نمادی برای آفرود و بیراهه نوردی مبدل شد.
کانسپت چهار نفره برمبنای رانگلر
کانسپت چهار نفره برمبنای رانگلر
در طول 75 سال گذشته، رانگلر نماد و پرچمدار برند جیپ بوده است.
در طول 75 سال گذشته، رانگلر نماد و پرچمدار برند جیپ بوده است.

75 سال با جیپ؛ نماد تکنولوژیک شجاعت و آزادگی

یکی از نتایج این ادغام، ظهور خودروهای جیپ با مهندسی ایتالیاییی است. در واقع برخی محصولات فیات که به شکل استاندارد امکان فروش موفق در بازار آمریکا را نداشتند، حالا در پوسته جیپ راهی خیابان می شوند.

جدیدترین مدل جیپ رنگید که بر اساس فیات فیات 500 ال ساخته می شود.
جدیدترین مدل جیپ رنگید که بر اساس فیات فیات 500 ال ساخته می شود.

البته این اولین مشارکت جیپ با ایتالیایی ها نیست و در سال های جنگ جهانی نیز شاهد صحنه ای مانند تصویر زیر بوده ایم.

75 سال با جیپ؛ نماد تکنولوژیک شجاعت و آزادگی

این روزها دیگر جیپ تنها یک برند نیست، فلسفه ای در خودروسازی است که مستقیم و غیر مستقیم باعث تغییر در کره خاکی ماشدهاست.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *