130 سال تلاش مرسدس بنز برای توسعه سیستم های ایمنی خودرو [تماشا کنید]

130 سال تلاش مرسدس بنز برای توسعه سیستم های ایمنی خودرو [تماشا کنید]

امروزه هر اتومبیلی که به نشان ستاره سه پر مزین شده باشد، به معنای اینست که در کلاس خود از بالاترین استاندردهای رفاهی و ایمنی برخوردار است. شکل دهی این مفهوم در اذهان عمومی مسلما کاری ساده و آسان نبوده و نیاز به جلب اعتماد آحاد مختلفمردم در طول سالیان متمادی دارد.

mercedes-benz-logo

از گذشته تاکنون محصولات بنز در نقاط مختلف جهان از جمله ایران به راحتی و امنیت بالا معروف بوده اند. در دورانی که حتی بسیاری از ما هنوز به دنیا نیامده بودیم،این کمپانی پیشگام به فکر امنیت مشتریان خود بود.

بیش از نیم قرن پیش مهندسین این شرکت به فکر افزایش مقاومت ساختار کابین نسبت به سایر قسمت های اتومبیل افتادند و در سال 1954 اولین خودرویی را که از کابینی مقاوم تر بهره می برد، معرفی کردند.

MERC CRASH-11

در این سال ها با توجه به نبود تکنولوژی های دقیق برای آزمایش خودرو، مهندسان مرسدس بنز ابدعات زیادی را برای توسعه ایمنی خودروها و تدوین استانداردهای ایمنی بر بوته آزمایش گذاشتند.

MERC CRASH-4

یکی از جالب ترین این روش ها استفاده از موتورهای جت برای سرعت بخشیدن به خودروهای تحت آزمایش بود.

شبیه سازی برخورد از پشت سر که هنوز هم به عنوان استاندارد در آزمون تست تصادف در نیامده است و بسیاری از خودروها از این زاویه مورد آزمایش تصادف قرار نمی گیرند.
شبیه سازی برخورد از پشت سر که هنوز هم به عنوان استاندارد در آزمون تست تصادف در نیامده است و بسیاری از خودروها از این زاویه مورد آزمایش تصادف قرار نمی گیرند.
ابداع تجهیزات برای شبیه سازی تصادف های منجر به واژگونی توسط مرسدس بنز
ابداع تجهیزات برای شبیه سازی تصادف های منجر به واژگونی توسط مرسدس بنز

MERC CRASH-10

MERC CRASH-9

the-things-that-made-mercedes-benz-one-of-the-safest-brands-over-the-years_5

24 سال بعد نوبت به ابداع سیستم ترمز ضد قفل یا همان ABS رسید. این قابلیت که امروزه به یک استاندارد در خودروها تبدیل شده، از قفل شدن چرخ ها هنگام ترمزگیری شدید جلوگیری کرده و راننده می تواند با اطمینان و راحتی بیشتری خودروی خود را کنترل کند. البته ناگفته نماند که کمپانی خوشنام بوش نیز نقشی اساسی در توسعه این سیستم برای اشتوتگارتی ها داشت.

Mercedes Benz ABS

بعدها این دو کمپانی آلمانی با همکاری همدیگر سیستم کنترل پایداری الکترونیکی موسوم به ESP را نیز ابداع کردند؛ سیستمی که به طور خلاصه وظیفه دارد خودرو را در مسیری که فرمان داده می شود ثابت و پایدار نگه دارد.

the-things-that-made-mercedes-benz-one-of-the-safest-brands-over-the-years_3

اگر چه از ولوو به عنوان مخترع کمربند ایمنی یاد می شود، اما مرسدس عملکرد آن را با اضافه کردن ایربگ به اتومبیل های تولید انبوه در سال 1981 تکمیل کرد.

the-things-that-made-mercedes-benz-one-of-the-safest-brands-over-the-years_4

با نزدیک شدن به سال هایی که برای ما ملموس تر است، بنز در سال 1999سیستم کنترل مجاورت DISTRONIC را معرفی کرد. این سیستم که از ترکیب دو کلمه distance و electronic بوجود آمده نوعی کروز کنترل پیشرفته به شمار می رفت.

برخلاف نمونه های رایج، خودروهای مجهز به قابلیت DISTRONIC با استفاده از رادارهای نصب شده مدام مسیر پیش رو را اسکن کرده و چنانچه اتومبیلی سرعت خود را کاهش می داد، این سیستم وارد عمل شده و سرعت خودروی خود را با آن هماهنگ می کرد؛ بنابراین احتمال برخورد با خودروی جلویی تا میزان بسیار زیادی کمتر می شد.

the-things-that-made-mercedes-benz-one-of-the-safest-brands-over-the-years_2

در دهه ابتدایی قرن 21، اشتوتگارتی ها در زمینه ابداع سیستم های ایمنی چندان پر فروغ نبودند. شاید سیستم ATTENTION ASSIST مهم ترین قابلیتی بود که مرسدس بنز در آن سال ها معرفی کرد. این سیستم با کنترل هوشیاری راننده، در صورت خواب آلودگی یا عدم تمرکز به وی اخطار داده و او را از این مساله آگاه می کرد.

mercedesattentionassist

این ها بخشی از نقش ستاره اشتوتگارتی در ارتقای ایمنی مهم ترین وسیله نقلیه برای جابجایی بشر از ابتدا تا چندی پیش بود. پرچمدار این شرکت یعنی S کلاس در آخرین نسل خود به انبوهی از سیستم های ایمنی مجهز شده که پرداختن به آنها می تواند موضوع چندین مقاله طولانی باشد.

the-things-that-made-mercedes-benz-one-of-the-safest-brands-over-the-years_1

تلاش های مداوم بشر برای دستیابی به ایمنی بیشتر باعث شده که اکنون صنعت خودرو در آستانه دستیابی به اتومبیل های خودران قرار گیرد.

تست واژگونی مرسدس بنز اس ال اس که به دلیل طراحی درب های پروانه ای به توسعه سیستم خاصی برای خروج از خودرو در زمان واژگونی نیاز داشت.
تست واژگونی مرسدس بنز اس ال اس که به دلیل طراحی درب های پروانه ای به توسعه سیستم خاصی برای خروج از خودرو در زمان واژگونی نیاز داشت.

بدون شک تکنولوژی ها و دستاوردهای حاصل شده در زمینه ایمنی نقشی انکارناپذیر در این زمینه داشته و ایمنی پیشرفته یکی از پیش نیازهای اصلی به شمار می رود؛ فاکتوری که از جهات بسیار مدیون کمپانی های پیشگامی مثل مرسدس بنز است.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *