گفت وگو با مدیرعامل رنوپارس و داستان تندر 90

گفت وگو با مدیرعامل رنوپارس و داستان تندر 90

تندر 90 یکی از ترین های بازار خودرو ایران است. هم از پرحاشیه‎ترین‎هاست و هم از با کیفیت ترین‎ها. محصول ایرانی فرانسوی که هم درپارس خودرو و هم ایران خودرو تولید می‎شود. شرکت ایرانی فرانسوی رنو پارس نیز در همین راستا شکل گرفته تا هماهنگ کننده امور تولیدی این خودرو در ایران از بحث تامین قطعه گرفته تا مسایل مالی و بین‎المللی باشد.

تندر l90

پیمان کارگر مدیرعامل این شرکت که از حدود یک سال پیش سکان هدایت این شرکت را در دست گرفته، در نشستی یک ساعته با خبرنگاران که البته تاکنون کمتر تمایلی به انجام آن داشته، گزارشی از عملکرد یک ساله اش را ارائه داد.

پیمان کارگر

کارگر در اهداف کلی این شرکت گفت: برنامه رنو در ایران، تولید و فروش بیشتر خودرو است، اما این تنها هدف ما در ایران نیست و ما تصمیم داریم یک شریک استراتژیک برای صنعت خودروسازی ایران باشیم.

تولید روزانه 350 دستگاه تندر در ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مدیرعامل رنو پارس با اعتماد به نفس بالایی کارنامه یک ساله حضور خود در این شرکت را مثبت دانسته و گفت: برای این مثبت بودن چهار دلیل وجود دارد. اول اینکه ضرباهنگ تولید و فروش تندر90 بالاتر رفته و نسبت به اوایل سال 2010 سه برابر شده است. با وجود این که برنامه رنوپارس تولید 300 دستگاه تندر90 در روز بوده است، در حال حاضر بین 350 تا 380 دستگاه از این خودرو به صورت روزانه در دو کارخانه ایران خودرو و پارس خودرو تولید می‎شود و هدفگذاری برای پایان سال 2011 تیراژ 450 تا 500 دستگاه در روز است.

تولید بیشتر تندر در پارس خودرو طبیعی است

وی افزود: ایران خودرو روزانه 100 دستگاه تندر 90 تولید می کند و باقی تولید این خودرو در پارس خودرو انجام می شود. با توجه به اینکه روزانه 47 تا 50 دستگاه مگان هم در پارس خودرو تولید می شود، این طبیعی است که تعداد بیشتری از تندر90 در پارس خودرو تولید شود.

هدف‎گذاری برای کسب سهم 5.5 درصدی بازار ایران

کارگر با بیان این‎که سهم رنوپارس هم از بازار ایران در حال رشد است، گفت: در ابتدای سال گذشته 2.4 درصد از بازار در اختیار محصولات این شرکت بود. این رقم در ابتدای سال 2011 به 3.1درصد رسید و در حال حاضر4.6درصد است، اما برنامه ریزی های صورت گرفته برای رسیدن به سهم 5.5 درصدی از بازار ایران در پایان سال جاری میلادی است.

سومین نشانه مثبت بودن فعالیت سال گذشته رنو پارس به گفته کارگر مسئله کیفیت است. هدف رنو این است که در هیچ بازاری بدون کیفیت نباشد. به همین دلیل تلاش کرده است کیفیت قطعه سازان را بالا ببرد و استانداردهای شرکت رنو در کارخانه را اجرا کند.

کیفیت تندر90 ایران با رومانی تفاوت چندانی ندارد

تندر90 از معدود خودروهایی است که همزمان با حضور در بازار جهانی، در ایران هم تولید و عرضه می‎شود، اما به گفته کارگر، در حال حاضر کیفیت این خودرو در ایران تقریبا هم پای کیفیت تندر در رومانی است. نسبت به سایر کشورها هم تندر ایران در سطح میانگین کیفی قرار دارد. اگر چه ایران از نظر کیفیت بعد از رومانی قرار گرفته است، اما فاصله خیلی زیادی با آن ندارد.

98درصد مشتریان تندر از این خودرو راضی‎اند

مدیرعامل رنو پارس ادامه داد: طبق نظرسنجی‎هایی که با معیارهای استاندارد رنو در ایران انجام شده است، در حال حاضر 68 درصد مشتریان تندر 90 در ایران بعد از دو سال استفاده از این خودرو هنوز با کوچکترین ایرادی مواجه نشده اند. 98 درصد مشتریان تندر 90 این خودرو را به دیگران توصیه می کنند که این مسئله نشان می دهد تلاش های این شرکت برای ارتقای کیفیت به نتیجه رسیده است.

تولیدی‎های رنو در ایران به پنج مدل خواهد رسید

وی در تشریح آخرین بخش کارنامه کاری خود گفت: چهارمین نشانه مثبت بودن فعالیت ما این است که در بخش تعداد خودرو، رنو تا کنون تنها تندر 90 و مگان را به بازار ایران وارد کرده بود، اما امسال پنج خودرو دیگر نیز به بازار ایران وارد کرده ایم. سه پروژه اساسی تولید در ایران هم داریم تا بتوانیم تولیدی ها را به پنج مدل برسانیم.

ظاهرا مهم ترین دغدغه رنویی‎ها برای آغاز واردات توسط شرکت نگین خودرو به ایران، کیفیت سرویس است. به گفته کارگر، نیمی از مساله این شرکت کیفیت خودرو و نیمی از آن کیفیت خدمات است، در نتیجه این شرکت تصمیم دارد به سه نحو کار را در ایران انجام دهد. اول همکاری منظم و بیشتر از قبل با قطعه سازان ایرانی و افزایش داخلی سازی قطعات که به منظور رسیدن به آن جلسات ماهانه با قطعه‎سازان برگزار می‎شود.

دومین اقدام رنو تقویت همکاری با ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو است. به همین منظور جلسات بسیار جدی با این سه خودروساز برگزار شده و تصمیماتی برای آینده گرفته شده است.

گویا یکی از مهمترین دغدغه‎های مدیرعامل رنوپارس در ایران مساله رقابت منفی است. او که پیش از این هم بارها از رقابت منفی انتقاد کرده بود، این بار هم تاکید کرد که خواسته ما این است که رقابت منفی به وجود نیاید.

سومین اقدام رنو پارس برای ارتقای جایگاه خود در ایران، در خود شرکت رنو انجام شده است. در حال حاضر کارگر در هر ماه 10 روز را در پاریس به سر می برد تا در جلساتی که با مدیران شرکت رنو برگزار می شود، شرکت کند.

رنو آماده همکاری با صنعت خودرو ایران است

ایران در حال حاضر جزو کشورهای مهم برای رنو و جزو اولویت های آن قرار گرفته است. به گفته کارگر، رنو آماده است تا به عنوان یک شرکت استراتژیک همکار صنعت خودرو ایران باشد؛ نه اینکه مانند بعضی از رقبا فقط در زمینه CKD کاری فعالیت کند و به مسئله کیفیت بی توجه باشد!

می خواهیم در خدمات جزو سه خودروساز برتر دنیا باشیم

تندر90 در ایران دچار مشکل تامین قطعه است. کارگر دراین مورد توضیح داد: آمارهای سالانه ما در شاخص های خدمات خودرو پیشرفت های زیادی را نشان می دهد. در حال حاضر در این زمینه در سطح بازار داخلی هستیم، اما این مسئله برای ما کافی نیست و می خواهیم در رده سه خودروساز برتر دنیا قرار داشته باشیم.

وانت تندر 90 یا وانت سمند؟

دو خودرو برای تثبیت یک خودروساز در بازار ایران کافی نیست. رنویی ها هم از این موضوع مطلع‎اند. هر چند به گفته کارگر، پروژه‎های توسعه ای شش ماه به تاخیر افتاده است، اما علت این تاخیر بدقولی نبوده، بلکه ظاهرا رنو در ایران با مشکلات زیادی مواجه بوده است. در حال حاضر سه پروژه تندر90 تغییر شکل یافته، پروژه 90 B یا همان ساندرو و وانت تندر در دست اقدام است، ولی امکان اعلام اینکه این پروژه ها چه زمانی تجاری می‎شوند، وجود ندارد. اما در مورد وانت تندر شرکت رنو پارس امیدوار است که ایران خودرو تا پایان امسال یا اوایل سال 1391 آن را به بازار عرضه کنند.

تندر 90 پیک آپ

در مورد وانت تندر ایران خودرو شبهه هایی هم مطرح است؛ مثل این که ایران خودرو ترجیح می دهد روی وانتی با برند خودش کار کند که همان پروژه وانت سمند است. با این وجود کارگر تصریح می کند که ایران خودرو به وانت تندر نیاز دارد و توافق‎ها در این زمینه قبلا انجام شده است.

صلاح این بود که ساندرو در پارس خودرو تولید شود، نه در ایران خودرو

پروژه ساندرو یا 90 B که قرار بود رقیب پژو 206 در ایران باشد هم حاشیه‎هایی داشته است. مدیرعامل رنوپارس در مورد واگذاری تولید این خودرو به پارس خودرو گفت: آمدن ساندرو به ایران خودرو می توانست منجر به رقابت منفی بین خودروسازان شود. به همین جهت ترجیح ما این بود که در این پروژه با شرکت سایپا همکاری کنیم، چرا که هدف ما رقابت مثبت است تا از همه پتانسیل یک خودرو استفاده شود. البته احتمال دارد ورود این خودرو به بازار ایران، دو سال و شاید بیشتر طول بکشد، ولی تلاش رنوپارس این است که هرچه سریعتر آن را به بازار عرضه کند.

لوگان ساندرو

تندر90 فیس لیفت شده سال 2012 وارد ایران می‎شود

مدلهای فیس لیفت یا همان تغییر چهره داده شده تندر90 از ابتدا تا به حال مسئله جدی شرکت رنو در ایران بوده است. با وجود اینکه مدل فیس لیفت تندر 90 در دنیا حدود چهار سال پیش عرضه شد، اما در بازار ایران هنوز خبری از فیس لیفت های این خودرو نیست.

پیمان کارگر در این مورد توضیح داد: فیس لیفت جهانی تندر 90 که داخل و بیرون آن عوض شده است، در سال 2012 در بازار ایران عرضه خواهد شد، ولی در حال حاضر مشغول کار روی فیس لیفت پارس خودرو هستیم که امیدواریم آن را در سال 2012 به بازار عرضه کنیم.

در حال حاضر دو فیس لیفت برای محصول تندر 90 وجود دارد که یک مدل عرضه شده در رومانی و دیگری مدل عرضه شده پارس خودرو است. عرضه فیس لیفت رومانی در ایران پیشنهاد سوم رنو برای بازار تندر 90 در ایران است که احتمالا در اواخر سال 2012 وارد خواهد شد. کارگر هم این موضوع را قبول دارد. وی تصریح کرده که درست است که عرضه فیس لیفت در ایران چهار سال نسبت به دنیا عقب تر است و این اصلا خوب نیست، اما باید به این نکته توجه کرد که رنو در ایران با مشکلات زیادی مواجه بوده است.

برای هر تندر بین هزار تا 1500 دلار ضرر می‎دهیم

قیمت تندر90 هم مثل همیشه محل بحث است. در هفته های گذشته این خودرو نوسانات قیمت زیادی را از سرگذرانده است. مدیرعامل رنوپارس در این باره توضیح داد: اگر اثر منفی نوسانات قیمت ارز، تورم و قیمت مواد اولیه در ایران را در نظر بگیریم، در حال حاضر ما روی هر دستگاه خودرو تندر90 بین هزار تا هزار و 500 دلار ضرر می‎دهیم. به همین دلیل مدتی قبل برنامه ریزی هایی برای پایین آوردن هزینه انجام دادیم که می تواند نیمی از مسائل ناشی از قیمت مواد اولیه و تورم را جبران کند. اما نیم دیگر این ضرر که ناشی از تورم ارزی است، جبران پذیر نبوده و به همین دلیل قیمت تندر 90 با نوساناتی مواجه است.

هزینه های رنوپارس در ایران افزایش یافته است

به گفته مدیرعامل رنو پارس، این شرکت در حال حاضر روی فرآیند تولید قطعه‎سازان کار می کند تا با افزایش بهره وری آنها قیمت قطعات را تغییر دهد؛ اما در تمام دنیا، وقی قیمت مواد اولیه بالا رود و نوسان ارز وجود داشته باشد، قیمتها تغییر می کند. در حال حاضر بیشتر ضرر را خود رنو پارس پرداخت می‎کند، چون این شرکت تمام قطعات را می خرد و به خودروسازان تحویل می دهد. طبیعتا اختلاف قیمت ارزی و ریالی قطعات هم به پای رنوپارس نوشته می‎شود. هزینه های رنوپارس در سال جاری حداقل 10 درصد افزایش یافته است. یک بخش از این افزایش قیمت مربوط به اختلاف قیمت در قطعات CKD است. البته همه خودروسازان دنیا مجبور هستند این خرج ها را پوشش دهند.

دلیل گران‎تر بودن تندر 90 در ایران نسبت به رومانی

قیمت تندر90 در ایران به طور میانگین 30 درصد گران تر از تندر رومانی است و علتش هم این است که زمینه های تجارت یکی نیست. هرچند قطعه سازان پیشرفت های زیادی از نظر کیفیت و قیمت داشته‎اند، ولی هنوز با رومانی اختلاف کیفیت زیادی وجود دارد. در رومانی کیفیت بسیار بالاتر و قیمت بسیار پایین تر است.

به اعتقاد کارگر، زمانی که خودروساز در یک رقابت مثبت باشد، می تواند جلوتر حرکت کند؛ همانطور که در رومانی یک زمینه مثبت برای پیشرفت وجود دارد، و علت سرعت و کیفیت بهتر کار در رمانی هم همین است؛ اما وقتی رقبا به هم پشت پا بزنند و یک رقابت منفی وجود داشته باشد، سرعت حرکت کندتر می شود.

اثرات منفی سونامی ژاپن تا یک ماه دیگر از بین می‎رود

بسته های قطعات مگان که وارد ایران می‎شوند، مدتی است که کسری داشته‎اند. مدیرعامل رنوپارس در این باره می گوید: این مساله ناشی از تاثیر سونامی ژاپن بر فعالیت های خودروسازان به ویژه در زمینه تامین قطعه بوده است، ولی در حال حاضر شرایط بسته های قطعات مگان بهتر شده است و ما پیش‎بینی می کنیم که نوسان ناشی از سونامی در ژاپن تا یک ماه آینده به طور کامل برطرف شود.

رنو پارس تمایل بیشتری به همکاری با سایپا دارد

در حال حاضر شرکت رنو 40 مدل خودرو تولید می کند و سایپا و ایران خودرو هم با شرکتهای مختلفی کار می کنند. هدف رنوپارس این است که برند رنو را در ایران مطرح کند. به همین منظور با هر دو خودروساز ایرانی وارد مذاکره شده است، اما ظاهرا رنو پارس تمایل بیشتری به همکاری با سایپا دارد. یک علت این امر می تواند فراوانی محصولات پژو در ایران خودرو باشد که نگرانی مدیرعامل رنوپارس در مورد رقابت منفی را دامن می‎زند، اما ظاهرا دلیل دیگر این مساله مربوط به سهام داران رنوپارس است. ایران خودرو بخش کمتری از سهام رنو پارس را در اختیار دارد و به عقیده کارگر، این طبیعی است که رنو پارس در سایپا کار بیشتری انجام دهد، اما اگر ایران خودرو مایل باشد حتی می تواند به صورت مستقل با خود شرکت رنو وارد مذاکره شود.

برای جبران خلاء خودروهای ارزان‎قیمت در ایران برنامه داریم

رنو پارس یک سری وعده در مورد ارائه خودروهای ارزان قیمت به بازار ایران داشته است. در آغاز همکاری این شرکت با ایران بنا بود تندر90 با میانگین قیمت 7 هزار دلار وارد بازار شود، اما در حال حاضر قیمت این خودرو در حدود 15 هزار دلار است. به نظر می رسد شرکت رنو هنوز نتوانسته است خلاء قیمتی در حوزه محصولات بین 15 تا 30 هزار دلار، پایین‎تر از 15 هزار دلار و پایین از 10 هزار دلار در ایران را جبران کند.

کارگر در این باره گفت: ما برنامه ای برای ورود خودرو در همه محدوده‎های قیمتی که بازار ایران در آنها دچار خلاء است، در دست اقدام داریم. به همین منظور رنو و نیسان وارد همکاری مشترک شده اند تا بتوانیم خودروهای پایین‎تر از 15 هزار دلار را وارد بازار ایران کنیم. ما در هر جا که نیاز باشد با شرکت نیسان همکاری می کنیم. شرکت نیسان هم به همین ترتیب در صورت نیاز از امکانات ما استفاده می کند، اما هر کدام از ما یک برند مستقل هستیم.

اگر لازم بود، کارخانه جدید در ایران افتتاح می کنیم

کارگر در مورد برنامه های افزایش تیراژ تولید یا ایجاد کارخانه جدید در ایران نیز گفت: در حال حاضر با همین دو خط تولید در ایران خودرو و پارس خودرو ظرفیت تولدی سالانه 300 هزار دستگاه خودرو را داریم؛ ضمن این که اکنون ضرورتی برای ایجاد کارخانه مستقل وجود ندارد. ولی برای بالاتر از این تعداد ممکن است کارخانه جدیدی را در نظر بگیریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *