کیا اسپورتیج 2011

کیا اسپورتیج 2011

جی‌فاکتور: در اواخر دسامبر 2010 و زمانی که خودروسازان درحال اعلام آمارهای فروش سالیانه خود بودند، “جیم هنری” یکی از کارشناسان بخش اقتصادی شبکه CBS اعلام کرد: « علی‌رغم اینکه شرکت های کیا و هیوندای به رکوردهای فروش بسیار خوبی در پروسه 12ماه گذشته و در مقایسه با سال 2009 در بازار ایالات متحده دست پیدا کردند، اما مدیران این دو مجموعه در ایالات متحده برای افزایش این سقف زیرفشارهستند! زیرا روئسای کیا درحالی که فکر می کردند به فروش 600 هزار دستگاه تا پایان 2010 خواهند رسید، تا نوامبر2010 این رقم در 300 هزار دستگاه خلاصه شد که 100 هزار دستگاه آن تنها مربوط به فروش سورنتوی جدید بود. »

این اتفاقات درحالی رخ داد که میزان فروش کیا در همین بازار و در سال 2009 حدود 261 هزار دستگاه اعلام شد و کارشناسان پیش بینی می کنند با وارد شدن اسپورتیج جدید این خودرو خواهد توانست بدلیل قیمت و کیفیت بشدت رقابتی در بازار، گوی سبقت تعداد فروش را از سایر محصولات کیا برباید.

Kia 2011 Sportage
Kia 2011 Sportage

اسپورتیج اولین بار درسال 1993 و با چهره ای شبیه یک پراید شاسی بلند روی پلت فرم و پیشرانه مزدا “بونگئو” وارد بازار شد. سپس نسل دوم در سال 2004 با چهره ای کاملا متفاوت و با نگاهی به بازارهای جهانی اعلام حضور کرد و توانست با فروش حدود 200هزار دستگاه در سال 2009 (در بازار وسیع ایالات متحده) در لیست خودروهای قابل اطمینان موسسه ” کانسیومر ریپورتز ” و نهایتا در لیست بیست تایی موسسه Insure بعنوان دومین خودرویی سال 2009 با عنوان کمترین هزینه بیمه ای معرفی گردد.

Kia 2011 Sportage
Kia 2011 Sportage

البته در تست ایمنی که از سوی موسسه IIHS صورت گرفت، در بخش ایمنی سقف حائژ نمره ضعیفی شد وهمین مسئله سبب گردید تا موسسه فوق به کیا اعلام کند چنانچه بدنبال دریافت مجوزهای لازم برای فروش این خودرو در بازار ایالات متحده است باید به استانداردهای این مرکز، یعنی تحمل 3برابر وزن خودرو بر روی سقف اسپورتیج دست پیدا کند. اما در سال 2007 کیا در نمایشگاه دیترویت گونه ای مفهومی با نام Kue Concept رونمایی کرد که سرآغازی برای خلق نسل جدید اسپورتیج گردید.

Kia 2011 Sportage
Kia 2011 Sportage

اگر نگاهی به سگمنت های موجود در بازار بیاندازیم، گروهی که کیا اسپورتیج تصمیم گرفته در آن حکم‌فرمایی کند – معروف به گروه مرگ – مینی اس یو وی ها با رقبایی چون تویوتا Rav4 ، هوندا CR-V ، بی ام و X3 ، مرسدس بنز GLK ، هیوندای توسان ، آئودی Q5 ، فورد Escape و نیسان قشقایی وروگ است که با تمامی این اوصاف کمپانی کره ای یک شانس بزرگ برای تولید این خودرو یافت وآن آنالیز نقاط قوت وضعف تمامی رقبا برا رسیدن به بهترین خروجی بود.

Kia 2011 Sportage
Kia 2011 Sportage

به همین دلیل موتورهای که کیا برای این کامپک SUV در نظر گرفته دو نوع بنزینی Theta II از نوع 4سیلندر با گنجایش 2.4 و 2لیتربا قدرت های 172 و 161 اسب و یک مدل دیزلی 2لیتری 172اسبی که البته با جستجوی بیشتر در اینترنت به این مجموعه پیشرانه های 1.6 Gdi بنزینی و دو نوع 1.7 و 2لیتری CRDi توربو دیزل برای بازار اروپا هم یافت شد که البته گفته می شود یک نمونه دولیتری بنزینی توربو هم در آینده به این مجموعه اضافه می گردد که حدود 270 اسب قدرت دارد وهمان موتورمشترک با سوناتا توربواست.

Kia 2011 Sportage
Kia 2011 Sportage

جعبه دنده از نوع شش سرعته خودکار بوده که عکس العمل فرزی به تصویض ها نشان نمی دهد، به همین دلیل رسیدن به سرعت یکصد کیلومتر در 11.8 ثانیه (10.6 بصورت استاندارد) و 400 متر را با سرعت 130 کیلومتر و در زمان 18ثانیه طی می کند.

بدلیل وزن پایین 1397 کیلوگرمی و در نظر گرفتن 8.6 کیلوگرم برای یک اسب بخار و به کمک فرمان هوشمند که سبک به نظر می رسد، تقسیم نیرو و پایداری خودرو درمدل 2چرخ متحرک که در اختیار ما بود در حدی خوب بنظر می رسید که توانست تا حداکثر 0.79 جی فشار جانبی را تحمل کند که برای یک شاسی بلند کامپت از المان‌های مثبت محسوب می گردد که با توجه به تقسیم میزان عرض بر ارتفاع و رسیدن به عدد 1.1 (که سنگ محک خوبی برای بررسی تعادل یک شاسی بلند است) و سیستم تعلیق مستقل در جلو و چند اتصالی در عقب، باعث ایجاد یک سواری خشک و اسپورت گردیده که در ردیف عقب بیش از جلو مشهود و ملموس بوده و ایجاد صدا در داخل کابین می کند و در برابر رقیب نرمی چون Rav4 به مشکل برخواهد خورد.

Kia 2011 Sportage
Kia 2011 Sportage

البته کیا اعلام کرده که مهندسین وی درحال کارکردن بروی فرمان پذیری وافزایش لذت سواری این مدل هستند تا کمی حرکات ریز بدنه درهنگان تعویض خطوط پوشش داده شود اما بهتر بود خودرو پس از تکمیل تمامی بخشهای فرایند تولید به بازارعرضه گردد.

سیسم ترمز هم بدلیل پشتیبانی مجموعه کمکی ترمز و ضد بلوکه، از خود چابکی وعکس العمل‌های خوب نشان داد ولی باید به این نکته اشاره داشت که تمامی توانایی‌های این خودرو برای شهر تعریف شده ونباید فکر آفرود رفتن با آنرا چون شاسی بلند است درسر بپرورانید.

Kia 2011 Sportage
Kia 2011 Sportage

صندلی های جلو نیز در کنار تنظیمات دستی ( که در قشقایی نیز اینگونه است ) حالت اسپرت نداشته اما در ردیف جلو برخلاف عقب، بدن در آن بازی نمی کند ولی راحت بوده واین امر با ارگنومی خوب و فضای پا و شانه و کاهش فضای سر ترکیب شده است ، که اگرچه باید به دید بسیار ضعیف اطراف بدلیل طراحی ستونها A و C و درپوش موتور اشاره کرد که راننده را در هنگام دور زدن محتاط می کند، که چنین مشکلی تا حدودی دربرخی خودروهای این کلاس دیده شده اما در اسپورتیج شدت بیشتری دارد.

Kia 2011 Sportage
Kia 2011 Sportage

در مبحث ابعاد و در مقایسه با نسل گذشته نیز اکسلها 10میلی متر، طول 88 میلی متر، عرض 53 میلی مترافزایش وارتفاع هم 58 میلی متر کاهش یافته که همین امر سبب بیشتر شدن فضای پا و گردن و همچنین کاهش ارتفاع سر تا سقف – که برای افراد با قدی 180 سانتی مترمشکل ساز خواهد بود – گشته است.

Kia 2011 Sportage
Kia 2011 Sportage

حتی کیا دراین مدل برای سیستم الکترونیکی تلفن همراه والبته چند رسانه ای از سیستم UVO ماکروسافت سود برده که چیزی شبیه سیستم سینک فورد است ولی خوب مثلا سیستم جهت یاب بروی این مدل آپشن محسوب می شود!

Kia 2011 Sportage
Kia 2011 Sportage

در کل و در زمان کوتاهی که با کوچک دوست داشتنی کیا در سواحل نیلگون خیلج فارس گذراندیم آنرا نمونه ای ایده آل برای مصرف کنندگان خودروهای شاسی بلند شهری یافتیم، اگرچه پیشرانه 2 لیتری و جعبه دنده آن با توجه به وزن کمش از خود لختی نشان می دهند و سواری خشک و کابین و تایرهای صدا داری دارد ولی بدلیل هماهنگی قابل قبول تمامی قسمتها و عرضه یک باکس نسبتا کامل با توجه به قیمت رقبای موجود در بازار ایران چون قشقایی، توسان، X3 ،GLK وRav4 پیش بینی می شود با ورودش تمامی معادلات بازار را برهم بزند و بتواند مشتریان خانم بیشتری را بسوی خود جلب کند!

Kia 2011 Sportage
Kia 2011 Sportage

سایر مشخصات فنی کیا اسپورتیج اس.ال 2011

حجم موتور : 1998 سی سی ؛ چهارسیلندر ؛ شانزده سوپاپه

حداکثر قدرت : 161 اسب بخار در دور موتور 6200

حداکثرگشتاور : 194 نیوتن متر در دور موتور 4500

قطر پیستون در کورس : 86 در86 میلی متر

وزن خالص : 1397 کیلوگرم

شتاب اولیه : 10.6 ثانیه

حداکثرسرعت : 182 (کیلومتر بر ساعت)

ضریب پسا: 0.37cd

نوع جعبه دنده: 6سرعته خودکار

سیستم تعلیق جلو: مستقل با شمش پیچشی و سیستم ضد شوک گازی و میله های تعادلی

سیستم تعلیق عقب: نیمه بیضوی دو مرحله ای وسیستم مونوتیوب ضد شوک گازی و بازوهای تعادلی

تنوع محصول: نه مدل رنگ بدنه ، سه گونه رینگ و تریم داخلی

حجم مخزن سوخت : 55 لیتر

میانگین مصرف سوخت شهری : 11.7 لیتر در 100 کیلومتر

طول/عرض/ارتفاع : 4440/1885/1635 میلی متر

فواصل اکسل ها : 2640 میلی متر

رینگ و تایر عقب و جلو: 205 /70R 16

قیمت در زمان تست : حدود 18 هزار دلار ( 21میلیون تومان در جزیره کیش)

سایر امکانات: کروزکنترل، قفل مرکزی، بلوتوث، جک آی پاد، فرمان تلسکوپی، ترمز ABS ، شش عدد ایربگ، سیستم ثبات و پایداری، کنترل کشش، ترمز کمکی، کنترل باد تایرها، ترمز در سراشیبی، امکام نمایش عقب خودرو در آینه وسط، حسگر دید عقب، حسگر پنجره های جلو ، فرمان تلسکوپی امکانات.

………………………………………………………………………………………….

# متن فوق چکیده ای است از مقاله « کوچک دوست داشتنی! » ؛ به نویسندگی « مسیح فرزانه » و نقد « علیرضا محمدزاده » ؛ چاپ شده در سیصد و سی و هفتمین شماره مجله ماشین. متن کامل این مقاله را می‌توانید از اینجا مشاهده نمایید.

# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعف‌هایی نیز در خود خواهد داشت ؛ از این‌رو « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم جهت رفع این نواقص است.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *