پرنده لوکس مرسدس بنز

پرنده لوکس مرسدس بنز

در دنیای سیستم‌های موتوری برخی نام‌ها و برندها از اعتبار خاصی برخوردارند. مرسدس بنز از جمله این نام‌هاست كه تقریبا همگان آن را با خودروهایی شیك و فوق‌مدرن می‌شناسند، اما این روزها مرسدس بنز را باید در سازه‌های پیشرفته موتوری دیگری نیز جستجو كرد كه ازجمله آنها می‌توان به هواپیما، بالگرد و قایق اشاره كرد.

مرسدس بنز به ساخت بالگردهای لوكس و فوق‌ مدرن روی آورده است
مرسدس بنز به ساخت بالگردهای لوكس و فوق‌ مدرن روی آورده است

البته این تنها مرسدس بنز نیست كه وارد چنین عرصه‌ای شده است، بلكه برندهای سرشناس دیگری نظیر تویوتا، هوندا و حتی بی.ام.و نیز دست به كار شده و تازه‌ترین دستاوردهای تكنیكی و فنی خود را در چنین سه‌گانه‌هایی به رخ سایر رقبا می‌كشند. بالگرد EC145 Luxury مرسدس بنز كه این روزها سر و صدای زیادی به راه انداخته است و بیشتر به یك سازه مجلل و فوق‌ مدرن هوایی شباهت دارد ازجمله این نوآوری‌هاست؛ سازه‌ای كه فضای درونی آن دست‌كمی از یك فضاپیما ندارد!

طراحی فضای لوکس به کابین خلبان نیز راه یافته
طراحی فضای لوکس به کابین خلبان نیز راه یافته

جای هیچ تعجبی ندارد كه مرسدس بنز نیز وارد عرصه هیجان‌انگیز و البته مهم‌تر از آن پولساز طراحی و ساخت بالگرد، قایق و حتی هواپیماهای لوكس و فوق‌مدرن شود. این به آن معناست كه در آینده نزدیك ردپای مرسدس بنز را در آب و هوا نیز خواهیم دید. این نگرش جدیدی است كه از سوی غول‌های خودروسازی جهان همچون نیسان، تویوتا، هوندا و بی.ام.و نیز در نظر گرفته می‌شود.

طراحی در کنار امکانات مدرن
طراحی در کنار امکانات مدرن

نگاهی به آینده نشان می‌دهد كه تا كمتر از نیم قرن دیگر عملا تمامی خیابان‌های شهرهای بزرگ و پرجمعیت جهان به پاركینگ‌های درازی تبدیل می‌شوند كه در آنها خودروها مجالی برای حركت روان نخواهند داشت. به همین دلیل است كه فناوری‌هایی نظیر بالگرد EC145 Luxury مورد استقبال قرار می‌گیرد.

فضای وسیع داخلی همراه با نورپردازی
فضای وسیع داخلی همراه با نورپردازی

شاید قرار است در آینده آسمان شهرهای بزرگ و كوچك جهان، به محلی برای تردد سیستم‌های حركتی تبدیل شود. این بالگرد چندی پیش و در جریان برگزاری نمایشگاه دستاوردهای صنعت هوانوردی در ژنو رونمایی شد. EC145 Luxury بالگردی مجهز به موتور دوقلویی است كه بدون شك آرایش فضای داخلی آن مهم‌ترین برگ برنده آن محسوب می‌شود.

امکان حمل وسایل حجیم برای یک گردش اشرافی
امکان حمل وسایل حجیم برای یک گردش اشرافی

مهندسان مرسدس به خوبی می‌دانند كه چگونه از قطعات و وسایل لوكس در سیستم‌های حركتی تولیدی این برند استفاده كنند. در فضای داخل كابین این بالگرد به طرز هنرمندانه‌ای با نور بازی شده است. گذشته از این از مواد انعطاف‌پذیری استفاده شده است كه دست مهندسان و طراحان را در ساخت انواع صندلی‌ها و سكوها باز گذاشته است. این ابتكار عمل تازه محصول تفكر خلاقانه طراحان استودیو طراحی پیشرفته مرسدس بنز در منطقه كومو ایتالیاست و با توجه به موفقیت اولیه‌ای كه به دست آورده‌اند تلاش‌هایی را نیز برای طراحی قایق تفریحی ـ سرعتی در این كلاس آغاز كرده‌اند.

در كابین این بالگرد مجموعه‌ای زیبا و هیجان‌انگیز از فناوری‌های نوین دیده می‌شود. در بیرون از كابین موتور دوقلو و در داخل آن تازه‌ترین پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه طراحی كابین‌ها، الكترونیك هواپیمایی و نوعی سیستم پیچیده الكتریكی دیده می‌شود. سیستم چرخنده‌ای كه در این بالگرد به كار گرفته شده است فاقد لولاست كه این خود یكی از محسنات آن به شمار می‌آید.

ملخ این بالگرد تقویت شده است كه در نتیجه سر و صدای آن در مقایسه با پیشرفته‌ترین بالگردهای امروزی نیز بسیار پایین است. گذشته از آن افرادی كه سوار بر آن می‌شوند لرزش بسیار كمی را احساس می‌كنند. طراحی چشمگیر و قابلیت‌های بالای این بالگرد افراد و سازمان‌های زیادی را ترغیب به خرید آن كرده است به طوری كه تاكنون 315 فروند از آن در سراسر جهان به فروش رفته است. بالگرد EC145 Luxury نخستین بالگرد در این كلاس است كه ظرفیت حمل تا 8 سرنشین را دارد.

افراد و سازمان‌هایی كه این بالگرد را سفارش می‌دهند حق انتخاب زیادی دارند. از كف و بخش‌هایی از بدنه كه از نوعی چوب بسیار مرغوب ساخته می‌شود تا نوع نورپردازی قسمت‌های مختلف درون كابین، مجموعه متنوعی است كه تقریبا هر نوع سلیقه‌ای را پاسخگوست. البته نورپردازی كه از آن صحبت می‌شود تنها مربوط به فضای داخل كابین نیست و بدنه آن نیز با یك سری نورپردازی محیطی دستخوش تغییرات جالب توجهی می‌شود.

تا اینجای كار بیشتر صحبت از تزئینات لوكس و امكانات چشمگیر این بالگرد شد، اما از فضای قابل انعطاف درون كابین نیز نمی‌توان به راحتی عبور كرد. صندلی‌های مخصوصی كه در كابین این بالگرد نصب شده‌اند این قابلیت را دارند كه روی ریل‌های مخصوصی حركت كرده و با توجه به نوع كاربری كه در هر بار پرواز برای آن در نظر گرفته می‌شود آرایش یابند. از این رو به راحتی و در عرض چند ثانیه می‌توان این بالگرد را از یك سیستم حمل و نقل هوایی به یك وسیله مطمئن برای جابه‌جایی انبوهی از بار استفاده كرد.

از دیگر امكانات مختلفی كه درون این كابین دیده می‌شود می‌توان به 3 جعبه چند منظوره‌ای اشاره كرد كه به عنوان سیستم خنك‌كننده یا چیزی شبیه یخچال، محل نگهداری ظروف پذیرایی، میز، مانیتور 15 اینچی و در نهایت سیستم پخش DVD به كار گرفته می‌شوند.

مجموعه این امكانات موجب شده تا بتوان از این بالگرد در مجموعه متنوعی از كاربردها ازجمله امور تجاری و بازرگانی و همچنین ماموریت‌های شخصی استفاده كرد. نگاهی دقیق به بخش‌های مختلف درون كابین این بالگرد نشان می‌دهد كه از كوچك‌ترین فضاها نیز به خوبی استفاده شده است. به‌عنوان مثال فضای محدود حائل میان كابین درونی، جایی كه خلبان قرار می‌گیرد و كابین اصلی كشوهای متعددی نصب شده‌اند كه از آنها می‌توان برای نگهداری وسایل مختلفی استفاده كرد.

به نظر می‌رسد فناوری‌های نوینی نظیر بالگرد EC145 Luxury همچنان از بازار خوبی برخوردار باشد. در سراسر جهان چهره‌های ثروتمند زیاد زندگی می‌كنند كه برای آنها خرید این نوع سیستم‌های حمل و نقل هوایی جدای از آن كه یك نیاز باشد بیشتر به یك سرگرمی هیجان‌انگیز شباهت دارد. ثروتمندان زیادی وجود دارند كه برای آنها پرداخت هزینه‌های چند میلیون دلاری برای خرید این نوع سیستم‌های هوایی كار چندان سختی نیست. همچنین بسیاری از مراكز تحقیقاتی و اكتشافی نیز تمایل زیادی از خود برای خرید این نوع بالگردها نشان داده‌اند. به جهت آن كه فناوری‌های مربوط به طراحی و ساخت این نوع بالگردها در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است، بسیاری از طرح‌های مفهومی كه با استفاده از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای ارائه می‌شوند خیلی زود به مرحله تولید اولیه و انبوه می‌رسند.

منبع: مهدی پیرگزی – روزنامه جام جم – 17 خرداد 1390 – gizmag

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *