همه‌چیز درباره استاندارد آلایندگی یورو 6

همه‌چیز درباره استاندارد آلایندگی یورو 6

در زمینه‌ی آلاینده‌های زیست‌محیطی آلایندگی وسایل نقلیه موضوعی کلیدی است. در گذشته خودروسازها خودروهایی با کارایی بالا را تولید می‌کردند که هیچ توجهی به آلاینده‌های تولیدی نداشت. هرچند با مطالعات جوی صورت گرفته نشان داده شد که میزان آلاینده‌ها به‌طور فزاینده‌ای در حال افزایش است و به همین خاطر دولت‌ها و سازمان‌های قانون‌گذاری موجود در سراسر جهان با تصویب قوانینی سعی در کاهش آلاینده‌های تولیدی از طرف خودروها داشته‌اند.

Heavy-Duty Truck Emissions 01

درحالی‌که آلایندگی وسایل نقلیه تنها بخشی از آلودگی کلی است اما شرکت‌های خودروسازی نیز به سهم خود تلاش دارند تا استانداردهای آلایندگی را پاس کنند. در طول سالیان گذشته آلایندگی وسایل نقلیه به خاطر قوانین محدودکننده کاهش یافته اگرچه که در چند وقت اخیر مشخص شده برخی شرکت‌ها برای پاس کردن این تست‌ها و قوانین با چالش مواجه بوده‌اند و رسوایی فولکس‌واگن از جمله‌ی مشهورترین آن‌هاست.

EPA Emissions Tests
EPA Emissions Tests

در حال حاضر تمامی خودروهای فروخته شده در انگلستان پیش از آنکه به دست خریدار برسند تست سیکل رانندگی جدید اروپایی (NEDC) را انجام می‌دهند. این تست آلاینده‌های خودرو را در شرایط آزمایشگاهی جاده اندازه می‌گیرد.

این تست توسط سازمان‌های دولتی و در محیط کنترل شده صورت می‌پذیرد. دمای مناسب، سطح مایعات خودرو و فشار لاستیک‌ها اندازه‌گیری می‌شود. این امر تضمین کننده دقت تست تا حد امکان است بنابراین همه‌ی خودروها در یک شرایط تست می‌شوند و بدین ترتیب نتایج هر خودرو را می‌توان با خودروهای دیگر مقایسه کرد.

به علاوه خودروهایی که تست می‌شوند به‌صورت تصادفی توسط قانون‌گذار از بین خطوط تولید انتخاب می‌شوند.

هرچند همان‌گونه که فولکس‌واگن ثابت نمود خودروسازها هنوز هم می‌توانند بدون سروصدا این قوانین را دور بزنند. به منظور اینکه تست‌های آلایندگی بیش از پیش منعکس کننده‌ی شرایط رانندگی واقعی باشند، دستورالعمل‌های جدیدی برای معرفی در سال 2017 در حال توسعه می‌باشند.

euro_1_to_euro_6_for_cars

در پیشنهاد جدید برنامه‌هایی برای در برگرفتن تست آلایندگی رانندگی واقعی RDE و به منظور تشخیص آلاینده‌ها وجود دارد. تست آلایندگی رانندگی واقعی بجای آزمایشگاه در جاده صورت می‌گیرد و از سیستم‌های اندازه‌گیری قابل حملی استفاده می‌شود.

انتظار می‌رود این تست روشی واقعی‌تر برای اندازه‌گیری آلاینده‌ها در آینده باشد اگرچه که شرایط جوی متفاوت روی نتایج تأثیر خواهد گذاشت.

car-emissions

  • استاندارد آلایندگی یورو 6 چیست؟

یورو 6 ششمین قانون اتحادیه‌ی اروپا به منظور کاهش آلاینده‌های مضر خودروها است. این استاندارد در سپتامبر 2015 معرفی شده و تمامی خودروهای تولید انبوه فروخته شده از این تاریخ باید این استاندارد را داشته باشند. هدف استاندار یورو 6 کاهش آلاینده‌های مضر خروجی از اگزوز خودروهای بنزینی و دیزلی است.

این آلاینده‌ها دربردارنده‌ی نیتروژن اکسید، کربن مونواکسید، هیدروکربن‌ها و… هستند. تأثیر این کاهش آلایندگی همچنین می‌تواند به معنی بهبود مصرف سوخت باشد.

قوانین مربوط به یورو 6 استانداردهای متفاوتی را برای خودروهای بنزینی و دیزلی در نظر گرفته‌اند اما این موضوع در نوع متفاوت آلاینده‌های تولیدی این دو نوع سوخت انعکاس می‌یابد. برای دیزلی‌ها حداکثر میزان نیتروژن اکسید تولیدی نباید از 80 میلی‌گرم در هر کیلومتر تجاوز کند. این میزان در استاندارد یورو 5 برابر با 180 میلی‌گرم در هر کیلومتر بود. در مقابل میزان نیتروژن اکسید تولیدی پیشرانه‌های بنزینی نسبت به استاندار یورو 5 بدون تغییر و برابر با 60 میلی‌گرم در هر کیلومتر است.

emissions-standards-s

  • یورو 1 تا یورو 6

اولین بار استانداردهای آلایندگی اروپایی از سال 1992 اجباری شدند و در آن زمان خودروسازها ملزم به رعایت استاندار یورو 1 بودند. این استاندارد ابتدایی بیان می‌داشت که خودروهای دیزلی در هر کیلومتر نباید بیشتر از 780 میلی‌گرم نیتروژن اکسید تولید کنند. این میزان برای خودروهای بنزینی 490 میلی‌گرم در هر کیلومتر بود.

در سال 1997 استاندارد یورو 2 اجباری شد و حداکثر آلایندگی 730 میلی‌گرم در هر کیلومتر برای خودروهای دیزلی تعیین گردید. استاندارد یورو 3 در سال 2000 اجباری شد و میزان نیتروژن اکسید تولیدی خودروهای دیزلی نبایستی از 500 میلی‌گرم در هر کیلومتر تجاوز می‌کرد. در سال 2006 استاندارد یورو 4 این میزان آلایندگی را به 250 و در سال 2009 استاندارد یورو 5 این میزان را به 180 میلی‌گرم در هر کیلومتر کاهش داد.

emission-legislation-for-cars-and-vans

استاندارد آلایندگی یورو برای خودروهای دیزلی

استاندارد یورو

تاریخ مونوکسید کربن

نیتروژن اکسید

یورو 1

جولای 1992 2.72

یورو 2

ژانویه 1996 1.0

یورو 3

ژانویه 2000 0.64

0.50

یورو 4

ژانویه 2005 0.50

0.25

یورو 5

سپتامبر 2009 0.50

0.180

یورو 6

سپتامبر 2014 0.50

0.080

استاندارد آلایندگی یورو برای خودروهای بنزینی

استاندارد یورو

تاریخ مونوکسید کربن

نیتروژن اکسید

یورو 1

جولای 1992

2.72

یورو 2

ژانویه 1996 2.2

یورو 3

ژانویه 2000 2.3

0.15

یورو 4

ژانویه 2005 1.0

0.08

یورو 5

سپتامبر 2009 1.0

0.060

یورو 6

سپتامبر 2014 1.0

0.060

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *