نگاهی به HX1، کامیون عجیب ساخت ولوو

نگاهی به HX1، کامیون عجیب ساخت ولوو

بخش ماشین‌آلات ساختمانی ولوو که ولوو CE (مخفف Construction Equipment) نامیده می‌شود، در سپتامبر گذشته در مراسمی در سوئد محصولاتی را رونمایی کرد که ممکن است در آینده در صنعت ساخت‌وساز بکار گرفته شوند. این محصولات پیش نمونه‌های اولیه‌ای هستند که نمایی از آیندهٔ ماشین‌آلات ساختمانی، راه‌سازی و معدنی را نشان می‌دهند. رئیس ولوو CE «Martin Weissburg» در مورد این محصولات گفته است که ما نمی‌توانیم بگوییم قطعاً نمونه‌های تولیدی آن‌ها را در آینده خواهیم دید بلکه می‌توان گفت که این‌ها محصولاتی هستند که امروزه خریداران خواهان آن‌ها هستند.

volvo-hx1-concept-2

یکی از ماشین‌آلاتی که ولوو CE در این مراسم معرفی کرد، یک باربر عجیب بنام HX1 است. این وسیله به‌طور خاص برای برنامهٔ تحقیقاتی الکتریکی معادن ولوو ساخته شده است چراکه ولوو در حال تحقیق برای چگونگی ایجاد یک سایت معدنی است که در درجهٔ اول بر انرژی برق متکی باشد. از سوی دیگر استفاده از کامیون‌های غول‌پیکر معدنی مشکلات فراوانی را در پی دارد خصوصاً به دلیل آسیب‌پذیری ذاتی کامیون‌های بزرگ؛ بنابراین ولوو به‌عنوان جایگزین‌ کامیون‌های بزرگ معدنی، باربر HX1 را پیشنهاد کرده است. این وسیله که البته دقیقاً نمی‌توان عنوان کامیون را بر آن نهاد، یک باربر الکتریکی خودران است.

volvo-hx1-concept-1

کانسپت HX1 نشان‌دهندهٔ رویکردی جدید برای آینده‌ای پایدار و مبتنی بر الکتریسیته و تکنولوژی‌های خودران است. بجای استفاده از ماشین‌آلات بزرگ چندمنظوره که در سایت‌های معدنی امروزی بکار می‌روند، XH1 استفاده از ماشین‌آلات کوچک‌تر و تخصصی‌تر را در تعدادی بیشتر نشان می‌دهد. پیش‌بینی شده که استفاده از این باربر الکتریکی تا 95 درصد انتشار دی‌اکسید کربن را کاهش داده و کل هزینه‌های مالکیت را هم به یک‌چهارم تقلیل دهد. کانسپت HX1 رویکردی کاملاً جدید و انقلابی برای سیستم‌های حمل‌ونقل و معرفی وسایل نقلیهٔ کوچک‌تر، الکتریکی و خودران را ارائه کرده است.

volvo-hx1-concept-3

این وسیلهٔ عجیب، تنها یک محفظهٔ حمل بار ساده است که روی یک شاسی با چهارچرخ قرار گرفته است. باطری‌های آن نیز در زیر محفظهٔ بار تعبیه شده و محفظهٔ بار نیز با جک‌های هیدرولیکی برای خالی کردن مصالح مانند یک دامپ تراک (کمپرسی) عمل می‌کند. همان‌طور که گفته شد، HX1 یک وسیلهٔ تمام الکتریکی است که بدون تولید هیچ‌گونه آلایندگی اقدام به جابجای مصالح و نخاله‌ها در معادن می‌کند. این باربر همچنین بدون نیاز به راننده و به‌صورت کاملاً خودکار حرکت می‌کند. آینده‌ای را تصور کنید که ناوگانی از این باربرهای کوچک بدون سرنشین قادر به انجام همان کاری خواهند بود که امروزه یک کامیون غول‌پیکر دیزلی انجام می‌دهد. همچنین اگر یکی از این باربرها در اثر حادثه‌ای از بین برود، ضرر بسیار کوچک‌تری به مالک آن یا معدن وارد می‌شود. ولوو HX1 جایزهٔ نوآوری سال را از موسسهٔ سوئدی SIQ نیز دریافت کرده است.

volvo-hx1-concept-4

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *