نسل آیندۀ سیتروئن C5 متحول خواهد شد

نسل آیندۀ سیتروئن C5 متحول خواهد شد

سیتروئن C5 بزرگ‌ترین محصول حال حاضر سیتروئن محسوب می‌شود که تولید آن از سال 2000 به‌عنوان جایگزین زانتیا آغاز شد. نسل کنونی این سدان فرانسوی که نسل دوم آن محسوب می‌شود در سال 2007 معرفی شده و همچنان بدون تغییر چندانی در حال تولید است؛ اما C5 در حال حاضر کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته و گرد پیری بر چهره‌اش نشسته است. به همین دلیل سیتروئن قصد دارد نسل جدید آن‌را تا سال 2018 معرفی کند؛ اما نسل سوم C5 خودرویی کاملاً جدید و متحول ‌شده خواهد بود که بر اساس کانسپت C-Xperience ساخته خواهد شد. کانسپتی که در نمایشگاه پاریس امسال رونمایی شد.

رندری از نسل آیندۀ سیتروئن C5
رندری از نسل آیندۀ سیتروئن C5

حال رندرهای منحصربه‌فردی از چهرهٔ احتمالی نسل آیندهٔ سیتروئن C5 منتشر شده است که تا حدودی چگونگی طراحی این خودرو را نشان می‌دهند. با توجه به اینکه سدان‌های سنتی مثل فورد موندئو در حال مبارزه با کراس‌اوورها جهت حفظ فروش و محبوبیت خود هستند، سیتروئن باید ویژگی‌های مطلوب‌تر و جذاب‌تری را در نسل جدید C5 بکار بَرَد تا بتواند در بازار و در برابر محبوبیت روزافزون کراس‌اوورها موفق باشد مثل اوپل که برای نسل جدید اینسیگنیا از تکنیکی مشابه استفاده کرده و آن‌را لوکس‌تر از قبل نموده است.

کانسپت C-Xperience
کانسپت C-Xperience

معاون اجرایی گروه پژو-سیتروئن در اروپا «Maxime Picat» دراین‌باره توضیح داده است:

«ما باید C5 را دوباره ابداع کنیم و این دقیقاً همان چیزی است که سیتروئن با ارائهٔ کانسپت C-Xperience در تلاش برای انجام آن بوده است. با پویایی بیشتر، مصرف سوخت کمتر و آئرودینامیک بهتر، هنوز هم خریدارانی وجود خواهند داشت که به نسل متحول شدهٔ C5 علاقه داشته باشند؛ بنابراین آینده‌ای روشن برای این خودرو وجود دارد».

نسل جدید C5 از فرم سنتی سدان فاصله گرفته و استایل کاملاً متفاوتی خواهد داشت. به گفتهٔ Picat یکی از دلایل کلیدی که چرا سیتروئن سدان‌های خانوادگی بزرگ سنتی را کنار می‌گذارد این است که در دوران فعلی به‌ناچار نیاز به محصولات جایگزین و متفاوت وجود دارد. همچنین او می‌گوید رونق فعلی کراس‌اوورها نیز به پایان می‌رسد.

Citroen-CXperience_3

وی در این رابطه گفته است:

«همهٔ ما میدانیم که سرعت روند رو به رشد فروش کراس‌اوورها حداقل کمتر خواهد شد. اینکه چرا امروزه بسیاری از مردم روی به خرید کراس‌اوورها آورده‌اند دلیل بسیار ساده‌ای دارد و آن این است که مردم به دنبال خودروهایی متفاوت هستند؛ اما در یکی دو سال آینده خریداران کم‌کم پی به مشکلات کراس‌اوورها خصوصاً در ترافیک‌های شهری خواهند برد. بدین ترتیب آن‌ها به دنبال نوع دیگری از خودروهای متفاوت خواهند رفت چراکه خریداران همیشه به دنبال تمایز هستند؛ بنابراین ممکن است به سراغ خودروهایی غیر از کراس‌اوورها بروند. جالب اینکه در آینده برخی از خریداران به ما خواهند گفت که لطفاً یک خودروی جذاب برای ما تولید کنید. ما از کراس‌اوورها و سدان‌ها خسته شده‌ایم».

citroen_c5_-_rear_watermarked

همان‌طور که اشاره شد، کانسپت C-Xperience، نسل سوم C5 را تحت تأثیر قرار خواهد داد. همان‌طور که در این رندرها مشخص است، C5 جدید دارای همان درِ صندوق فست‌بک، طراحی عقبی متفاوت و چراغ‌هایی پیچیده خواهد بود که کاملاً نسل قبلی را فراموش کرده است. نسل جدید سیتروئن C5 بر روی نسخهٔ اصلاح‌شده‌ای از پلت‌فرم EMP2 ساخته خواهد شد که هم‌اکنون در نسل جدید پژو 3008 مورداستفاده قرار گرفته است. این پلت‌فرم به‌گونه‌ای طراحی شده و توسعه یافته است که برای استفاده از قوای محرکهٔ هیبریدی مناسب باشد. بااین‌حال با طیف گسترده‌ای از موتورهای بنزینی و دیزل معمولی هم عرضه خواهد شد.

Citroen-CXperience_5

یکی دیگر از نوآوری‌های این خودرو، سیستم تعلیق هیدرولیکی جدید و مترقی آن خواهد بود. این سیستم به‌عنوان بخشی از برنامهٔ پیشرفتهٔ راحتی سیتروئن (Advanced Comfort programme) و با هدف بهبود همه‌جانبهٔ راحتی سواری خودروها و جلب حداکثر رضایت خریداران توسعه پیدا کرده است. استفاده از دامپرهای هیدرولیکی و کمک‌فنرهای معمولی جهت نرم شدن سواری و ارائۀ رانندگی روان و راحت از ویژگی‌های این سیستم تعلیق جدید هستند. همچنین C5 جدید پیشرفت‌های بزرگی در تکنولوژی خواهد داشت. صفحه آمپر دیجیتالی و مجموعه‌ای از صفحه‌نمایش‌های لمسی HD که موجب حذف اکثر دکمه‌های کابین می‌شود، ازجملهٔ این تکنولوژی‌ها هستند.

Citroen-CXperience_8

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *