نخستین رانندگی با دوج نئون 2017

نخستین رانندگی با دوج نئون 2017

سام کاویانی: همان‌گونه که پیش‌تر هم خدمتتان عرض نمودیم، فیات تیپو یکی از گزینه‌های مطرح برای تولید در شرکت ایران خودروست؛ اما این خودرو دارای یک نسخه همزاد و یا دوقلو نیز هست که دوج نئون نام داشته و اخیراً عرضه آن در کشورهای حوزه خلیج‌فارس آغاز شده است. اینکه چرا یک خودرو با دو نام متفاوت فروخته می‌شود به ماهیت سازنده یعنی شرکت کرایسلر برمی‌گردد، سازنده‌ای که امروزه فیات مدیریت و سهامداری عمده آن را بر عهده دارد و این خود موجبات همکاری بیش‌ازپیش این دو را در زمینه‌های گوناگون فراهم آورده است و یکی از این زمینه‌ها نیز تولید خودروهای مشترک است. ناگفته نماند عملی که بر روی بدنه دوج نئون صورت گرفته در عالم طراحی به آن ری‌بَج (RE BADGE) گفته می‌شود. عملی که در آن یک خودرو بسته به بازار هدف با نام و آرم متفاوتی عرضه می‌شود و عمده تفاوتی هم دراین‌باره وجود دارد به آرم و فرم جلوپنجره و چند تغییر بسیار جزئی دیگر محدود می‌گردد و ساختار اصلی بدنه و حتی چراغ‌ها نیز کاملاً دست‌نخورده باقی می‌مانند.
با ذکر این مقدمه، در اینجا نظری خواهیم انداخت به متنی که اخیراً درباره دوج نئون و در سایت «DRIVEARABIA» انتشار یافته است.

dodge-neon-2017

دوج نئون برگشته اما نه به‌گونه‌ای که شما فکر می‌کنید. نسخه اولیه نئون یک سدان کوچک کاملاً آمریکایی بود، این در حالی است که نسخه جدید آن از اختلاط میان فیات و کرایسلر متولد شده است. در واقع، دوج نئون 2017 حیات خود را به‌مانند یک فیات تیپو آغاز نموده است. پیش‌تر، دوج نئون در نمایشگاه خودروی دبی نیز در معرض دید عموم قرار گرفته بود.

dodge-neon-2017-03

نئون، یک جلوپنجره که نشان و اثری از برند دوج بوده و برخی از تغییرات جزئی دیگر را در دل خود جای داده است. دوج نئون کماکان در ترکیه و در کنار فیات تیپو به تولید می‌رسد، آن‌هم با پیشرانه‌ای که از برزیل می‌آید. این خودرو از نمای ظاهری مناسبی بهره می‌برد به‌ویژه در رده فوقانی SXT PLUS. این تریم از رینگ‌های آلومینمی 17 اینچی و قدری از جزییات کرومی در بدنه سود می‌برد. در مقابل، در مدل پایه و یا همان SE از تریم پلاستیکی در بدنه و رینگ‌های آلومینیمی 15 اینچی به همراه قالپاق استفاده شده است.

dodge-neon_01

dodge-neon_02

شرکت سازنده یعنی فیات – کرایسلر، مشتاق است که نئون جدید را در ردیف خودروهایی همچون تویوتا کرولا و نیسان سنترا جای دهد؛ اما در واقع، این خودرو به لحاظ ابعاد کلی بدنه و نیز ویل بیس در مکانی مابین سدان ساب – کامپکت تویوتا یاریس و کامپکت کرولا می‌ایستد. بازتاب این قضیه را هم در فضای پای سرنشینان عقب این خودرو شاهد هستیم، فضایی که بیشتر از رقبای ساب – کامپکت این خودروست. با این حال، به ادعای سازنده حجم صندوق عقب این خودرو از تویوتا کمری هم بیشتر است.

dodge_neon_2017_19

dodge-neon-2017-interior

dodge_neon_2017_18

تریم SXT PLUS این خودرو از محیط داخلی زیبایی بهره می‌برد، محیطی که شامل جزییاتی مثل داشبوردی با پوشش نرم، یک صفحه نمایش لمسی 7 اینچی خازنی Uconnect، کاربرد سهل و آسان دکمه‌های سامانه خودکار تهویه مطبوع و روکش‌های چرم/پارچه‌ای در داخل، می‌گردد. با آنکه میزان شایان توجهی از پلاستیک‌های سخت در داشبورد و پانل‌های درب‌ها به کار رفته است، اما درمجموع شاکله کلی این کابین درخور و پسندیده است. در مدل و یا تریم پایه، حجم به‌مراتب بیشتری از پلاستیک‌های سخت دیده می‌شوند و از سامانه صوتی ساده‌تری نیز استفاده شده است. تمامی تیپ‌های دوج نئون به یک سیستم تهویه مطبوع مناسب و اتصالات بلوتوث و تلفن مجهز هستند.

dodge_neon_2017_16

دوج نئون به‌طور استاندارد از 6 عدد کیسه هوا، سامانه ترمز ABS (ضد بلوکه ترمز) و سامانه ESP (کنترل پایداری خودرو) و نمایشگر فشار باد لاستیک‌ها بهره می‌برد.

dodge_neon_2017_21

پیشرانه استاندارد این خودرو یک نسخه 4 سیلندر به حجم 1.6 لیتر و توان 110 اسب بخار است. این پیشرانه به همراه یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود، گیربکسی که از قابلیت تعویض دنده به‌صورت دستی نیز برخوردار است. همان‌گونه که انتظار می‌رود، این خودرو بسیار کند است؛ به‌ویژه در زمانی که یک جفت سرنشین هم در عقب آن جای گرفته باشند. در رانندگی پرفشاری که با این خودرو داشتیم، مصرف سوختی معادل 10.8 لیتر در هر صد کیلومتر ثبت شد. ممکن است در آینده پیشرانه بزرگتری برای این خودرو گزینش شود.

dodge_neon_2017_04-1

dodge_neon_2017_07

dodge_neon_2017_14

dodge_neon_2017_17

dodge_neon_2017_20

dodge_neon_2017_10

dodge_neon_2017_09

dodge_neon_2017_13

dodge_neon_2017_12

dodge_neon_2017_11

dodge_neon_2017_06

dodge_neon_2017_03

مشخصات کلی

منابع:
DRIVEARABIA.COM
YALLAHMOTOR.COM

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *