مینی آئودی کواترو A1

مینی آئودی کواترو A1

تیونرى در كار نیست! این بار خود آئودى دست به كار شده و براى علاقه مندان به محصولات اسپرت خود یک تیون نفسگیر ارائه كرده. آئودى clubsport QUATTRO A1 حد نهایى فناورى و پویایى آئودى را به رخ علاقه مندان این برند دلفریب كشیده و علاوه برآن الهامات فراوانى براى تیونرها آفریده است.

Audi A1 clubsport quattro
Audi A1 clubsport quattro

Audi A1 clubsport quattro

قلب كواترو كلاب اسپرت همان موتور كلاسیك پنج سیلندر بنزینى 2،5 لیترى آئودى با توربوشارژ است كه 503 اسب بخار و گشتاورى معادل 660 نیوتن متر تولید مى كند. با این خروجى ، خودروى 1390 كیلوگرمى A1 شتاب صفر تا صد 3.7 ثانیه ای دارد. با وجود سیستم تعویض دنده شش سرعته و انتقال قدرت چهارچرخ از دو هر كه quattro دائم تمام چرخ ها مدل آئودى TT RS وام گرفته شده ، سرعت 250 كیلومتر در ساعت براى كواترو كلاب اسپرت دست یافتنى است. تیونرهاى آئودى تغییرات قابل ملاحظه اى در ظاهر A1 ایجاد كرده اند كه تمایز فوق العاده اى روى این مدل ایجاد كرده و آن را یك كوچولوى پویا و در عین حال ، عضلانى جلوه داده است. رنگ خودرو سفید یخچالى مات انتخاب و با قطعات مشكى الیاف كربن تیون شده ، رنگ قرمز نیز بر پویایى این تركیب هارمونیك افزوده است. یكى از قابل ملاحظه ترین این تغییرات ، سقف یكپارچه مشكى از جنس پلیمر تقویت شده با الیاف كربن (CFRP) است كه در انتها به یك بال وسیع دو تكه (سفید-مشكى) ختم مى شود. این بال، نهایت نیروى چسبندگى خودرو به زمین را در سرعت هاى بالا فراهم مى سازد.

Audi A1 clubsport quattro

Audi A1 clubsport quattro

تریم داخل براى مسابقه

ورودى هاى وسیع هوا تعبیه شده در جلوى خودرو در این تیون حتى از برخى مدل هاى عضلانى تر آئودى نیز وسیع تر است. این هواخور وسیع كربنى با وجود لنزهاى عصبانى آئودى كه خط قرمزى نیز در داخل آن ها كار شده ، خودرو را به مانند حیوان وحشى تصویر مى كند كه چشمانش را خون گرفته و آماده حمله اى مرگبار به شكار یا حریف خود است! كاپوت جلو هم با هواخورهایى در طرفین طراحى شده كه علاوه بر بهبود خنك كارى موتور ، ظاهر اسپرت ترى را به بیننده القا مى كند. جالب این كه با نصب گلگیرهاى عضلانى ، درها و پانلهاى جدید جانبى ، عرض خودرو هم 60 میلى متر افزایش یافته است. عریض تر ساختن گلگیرها این امكان را فراهم ساخته تا پشت گلگیرهاى جلو خروجى هوا كار گذاشته شود. تا در نماى جلو هستیم ، توجهتان را به قاب آیینه هاى جانبى مشكى رنگ صیقلى جلب مى كنم كه جلوه زیبایى به خودرو بخشیده اند. رینگ انتخاب شده براى تیون A1 طرح بی همتایى دارد كه به توربین شبیه است. این رینگ هاى آلیاژى 19 اینچ با تایرهاى 30/225 پوشانده شده اند. رینگ ها در مركز قرمز و مشكى ، در لایه بعدى سفید ، در بخش پرههاى توربین مجددا مشكى و در انتها (حاشیه رینگ) دوباره سفید رنگ آمیزى شدهاند. ترمزها در محور جلو براى كنترل این تیون سریع ، از نوع خنك شونده با كالیپرهاى شش پیستونه و دیسكهاى كامپوزیتى (سرامیك -الیاف كربن) انتخاب شده اند. كاهش ارتفاع براى افزایش جلوه اسپرتى خودرو هم با افزودن یك سیستم coilover به خودرو امكان پذیر شده است. تغییر دیگر، خروج سراگزوز قطور بیضى شكل از پهلوى چپ خودرو (درست مقابل چرخ عقب) است كه در نتیجه فضاى بى مانندى به اندازه عرض سپر عقب در اختیار دیفیوزر وسیع خودرو قرار داده است. نماى عقب ویژگى مهمى دارد و آن ، رنگ آمیزى مشكى فضاى بین دو لنز قرمز رنگ عقب و دورتادور لنزهاست كه بین دیفیوزر وسیع عقب و بال انتهاى سقفى وساطت مى کند. تریم داخل براى مسابقه تریم داخل آئودى A1 كواترو كلاب اسپرت همچون سایر خودروهاى جاده كه براى مسابقه بازطراحى مى شوند ، با تركیبى از چرم خاكسترى تیره ، CFRP و الیاف كربن تیون شده است. مجموعه اى از نمایشگرهاى فشار و دماى روغن و ولتاژ در داشبورد ، جلوآمپر دورنگ كه در آن بخش سرعت سنج خاكسترى و بخش دور موتور قرمز رنگ آمیزى شده ، پدال هاى اسپرت فولادى (پدال گاز قرمزشده) ، فرمان هیدرولیك الیاف كربنى ، روكش درها از جنس الیاف كربن و صندلى هاى چرم با كمربندهاى ایمنى قرمز با چهار بند ، تریم داخل را اسپرت ساخته اند. دستگیره هاى قرمز رنگ درها و قسمت نگهدارى دستكش ها در داشبورد از جنس الیاف بافته (مشابه جنس کمربند ایمنی) كه جایگزین دستگیره هاى پلیمرى شده اند ، در این قسمت خیلى خودنمایى مى كنند.

ورودى هاى وسیع هوا تعبیه شده در جلوى خودرو در این تیون حتى از برخى مدل هاى عضلانى تر آئودى نیز وسیع تر است. این هواخور وسیع كربنى با وجود لنزهاى عصبانى آئودى كه خط قرمزى نیز در داخل آن ها كار شده ، خودرو را به مانند حیوان وحشى تصویر مى كند كه چشمانش را خون گرفته و آماده حمله اى مرگبار به شكار یا حریف خود است! كاپوت جلو هم با هواخورهایى در طرفین طراحى شده كه علاوه بر بهبود خنك كارى موتور ، ظاهر اسپرت ترى را به بیننده القا مى كند. جالب این كه با نصب گلگیرهاى عضلانى ، درها و پانلهاى جدید جانبى ، عرض خودرو هم 60 میلى متر افزایش یافته است. عریض تر ساختن گلگیرها این امكان را فراهم ساخته تا پشت گلگیرهاى جلو خروجى هوا كار گذاشته شود. تا در نماى جلو هستیم ، توجهتان را به قاب آیینه هاى جانبى مشكى رنگ صیقلى جلب مى كنم كه جلوه زیبایى به خودرو بخشیده اند. رینگ انتخاب شده براى تیون A1 طرح بی همتایى دارد كه به توربین شبیه است. این رینگ هاى آلیاژى 19 اینچ با تایرهاى 30/225 پوشانده شده اند. رینگ ها در مركز قرمز و مشكى ، در لایه بعدى سفید ، در بخش پرههاى توربین مجددا مشكى و در انتها (حاشیه رینگ) دوباره سفید رنگ آمیزى شدهاند. ترمزها در محور جلو براى كنترل این تیون سریع ، از نوع خنك شونده با كالیپرهاى شش پیستونه و دیسكهاى كامپوزیتى (سرامیك -الیاف كربن) انتخاب شده اند. كاهش ارتفاع براى افزایش جلوه اسپرتى خودرو هم با افزودن یك سیستم coilover به خودرو امكان پذیر شده است. تغییر دیگر، خروج سراگزوز قطور بیضى شكل از پهلوى چپ خودرو (درست مقابل چرخ عقب) است كه در نتیجه فضاى بى مانندى به اندازه عرض سپر عقب در اختیار دیفیوزر وسیع خودرو قرار داده است. نماى عقب ویژگى مهمى دارد و آن ، رنگ آمیزى مشكى فضاى بین دو لنز قرمز رنگ عقب و دورتادور لنزهاست كه بین دیفیوزر وسیع عقب و بال انتهاى سقفى وساطت مى کند. تریم داخل براى مسابقه تریم داخل آئودى A1 كواترو كلاب اسپرت همچون سایر خودروهاى جاده كه براى مسابقه بازطراحى مى شوند ، با تركیبى از چرم خاكسترى تیره ، CFRP و الیاف كربن تیون شده است. مجموعه اى از نمایشگرهاى فشار و دماى روغن و ولتاژ در داشبورد ، جلوآمپر دورنگ كه در آن بخش سرعت سنج خاكسترى و بخش دور موتور قرمز رنگ آمیزى شده ، پدال هاى اسپرت فولادى (پدال گاز قرمزشده) ، فرمان هیدرولیك الیاف كربنى ، روكش درها از جنس الیاف كربن و صندلى هاى چرم با كمربندهاى ایمنى قرمز با چهار بند ، تریم داخل را اسپرت ساخته اند. دستگیره هاى قرمز رنگ درها و قسمت نگهدارى دستكش ها در داشبورد از جنس الیاف بافته (مشابه جنس کمربند ایمنی) كه جایگزین دستگیره هاى پلیمرى شده اند ، در این قسمت خیلى خودنمایى مى كنند.

ورودى هاى وسیع هوا تعبیه شده در جلوى خودرو در این تیون حتى از برخى مدل هاى عضلانى تر آئودى نیز وسیع تر است. این هواخور وسیع كربنى با وجود لنزهاى عصبانى آئودى كه خط قرمزى نیز در داخل آن ها كار شده ، خودرو را به مانند حیوان وحشى تصویر مى كند كه چشمانش را خون گرفته و آماده حمله اى مرگبار به شكار یا حریف خود است! كاپوت جلو هم با هواخورهایى در طرفین طراحى شده كه علاوه بر بهبود خنك كارى موتور ، ظاهر اسپرت ترى را به بیننده القا مى كند. جالب این كه با نصب گلگیرهاى عضلانى ، درها و پانلهاى جدید جانبى ، عرض خودرو هم 60 میلى متر افزایش یافته است. عریض تر ساختن گلگیرها این امكان را فراهم ساخته تا پشت گلگیرهاى جلو خروجى هوا كار گذاشته شود. تا در نماى جلو هستیم ، توجهتان را به قاب آیینه هاى جانبى مشكى رنگ صیقلى جلب مى كنم كه جلوه زیبایى به خودرو بخشیده اند. رینگ انتخاب شده براى تیون A1 طرح بی همتایى دارد كه به توربین شبیه است. این رینگ هاى آلیاژى 19 اینچ با تایرهاى 30/225 پوشانده شده اند. رینگ ها در مركز قرمز و مشكى ، در لایه بعدى سفید ، در بخش پرههاى توربین مجددا مشكى و در انتها (حاشیه رینگ) دوباره سفید رنگ آمیزى شدهاند. ترمزها در محور جلو براى كنترل این تیون سریع ، از نوع خنك شونده با كالیپرهاى شش پیستونه و دیسكهاى كامپوزیتى (سرامیك -الیاف كربن) انتخاب شده اند. كاهش ارتفاع براى افزایش جلوه اسپرتى خودرو هم با افزودن یك سیستم coilover به خودرو امكان پذیر شده است. تغییر دیگر، خروج سراگزوز قطور بیضى شكل از پهلوى چپ خودرو (درست مقابل چرخ عقب) است كه در نتیجه فضاى بى مانندى به اندازه عرض سپر عقب در اختیار دیفیوزر وسیع خودرو قرار داده است. نماى عقب ویژگى مهمى دارد و آن ، رنگ آمیزى مشكى فضاى بین دو لنز قرمز رنگ عقب و دورتادور لنزهاست كه بین دیفیوزر وسیع عقب و بال انتهاى سقفى وساطت مى کند. تریم داخل براى مسابقه تریم داخل آئودى A1 كواترو كلاب اسپرت همچون سایر خودروهاى جاده كه براى مسابقه بازطراحى مى شوند ، با تركیبى از چرم خاكسترى تیره ، CFRP و الیاف كربن تیون شده است. مجموعه اى از نمایشگرهاى فشار و دماى روغن و ولتاژ در داشبورد ، جلوآمپر دورنگ كه در آن بخش سرعت سنج خاكسترى و بخش دور موتور قرمز رنگ آمیزى شده ، پدال هاى اسپرت فولادى (پدال گاز قرمزشده) ، فرمان هیدرولیك الیاف كربنى ، روكش درها از جنس الیاف كربن و صندلى هاى چرم با كمربندهاى ایمنى قرمز با چهار بند ، تریم داخل را اسپرت ساخته اند. دستگیره هاى قرمز رنگ درها و قسمت نگهدارى دستكش ها در داشبورد از جنس الیاف بافته (مشابه جنس کمربند ایمنی) كه جایگزین دستگیره هاى پلیمرى شده اند ، در این قسمت خیلى خودنمایى مى كنند.

این تیون آئودى مثل همه خودروهاى مسابقه ، صندلى عقب ندارد و به جاى آن ، میله هاى تقویت بدنه و جاى كلاه هاى ایمنى در عقب صندلى ها به چشم مى خورد. در همین بخش كه كف آن كاملاالیاف كربنى است ، دو بخش انبارى قابل دسترس تعبیه شده كه درآن ها باتریهاى كم وزن استارتر مخصوص مسابقات كار گذاشته شده است. براى كاهش وزن ، سیستم صوتى و تصویرى حذف و صندلى هاى آئودى GT R8 در این مدل كارگذاشته شده است.

امضاى این مدل هم روى ركاب جایى كه راننده در را باز مى كند به چشم مى خورد. آئودى اعلام كرده رنگ هاى سفید صدفى و آمالفى ، خاكسترى متالیك و دیتونا و نقره ای یخى روی آئودى كواترو A1 كلاب اسپرت قابل عرضه است. این رنگ ها با روكش كردن فیلم هاى پلیمرى روى بدنه به سرعت آماده و قابل تحویل هستند. لیكن هنوز قیمت این مدل اعلام نشده و احتمال دارد از حد نمونه فراتر نرود تا همچون اسطوره براى همیشه باقى بماند.

رسول رازقندی – هفته نامه ایران خودرو -شماره 213

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *