موتورهای دورانی مزدا در خط پایان

موتورهای دورانی مزدا در خط پایان

جمعه سیاه موتورهای وانکل این هفته و با ساخت آخرین دستگاه از مزدا RX8 رقم خورد و اکنون باید با این تکنولوژی مبتکرانه پس از 45 سال خداحافظی کنیم. مزدا از سال 1967 روی این موتورها کار کرده و اوج آنها همین موتورهای 1.3 لیتری مدلهای RX8 هستند که می توانند 232 اسب بخار نیرو را در 8500 دور در دقیقه تولید کنند.

Mazda RX-8
Mazda RX-8

با وجود نیروی خارق العاده و کارکرد بسیار نرم و روان این موتورها، چالشی که مزدا نتوانست بر آن فائق آید، مصرف سوخت این نوع از موتورها بود. تلاش مزدا برای تبدیل این موتورها به یک موتور سبز با آلودگی و مصرف پایین تاکنون نتیجه جالبی به دنبال نداشته است. مصرف سوخت این موتورها نسبت به موتورهای پیستونی مشابه حدود 40 درصد بالاتر می باشد.

Wankel Cycle
Wankel Cycle

مزدا اعلام کرد که اکثر منابع تحقیقاتی این شرکت روی فن آوری اسکای اکتیو متمرکز شده اند. استفاده از توربوشارژر و فن آوری اسکای اکتیو و تزریق مستقیم سوخت و سایر تکنولوژی های نوین برای نسل آینده این موترها مورد توجه قرار گرفته است. یکی از راه حلهای مزدا استفاده از سوخت هیدروژن برای این موتورهاست تا انرژی کافی برای شارژ باتری ها در یک سیستم هایبریدی را فراهم نمایند. در این صورت موتور دورانی بعنوان یک ژنراتور بکار گرفته خواهد شد.

rotary engine
rotary engine

مذاکراتی بین آئودی و مزدا برای استفاده از این ایده در خودروهای A1 e-tron صورت گرفته است. که در صورت تحقق باید گفت که موتورهای دوار سرانجام به خانه خود بازخواهند گشت زیرا مخترع این موتورها، فلیکس وانکل مهندس آلمانی بود که پس از جنگ جهانی این موتورها را برای آئودی طراحی کرد که بعدا امتیاز آن به مزدا واگذار شد.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *