قیمت خودروهای صادراتی ایران

قیمت خودروهای صادراتی ایران

تفاوت چشمگیر قیمت خودروهای ساخت داخل به هنگام عرضه در بازار داخلی با خودروهای صادراتی از جمله نکات مبهم بازار ساخت و عرضه خودرو در کشورمان است به‌نحوی که میانگین قیمت خودروهای صادراتی در حالی کمتر از هفت میلیون تومان اعلام شده که در بازار داخلی، خودرویی با این قیمت به مصرف‌کنندگان عرضه نمی‌شود.

قیمت خودروهای صادراتی ایران

میانگین قیمت هر خودروی صادراتی ایران در سال 89 معادل 6 هزار و 234 دلار یعنی کمتر از 7 میلیون تومان اعلام شده است. بررسی آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد که در سال89 قیمت میانگین هر خودروی صادراتی ایران 6 هزار و 234دلار بوده است که این قیمت نسبت به سال88 بیش از 7درصد کاهش نشان می‌دهد.

گرچه قیمت میانگین خودروی صادراتی ایران در سال گذشته کمتر از 7‌میلیون تومان گزارش شده اما وجود بازار انحصاری برای خودرو‌سازان داخلی در سایه حمایت‌های تعرفه‌ای موجب شده است تا اکنون در بازار کشور‌مان خودرویی با این قیمت پایین نداشته باشیم، با این وجود هر از چند گاهی مسئولان وعده‌های تازه‌ای برای عرضه خودروهای ارزان قیمت با این محدوده قیمتی مطرح می‌کنند.

براساس آمار گمرک ایران در مجموع طی سال 89 بیش از 69هزار دستگاه خودرو به ارزش 434میلیون دلار صادر شده است که نسبت به‌مدت مشابه در سال 88 از لحاظ تعداد 67درصد و از لحاظ ارزش 55درصد افزایش نشان می‌دهد. براساس این گزارش، عراق (با سهم 94درصدی)، سوریه و ونزوئلا 3‌کشور عمده واردکننده خودرو از ایران در سال89 نام گرفته‌اند.

آمارهای گمرک ایران همچنین حاکی از آن است که متوسط قیمت خودروی وارداتی ایران در سال 89 بیش از 20‌هزار و 549 دلار (22.6 میلیون تومان) اعلام شده که این قیمت نزدیک به 3.3 برابر قیمت هر خودروی‌ صادراتی ایران بوده است.

در سال 89 بیش از 43هزار دستگاه خودروی خارجی وارد ایران شده است که نسبت به سال88 از لحاظ تعداد 4 درصد و از حیث ارزش 8 درصد افزایش نشان می‌دهد، ضمن اینکه 3 کشور عمده مبدا واردات خودرو جمهوری کره، امارات متحده عربی و عمان بوده و تولید‌کنندگان این خودروها نیز کشورهای جمهوری کره، ژاپن و آلمان گزارش شده‌اند.

سوال اساسی اینجاست که آیا شرکتهای تولید کننده در حال فروش ارزانتر از قیمت تمام شده به سایر کشورها همراه با ضرر و زیان هستند؟ یا اینکه در حال گرانفروشی و فروش با سود 100 درصدی به مشتریان داخلی؟ از این دو حالت خارج نیست. شما فکر می کنید کدامیک در حال وقوع است؟

منبع: روزنامه همشهری 6 اردیبهشت 1390

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *