فرمول یک دل‌تنگ نیکو روزبرگ نخواهد شد!

فرمول یک دل‌تنگ نیکو روزبرگ نخواهد شد!

نیکو روزبرگ صادقانه‌ترین نمایش خود را برای آخرین آن نگه داشته بود.

f1-rosberg-announces-retirement-4

چند روز پس از رسیدن به رویای تبدیل شدن به عنوان قهرمانی جهان، پیچیده‌ترین راننده فرمول یک عصر خود با اعلام بازنشستگی‌اش در سن ۳۱ سالگی دنیای ورزش را شوکه کرد. ما باید انتظار چنین چیزی را می‌داشتیم.

Nico Rosberg wins Bahrain

او بیشتر از این که شور و شوق داشته و عاشق کاری که انجام می‌دهد باشد، به کسی شبیه بود که فقط می‌خواهد وظیفه خود را انجام دهد. رانندگان حرفه‌ای همواره نمی‌توانند قبول کنند که بالاخره روزی باید از خط پایان مسیر حرفه‌ای خود عبور کنند، ولی روزبرگ دقیقاً خلاف این قضیه را ثابت کرد. لذت مبارزه در سال‌های فعالیت او در فرمول یک جای خود را به پیدا کردن پایانی برازنده داد. در مسابقه جایزه بزرگ ماه گذشته ابوظبی که قهرمان فصل نیز قرار بود مشخص شود، بالاخره درب خروج به روی او باز شد.

f1-rosberg-announces-retirement-1

انتخاب بازنشستگی این آلمانی پس از برنده شدن اولین عنوان قهرمانی‌اش بسیاری از شک و شبهاتی را که پس از حضور او در تیم فرمول یک مرسدس بنز در ذهن من به وجود آمده بود را تأیید می‌کند.

Smart ebike and Nico Rosberg

تعویض جایگاه به عنوان راننده دوم از تیم ویلیامز برای به دست آوردن جایگاه راننده اول در مرسدس بهترین انتخاب برای داستان از پیش تعیین شده زندگی او بود؛ فرزند کِکه روزبرگ، قهرمان جهان فرمول یک در سال ۱۹۸۲، بالاخره در جایگاهی قرار گرفته بود که به سرنوشت خود دست یابد.

رزبرگ پسر و رزبرگ پدر، هر دو با سابقه قهرمانی جهان
رزبرگ پسر و رزبرگ پدر، هر دو با سابقه قهرمانی جهان
مایکل شوماخر و نیکو رزبرگ
مایکل شوماخر و نیکو رزبرگ

Nico-Rosberg-Mercedes

بر خلاف پدرش، نیکو به گونه‌ای رفتار می‌کرد که می‌تواند بدون فرمول یک زندگی کند. از آن جایی که روزبرگ پیر شغل کشاورزی را به عنوان کسب و کار خانوادگی انتخاب کرده است، شک ندارم که امروز نیکو در گمنامی مطلق در حال شخم زدن زمین است.

rosberg

خاطره ماندگار من از روزبرگ به شکل مرد جوانی خواهد بود که نتوانست حضور لوئیس همیلتون را به عنوان یک رقیب جدی تحمل کند. دوست دوران بچگی قدیمی او به عنوان یک هم تیمی در مرسدس فقط برای او بدبختی آورد.

hamilton and rosberg
hamilton and rosberg

Hamilton Rosberg

کار روزبرگ پس از حضور همیلتون بسیار سخت‌تر شده بود، کسی که با مک لارن به عنوان قهرمانی جهان رسیده بود و با اهدافی بزرگ وارد تیم مرسدس شد. همیلتون در شخصیت روزبرگ فردی را پیدا کرد که پایه و اساس او را با چند کلمه می‌توان داغون کرد. رفتارهای هرج و مرج طلبانه همیلتون در مدت زمان کوتاهی پس از ورودش به تیم مرسدس به نظر می‌رسد شرایط را برای نیکو بسیار دشوار کرده بود.

Hamilton Rosberg

در حالی که از او خواسته شده بود تا در کنار همیلتون همکاری خوبی با هم داشته باشند، نتیجه یک افول شخصی کاملاً واضح برای روزبرگ شد. در حالی که همیلتون جای خود را در ضمیر ناخودآگاه وی گرفته بود، نیکو کنترل خود را دیگر از دست داد؛ جایگاه شماره یک در مرسدس برای همیشه اشغال شد، تا این که در ۲۰۱۶ نیکو دوباره آن را به دست آورد. در طی چهار سال، آن پایه و اساس شکننده نیکو زیر پاهای همیلتون خرد شد.

rosberg-hamilton-11

چه چیزی می‌توانست داستانی جذاب‌تر از رستگاری برای روزبرگی باشد که بالاخره موفق شده بود رقیب گردن کلفت خود را شکست دهد.

Nico Rosberg

پس از انتشار خبر بازنشستگی او، یکی از خبرنگاران فرمول یک با انتشار یک مطلب خوشحالی خود را از تبخیر تیره‌ترین ابر دنیای فرمول یک ابراز کرد. آن مطلب با یک جمله به پایان رسیده بود: “کسی دلش برای او تنگ نخواهد شد!”

Motor Racing - Formula One World Championship - Abu Dhabi Grand Prix - Race Day - Abu Dhabi, UAE

هرچند هواداران او قطعاً مخالف این موضوع خواهند بود، از دست دادن روزبرگ در دنیای فرمول یک به هیچ وجه غم انگیز نیست. بازنشستگی نیکو را با یک فرناندو آلونسو یا دنیل ریکیاردو جایگزین کنید، خواهید دید که هواداران از اسپانیا تا استرالیا در ستایش آن‌ها چه کارها که نخواهند کرد. درست همان قدری که من دوست دارم رفتاری مشابه را برای روزبرگ در آلمان یا هر جایی که طرفدارانش حضور دارند ببینیم، من مطمئن نیستم او توانسته باشد نوعی ارتباط با هوادارنش برقرار کند که لایق چنین پاسخی باشد.

رزبرگ و همیلتون

آیا کسی دل تنگ او خواهد بود؟ قطعاً. آیا کسی از او یاد خواهد کرد؟ متاسفانه توسط تعدادی اندک.

همانند آلن پروست، قهرمان ۴ دوره فرمول یک، نیکو پیروزی‌های زیادی در طول دوران فعالیت خود به دست آورد، ولی عملکرد و نمایش‌های خاطره انگیز، از آن دسته که تا نسل‌ها بازگو خواهند شد، خیلی از او به خاطر نداریم. در ورزشی که از ستاره‌های آن انتظار می‌رود همواره الهام بخش انبوه هواداران خود باشند، روزبرگ به سادگی از پس این مأموریت برنیامد.

rosberg-hamilton-01

با ۲۳ پیروزی در مسابقات جایزه بزرگ و یک قهرمانی فصل ۲۰۱۶، نیکو وارد آن مرحله از زندگی خود می‌شود که او را به عنوان قهرمان فرمول یک جهان معرفی خواهند کرد. برخی می گویند قهرمانی او یک اتفاق بود، ولی من با آن موافق نیستم.

nico-rosberg-ger-with-his-wife

اگر ناراحتی‌ای در مورد بازنشستگی روزبرگ وجود دارد، آن سوالاتی است که بدون پاسخ باقی ماندند. کسانی که برای اولین بار قهرمان می‌شوند، حتی افراد درون گرایی مانند روزبرگ، تمایل زیادی به تغییر کردن دارند.

Nico-Rosberg

من برای روزبرگ خوشحال هستم، و با توجه به تمام آن چه که از جمعه تاکنون خوانده‌ام، تصمیم به خداحافظی او برای افراد بسیاری که به حضور او در این ورزش بی تفاوت بودند خیلی اهمیت نداشته است. ستاره اسبق فرمول یک بالاخره با اشاره به این که نیاز دارد ازدواج و وظیفه پدری خود را در زندگی‌اش بالاتر از فرمول یک و دومین و سومین قهرمانی‌اش قرار دهد، توانست با هوادارانش ارتباط برقرار کند. یک بار از دوش او برداشته شد، یک بازدم عمیق پس از دست یابی به هدفی بزرگ.

rosberg-hamilton-10

او که در تیم مرسدس در چرخه‌ای طولانی از ناراحتی و پریشانی گیر افتاده بود، نیکو یک عنوان قهرمانی فرمول یک را به عنوان خط پایان دوران حرفه‌ای خود قرار داد. در پایان، ما واقعیت نیکو را فهمیدیم: تمام آن چه که او می‌خواست آوردن یک قهرمانی به خانه برای همسر و دخترش و خداحافظی از دنیایی فرمول یک بود.

Williams' German driver Nico Rosberg (L) and McLaren's British driver Lewis Hamilton joke on the paddock of the Sakhir racetrack, on April 03, 2008 in Manama, three days before the Bahrain Formula One Grand Prix. AFP PHOTO MARWAN NAAMANI (Photo credit should read MARWAN NAAMANI/AFP/Getty Images)

rosberg-hamilton-07

rosberg-hamilton-06

rosberg-hamilton-05

rosberg-hamilton-04

rosberg-hamilton

rosberg-hamilton-02

rosberg-hamilton-03

rosberg-hamilton-09

roadandtrack

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *