سوپرکارهای مشهوری که در مکان‌های متفاوتی ساخته شده‌اند

سوپرکارهای مشهوری که در مکان‌های متفاوتی ساخته شده‌اند

خودروسازهای انبوه‌ساز صنعت خودرو مدت‌های مدیدی است که مرزها را شکسته و فراتر از بازارهای اصلی خود به تولید خودرو می‌پردازند.
برای مثال تویوتایی که سوار می‌شوید شاید در آمریکا و نه در ژاپن ساخته شده باشد. شاید فیات 500 در اصل یک ایتالیایی باشد اما در لهستان و مکزیک ساخته می‌شود؛ و برخلاف تصویری کاملاً آمریکایی از جیپ، مدل رنگید در ایتالیا ساخته می‌شود.

حتی خودروسازهای لوکس نیز تا حدی این رویه را دنبال می‌کنند؛ مثلاً مرسدس بنز و ب ام و اکثر کراس اوورهای لوکس خود را در ایالات‌متحده می‌سازند. حتی یک مورد عجیب‌تر به مدل R کلاس مرسدس مربوط می‌شود که در ایندیانا ساخته شده و انحصاراً به چین صادر می‌شود؛ اما درباره‌ی سوپرکارها اوضاع از چه قرار است؟

supercar-headlights

سوپرکارهای جذاب بی‌شک نشان‌دهنده‌ی صفات و شخصیت کشور اصلی خود هستند؛ بنابراین ما انتظار داریم که فراری‌ها در ایتالیا، پورشه‌ها در آلمان، کونیخزگ‌ها در سوئد و مک‌لارن‌ها در انگلستان ساخته شوند؛ اما همیشه این‌طور نیست. برخی سوپرکارها در مناطقی دورتر از وطن خود سر هم می‌شوند. و اگرچه نمونه‌های بیشتری وجود دارند که در مکان‌های مختلفی ساخته می‌شوند، ما تنها چندین مثال بارز را برای شما معرفی کرده‌ایم که در مکان‌هایی ساخته می‌شوند که شاید انتظارش را ندارید!

  • فورد GT

supercar-manufacturing-3

فرایند تولید نسل قبلی فورد GT در چندین مکان مختلف صورت می‌گرفت. همه‌ی آن‌ها در ایالات‌متحده ساخته شدند و البته مونتاژ نهایی در میشیگان انجام شد؛ اما نسل جدید این خودرو رویه‌ای متفاوت را در پیش گرفته است. هرچند GT جدید هیجان‌انگیزترین خودروی کنونی فورد است اما در حقیقت در کانادا ساخته می‌شود. این سوپرکار طی قراردادی که فورد با تأسیسات تأمینی و مهندسی مولتی ماتیک بسته در تورنتو ساخته می‌شود.

  • آکورا NSX

supercar-manufacturing-5

این خودرو در برخی بازارها با برند آکورا و در سایر بازارها با برند هوندا فروخته می‌شود. خب باید این خودرو ساخت ژاپن باشد درست است؟ بله اولین خودرو ساخت ژاپن بود که ابتدا در توچیگی و سپس در سوزوکا ساخته شد؛ اما حالا این خودرو در اوهایو ساخته می‌شود. اینجا همان مکانی است که کارهای مربوط به ساخت نسل پیشین فورد GT در آن صورت گرفت و البته جنرال موتورز نیز نسل سوم شورولت کامارو و پونتیاک فایربرد را در آن ساخت.

  • اسپایکر C8

spyker

اسپایکر شرکتی هلندی است که اندکی ناشناخته باقی مانده است؛ اما خودروهای این شرکت نه در هلند و نه در سوئد (به عنوان مالک اسبق ساب) ساخته نمی‌شوند. به لطف همکاری طولانی با CPP، خودروهای اسپایکر در مرکز خودروی تاریخی کاونتری انگلستان ساخته می‌شوند.

  • استون مارتین رپید

rapide-production

در حال حاضر تمامی استون مارتین‌ها در تأسیسات اصلی شرکت در گایدون انگلستان ساخته می‌شوند؛ اما همیشه این‌گونه نبوده و نخواهد بود. رپید به‌طور کامل در کشوری خارج از بریتانیا ساخته شده است. این خودرو به واسطه‌ی قراردادی که استون با مگنا اشتایر داشته رپید را در Graz اتریش ساخته است. اینجا دقیقاً همان مکانی است که G کلاس را برای مرسدس، کانتری‌من را برای مینی و به زودی سری 5 را برای ب‌ام‌و خواهد ساخت. البته ساخت کراس اوور الکتریکی I-Pace جگوار را نیز نباید از یاد برد. استون مارتین در سال 2012 و پس از معرفی مدل بهبود یافته رپید S تولید آن را به خانه برد.

  • مرسدس بنز SLR مک لارن

supercar-manufacturing-4

پیش از آنکه مرسدس خودروهای فوق‌العاده‌ی SLS و AMG GT را بسازد مدلی با نام SLR را داشت که در اواسط دهه‌ی اول قرن 21 با مدل‌هایی چون فراری انزو و پورشه کررا GT شاخ‌به‌شاخ می‌شد؛ اما SLR همانند نیاکان خود در Sindelfingen ساخته نشد. این خودرو در Woking انگلستان و در مرکز تکنولوژی مک لارن ساخته شد. مرسدس در آن زمان مالک 40 درصد مک لارن بود و همکاری طولانی مدتی با تیم فرمول 1 داشت و هرچند مک لارن علاقه دارد آن دوران را پشت سر بگذارد اما SLR پس از مدل افسانه‌ای F1 دومین خودروی جاده‌ای این شرکت بوده است.

  • موارد قابل‌ذکر دیگر

lamborghini-assembly

فورد GT، آکورا NSX، اسپایکر C8، مرسدس SLR و استون مارتین رپید تنها خودروهای اسپورتی نیستند که در مکانی خارج از وطن خود ساخته شده‌اند. لامبورگینی اوراکان (همانند لامبورگینی گایاردو) اگرچه در ایتالیا مراحل مونتاژ نهایی خود را می‌گذراند اما شاسی و قوای محرکه‌ی آن توسط کمپانی مادر یعنی آئودی در آلمان ساخته می‌شود؛ و البته خودروهای اسپورتی نیز وجود دارند که همین رویه را در پیش گرفته‌اند؛ مثلاً فیات 124 جدید توسط مزدا در ژاپن ساخته می‌شود. پورشه باکستر و کیمن قبلاً توسط والمت در فنلاند و پونتیاک GTO توسط هولدن استرالیا ساخته شده‌اند؛ و البته خودروهای اسپورتی چون Perena Z-One، نوبل M400 و شلبی کبراها را از یاد نبرید که توسط مرکز خودروی پیشرفته در آفریقای جنوبی ساخته شده‌اند.

منبع: carscoops

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *