رؤیای شیرین خودروی ارزان!

رؤیای شیرین خودروی ارزان!

چند روز پیش پسردایی گرامی طی تماسی اظهار داشتند که دنبال خودرویی هستند و بنابراین از بنده خواستند با هم گشتی در بازار بزنیم تا گزینه‌های مناسب را بررسی و در نهایت اقدام به خرید کنیم.

cartoon-12

با دیدن و شنیدن قیمت‌های خودروها افسوس فروخفته در باطن من از نو زنده شد! تندر 90 صفرکیلومتر 40.5 میلیون تومان، پارس حدود 40 میلیون تومان، دنا صفرکیلومتر 45 میلیون تومان و…

پس از آن یاد مطلبی افتادم که چندین سال پیش خوانده بودم. به ندرت پیش می‌آید که چیزی در ذهن من بماند (!) اما آن موضوع در گوشه‌ی ذهن من جای گرفته بود. چندین سال پیش که بهای خودرو روزانه و حتی ساعتی بالا می‌رفت حین گشت‌وگذار در اینترنت به مطلبی برخوردم که عنوان آن “سمند در بازار خودرو 60 میلیونی می‌شود؟!” بود. یک منبع آگاه در آن زمان اظهار داشته بود که در صورت عدم تأمین قطعات توسط قطعه سازها و تأخیر در مطالباتشان، بی‌مهری بانک‌ها و عرضه نشدن خودرو به بازار بهای سمند به 60 میلیون تومان خواهد رسید. همان موقع با پدر گرامی مشغول گفت‌وگو شدم و از آنجایی که فرد چندان خوش‌بینی نیستم (!) به او گفتم که در چند سال آینده مطمئن هستم چنین قیمت‌هایی را نیز خواهیم دید! و البته پدر خوش‌بین‌تر ما چنین چیزی را رد کرد.

cartoon-01

حال یاد آن موضوع افتادم. گرچه سمند 60 میلیونی نشده اما دنا که نسخه‌ی لوکس‌تر (!) سمند است مرز 40 میلیون تومان را درنوردیده (هرچند در ابتدای عرضه دنای 50 میلیون تومانی را نیز مشاهده کردیم) و بنا به حدس بنده نسخه‌ی فیس لیفت و اتوماتیک آن احتمالاً مرز قیمتی 50 میلیون تومان را رد خواهد کرد. در همین اثنا که فکرم در دوران خوش 5 الی 7 سال پیش سیر می‌کرد ناگهان یاد پروژه‌ی پرحاشیه‌ی ال نود نیز افتادم. خودرویی که قرار بود جایگزینی مدرن و دل‌چسب برای پیکانی باشد که راهی موزه شد. اگرچه در بدو ورود، نسخه‌های پایه و پیکان گونه‌ی (!) این خودرو که فاقد کولر و فرمان هیدرولیک بودند با بهایی در حدود 9 میلیون تومان به دست مصرف‌کننده‌ها رسیدند و انصافاً گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شدند اما با گذشت زمان نسخه‌های ارزان‌تر این خودرو نیز حذف شده و حالا نسخه‌ی فول 40 میلیونی تندر در بازار جولان می‌دهد.

cartoon-02

متأسفانه در سالیان گذشته قدرت خرید خانواده‌ها کمتر شده و همین امر باعث شده که دست اکثر مصرف‌کننده‌ها از خرید خودروهای به‌روزتر کوتاه بماند. حتی خودروهایی مانند دنا و تندر نیز برای بسیاری از افراد بهای بالایی دارند و اینجاست که پراید یکه‌تاز میدان شده است. حالا همچنان به سیاق گذشته چشم به آینده دوخته‌ایم تا ببینیم که صنعت خودروی کشور به چه سمت و سویی خواهد رفت.

خودروی ارزان: سراب، رؤیا، آرزو و یا واقعیت؟
خودروی ارزان: سراب، رؤیا، آرزو و یا واقعیت؟

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *