در نمایشگاه خودروی سائوپائولو چه گذشت؟

در نمایشگاه خودروی سائوپائولو چه گذشت؟

پنجاهمین نمایشگاه دوسالانه خودرو سائوپائولو بعنوان یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌ها در آمریکای لاتین در چهارم نوامبر به پایان رسید. در این نمایشگاه 36 خودروساز شرکت کردند و نوآوری‌ها و خودروهای جدید خود را به نمایش گذاشتند. نکته جالب در این نمایشگاه حضور طیفی از خودروهای هدف گذاری شده برای بازارهای آمریکای جنوبی بود. به گونه ای که تفاوت آشکاری بین این محصولات عمدتا ارزان قیمت با خودروهای ارائه شده در ایالات متحده و اروپای غربی به چشم می خورد.

نمایشگاه خودروی سائوپائولو
نمایشگاه خودروی سائوپائولو

اما خودروهایی که واقعاً ارزش دیدن داشتند کدام اند؟ کدام خودروها در این نمایشگاه نظر اکثر مردم را به خود جلب کردند؟ … در ادامهٔ مطلب نگاهی گذرا داریم به بهترین ماشینهای این نمایشگاه که برای اولین بار رونمایی شده‌اند.

بوگاتی گرند اسپورت ویتنس رافائل
بوگاتی گرند اسپورت ویتنس رافائل

بوگاتی! در این نمایشگاه بوگاتی ویرون Grand Sport Vitesse Rafale حضور داشت! شاید گران‌ترین خودروی این نمایشگاه همین خودرو باشد، با قیمت 2.5 میلیون دلار! اگر حساب کنیم که روزی این سوپر کار فوق‌العاده به ایران بیاید چه قیمتی خواهد داشت، اندکی بوی دود احساس خواهیم کرد! این خودرو بر اساس معماری ویرون ۱۶٫۴ گران اسپرت ویتس است که دارای رنگ بسیار خاص به همراه فیبر کربن آبی و چرخ‌های آلیاژی منحصر به فردی می‌باشد. اگر سری به داخل خودرو بزنیم، متوجه می‌شویم که این فیبر کربن آبی رنگ نیز به داخل کابین نفوذ کرده است و با صندلی‌های آبی بسیار هماهنگ است.

Grand Sport Vitesse Rafale interior
Grand Sport Vitesse Rafale interior

با اینکه این خودرو 270 هزار دلار گران‌تر از مدل استاندارد خود است اما انتظار موتور قوی‌تری را نداشته باشید زیرا پیشرانه دست نخورده باقی مانده است که 1200 اسب بخار هم نیرو و 1500 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، در حال حاضر از این خودرو تنها یک دستگاه موجود است.

نیسان مفهومی اکستریم: بچه GTR
نیسان مفهومی اکستریم: بچه GTR

امروزه تقریباً تمام خودروسازان یک کراس اور برای خود دست و پا کرده‌اند اما نمی‌توان گفت که همه آنها شاهکار یا اتومبیل قابلی باشند. اما نیسان جزو آن دسته از خودروسازانی است که یک کراس اور متمایز در برنامهٔ خود دارد این کراس اور که اکستریم نام دارد ویژهٔ کشور برزیل است و شباهت زیادی به GT-R آینده‌نگرانه دارد. این خودرو در آمریکا با همکاری طراحان برزیلی طراحی شده است و یک خودروی شهری رالی 2+2 می‌باشد. واقعاً حرف زدن دربارهٔ طراحی این خودرو کار آسانی نیست و فقط می‌توانیم بگوییم که بی نظیر است!

Nissan Extrem Concept
Nissan Extrem Concept
Nissan Extrem Concept
Nissan Extrem Concept
Nissan Extrem Concept
Nissan Extrem Concept

فاصله بین محوری خودرو 2.5 متر است و شاسی جدید آن از مدل جدید نیسان مارچ (یا نیسان میکرا) قرض گرفته شده است. نیسان برای این خودرو یک موتور 1.6 لیتری توربو شارژر با تزریق مستقیم سوخت در نظر گرفته است که ممکن است چهار چرخ متحرک باشد. نیسان گفته است که این خودرو تنها یک مدل کانسپت است و تاکید زیادی بر این جمله دارد. شایان ذکر است که رونمایی این خودرو در نمایشگاه نسبتاً سطح پایین برزیل کار قابل توجهی است. نیسان در حال حاضر بازار برزیل را هدف قرار داده است و با احداث شعبه هایی در برزیل از جمله در ریودوژانیرو قصد دارد فروش خود را در سال در برزیل به 200 هزار دستگاه برساند.

فولکس تایگان
فولکس تایگان

و اما تایگان، شرکت فولکس واگن در این نمایش یک SUV دیگر رونمایی کرد! قبل از نمایشگاه شایعاتی مبنی بر ارائه نسخه جدید تایگان با اندازهٔ کوچک، ذهن همه را به خود مشغول کرده بود، که در نهایت فولکس واگن پرده از این راز برداشت و در این نمایشگاه از نسخهٔ جدید و کانسپت تایگان رونمایی کرد. طراحی این خودرو مخالف طراحی‌های محتاطانه فولکس واگن می‌باشد که به خوبی قابل تشخیص است. اگر چه فولکس واگن هنوز نگفته که این کانسپت دقیقاً بر اساس چه مدلی ساخته شده است، اما با توجه به ابعاد آن، به نظر می‌رسد از شاسی پولو استفاده خواهد کرد. به طور کلی خودرو طراحی زیبا و جذابی دارد. وقتی که به عقب خودرو نگاه می‌کنیم شاهد درب دو تکه ای هستیم که به جذابیت خودرو می‌افزاید، حجم این صندوق به 280 لیتر و با خواباندن صندلی‌های عقب به 980 لیتر می‌رسد. طراحی داخل آن هم از یک دید عجیب و از نظر دیگر خلاقانه است شاید هم شبیه یک گوشی موبایل!

volkswagen taigun concept
volkswagen taigun concept
volkswagen taigun concept
volkswagen taigun concept
volkswagen taigun concept
volkswagen taigun concept

در داخل خودرو از سیستم کنترل کننده HVAC استفاده شده است و صفحه نمایش لمسی آن بسیاری از اطلاعات خودرو مانند وضعیت موتور و توربو را نشان می‌دهد. حرف از موتور خودرو شد، باید بگوییم که زیر کاپوت تایگان موتور یک لیتری 3 سیلندر با تزریق مستقیم سوخت قرار خواهد گرفت. این موتور می‌تواند 110 اسب بخار نیرو تولید کند و در عرض 9.2 ثانیه خودرو را از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر در ساعت برساند، این خودرو حداکثر می‌تواند تا 185 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. فولکس واگن هنوز به قطعیت تولید این خودرو را اعلام نکرده است اما گفته است زمانی که استقبال مردم از تایگان را ببینیم حتماً آن را تولید خواهیم کرد، به نظر شما آیا دست به چنین کاری خواهد زد یا تایگان به عنوان یک خودروی کانسپت برای همیشه باقی خواهد ماند؟

شورولت اونیکس برای رقابت با فولکس گل
شورولت اونیکس برای رقابت با فولکس گل

اما هاچ بکی از سوی شورولت، در این نمایشگاه شورولت از هاچ بک جدید خودش به نام انیکس برای مقابله با رقبای سر سختش در بازارهای در حال توسعه نظیر فولکس گل، رونمایی کرد، در نگاه اول همان شورولت اسپارک است که کمی پهن‌تر و بزرگ‌تر شده است و در عین حال دارای طراحی لطیف‌تر و همه پسندتری است. این کمپانی آمریکایی امکانات زیادی را به این ماشین اضافه کرده است، که می‌توانیم به سیستم اطلاعات و سرگرمی MyLink به همراه صفحه نمایش 7 اینچی بزرگ‌تر اشاره کنیم که در این تیپ خودروها بسیار کمیاب و نادر است. برای این خودرو دو نوع پیشرانه در نظر گرفته‌اند: موتور 4 سیلندر یک لیتری با توان 80 اسب بخار و موتور 1.4 لیتری 4 سیلندر که قادر است 110 اسب بخار نیرو تولید کند. برای این پیشرانه ها یک جعبه دنده 6 سرعته خودکار در نظر گرفته‌ شده که جزو تجهیزات جدید است و در این کلاس کم پیدا می‌شود.

Chevy Onix
Chevy Onix
Chevy Onix
Chevy Onix
Chevy Onix
Chevy Onix

برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای فروش به این صورت است که در برزیل تا قبل از اتمام سال جاری میلادی به دست مشتریان برسد. (این خودرو فقط در آمریکای لاتین به فروش خواهد رسید).

رنوی مفهومی DCross بر اساس داچیا داستر
رنوی مفهومی DCross بر اساس داچیا داستر

و اما محصول مفهومی DCross از رنو، خودرویی بزرگ و هیجان انگیز که برای اولین بار در معرض دید قرار گرفت. امسال رنو در این نمایشگاه با دست پر آمد و با رونمایی رنو کلیو و فلوئنس GT و این خودرو، جزو بهترین های این نمایشگاه بود. شاید ظاهر خودرو در مقایسه با داچیا داستر تفاوتی نداشته باشد و چشم بازدید کننده ها به این خودرو آشنا است. اما سعی شده است که ظاهری جذاب تر و خشن تر ایجاد شود که این عمل با موفقیت انجام شده است در عوض وزن خودرو به 2 تن رسیده است که در نتیجه باید پیشرانه ای قوی تر برای این خودرو در نظر گرفت. تنها رنگ سبز آن به همراه قسمت های مشکی ماتش ظاهرش را جذاب تر کرده است.

Renault DCross concept
Renault DCross concept
Renault Clio Mercosur
Renault Clio Mercosur
renault fluence gt
renault fluence gt

در مقایسه با داستر این خودرو دارای ارتفاع بیشتری می باشد که خبر خوشی است برای آفرود سواران. چراغ های خودرو از نوع LED شده که در جلو و عقب می درخشند. یکی دیگر از جاذبه‌های این خودرو ریل‌های سقفی بسیار بزرگ آن هستند که چرخ زاپاس را در بر گرفته‌اند و با همکاری پایه آینه‌های جانبی، گارد جلو، صفحه زیر سپر عقب و رینگ‌های DCross چهره خوبی را به نمایش گذاشته‌اند. عبارت DCross در چندین جای خودرو به چشم می خورد که نشانهٔ تاکید رنو روی این برند خود است، اما چیزی که مشخص نیست تولید این خودرو است که رنو دربارهٔ آن در برزیل چیزی نگفته است.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *