خودروی کلاسیک هفته : فولکس واگن بیتل ( قورباغه ای )

خودروی کلاسیک هفته : فولکس واگن بیتل ( قورباغه ای )

به دهه ی 30 میلادی بر می گردیم ، زمانی که یکی از منفورترین بازیگران تاریخ دنیا دستور ساخت یکی از محبوب ترین خودروهای دنیا را می دهد . هیتلر با پیشنهاد طرحی غیر ممکن به فردیناند پورشه وی را با چالشی بزرگ روبرو کرد هیتلر خواستار خودرویی خانوادگی با ظرفیت 5 نفر و قیمتی ارزان بود .

Volkswagen-Beetle_1938
Volkswagen-Beetle_1938

فردیناند پورشه پیش از این روی یک سری اتومبیل کوچک کار کرده بود. هدف او از اینکار آزمایش قطعاتی بود که قرار است بعد ها در اتومبیل مورد علاقه اش به کار برده شود. بر همین اساس فردیناند پورشه 12 نمونه ی پروتوتایپ برای شرکت Zundapp که عمدتا در زمینه ی موتور سیکلت فعالیت می کرد ساخت .
اما طرح نهایی وی نتوانست کارخانه های برنج را برای تولید موتوری که نیاز داشت قانع کند . سپس پورشه به سراغ ساخت نسخه ی پروتوتایپ دیگری برای برند NSU از زیر مجموعه های Auto Union رفت . فردیناند طرح جدیدش را Porsche Type 32 نامگذاری می کند اما این طرح هم در گام های اولیه توسط NSU متوقف شد .

Classic-Volkswagen-Beetle

پس از این اتفاقات مدت چندانی نمی گذرد که هیتلر طرح خود برای خودرویی مردمی را به پورشه می گوید . پورشه مطمئن نبود که قیمت تمام شده این ماشین را بتوان واقعا تا این اندازه پایین آورد، اما به هر حال این پروژه را قبول کرد. نام این پروژه مدل 60 بود و به دلیل محدودیت زمانی در ساخت آن از همان اجزاء و طراحی NSU استفاده و طراحی بیتل نیز از محصول کمپانی Tatra از کشور چک که دو سال زودتر رونمایی شده بود الهام گرفته شد . Tatra مدل های خود را با نام های T77 و T97 قبل از بیتل رونمایی کرده بود . شباهت غیر قابل انکار باعث شد تا کمپانی Tatra از طرح فولکس واگن شکایت بکند ، اما این شکایت با حمله ی آلمان های به چکسلاواکی مسدود شد و کمپانی Tatra از ساخت مدل T97 منع شد . البته در سال 1961 این دو شرکت با هم به توافق رسیدند .

Tatra T97 – 1938
Tatra T97 – 1938

با شروع پروژه به نظر می رسید که همه چیز برای تولید و توزیع گسترده ی این محصول آماده است اما شروع جنگ جهانی دوم ، فولکس واگن را به سمت تولید سلاح و خودروهای نظامی سوق داد . بعد از جنگ سرنوشت کمپانی که زیر نظر نیروهای نظامی آمریکا و انگلیس اداره می شد نا معلوم بود . تعدادی از کمپانی های انگلیسی به خاطر ظاهر نه چندان دلربای بیتل از خریدن آن منصرف شدند و موفقیت این محصول را در بازار ناچیز می دانستند . حتی فورد نیز مایل بود تا فولکس واگن را بدون پرداخت پولی تصاحب کند ، آن ها می گفتند این کمپانی ارزش پول خرج کردن را ندارد ! در این کش و قوس فولکس واگن را وادار به ساخت خودروهای نظامی انگلیسی ها می کنند .

Volkswagen-Beetle_Last_Edition_2003_1600x1200_wallpaper_01

Volkswagen-Beetle_Last_Edition_2003_1600x1200_wallpaper_06

Volkswagen-Beetle_Last_Edition_2003_1600x1200_wallpaper_08

Volkswagen-Beetle_Last_Edition_2003_1600x1200_wallpaper_0c

Volkswagen-Beetle_Last_Edition_2003_1600x1200_wallpaper_0a

Volkswagen-Beetle_Last_Edition_2003_1600x1200_wallpaper_0d

اما سال 1960 با شروع رکود اقتصادی ورق بر می گردد و بازار از خودروهای بزرگ و پرخرج آمریکایی رویگردان می شود و به خودروهای کوچک تمایل نشان می دهد . و این چنین بود که بیتل گل سر سبد بازار شد و حتی خودروهایی با الگوبرداری از آن ساخته شدند . بیش تر بیتل ها در آلمان ساخته شدند و چند میلیونی هم در آمریکای لاتین به تولید رسید . تا سال 2003 بیش از 21 میلیون دستگاه از بیتل محبوب ساخته شد که باعث شد این نام تا سال ها در دنیای خودرو بدرخشد .

Publication20

بیتل که بازاری جهانی داشت به ایران حیات خودشان ادامه می دهند و چند سالی است که مالکان این قورباغه ی دوست داشتنی دور هم جمع شده اند و کلوپ فولکس واگن بیتل ایران را تشکیل داده اند .

در صورت تجربه ی رانندگی با بیتل آن را در قسمت نظرات با سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

1 دیدگاه برای ”خودروی کلاسیک هفته : فولکس واگن بیتل ( قورباغه ای )

  1. حجت ریماز

    این خودرو ریشه در کودکیهای من دوانده است .

    هر وقت این خودرو زیبا را میبینم

    در ژرفای زمان گم میشوم .

    این خودرو انگار با من حرف میزند .

    انگار دارای حیات است .

    من هیچ گاه قدرت ژنتیک را دست کم نگرفته ام .

    این خودرو دایی من است .

    دایی من وقتی این خودرو را فروخت بیمار شد و زمبن گیر شد و از دنیا رفت .

    خودش بارها گفته بود که از وقتی فولکس را فروختم دیگر
    روز خوب نداشتم .

    بخدا راست میگفت .

    فولکس روح دارد . جان دارد . احساس‌ دارد .

    فولکس نفس میکشد .

    دایی من سالهاست که از دنیا رفته است ولی فولکس هنوز زنده است .

    این ژن را از دایی م به ارث برده ام شاید .

    دیوانه وار فولکس را دوست دارم ، حتی آرم زیبایش را.

    دوست دارم قبل از اینکه از دنیا برم برای یکبار هم که شده فولکس رو از نزدیک لمس کنم و کمی سوار این
    اسب زیبا و آرام بشوم .

    بخدا قسم که هیچوقت نمیتوانم احساسم را نسبت به این ماشین زیبا و آرام ابراز کنم .

    کسانی که فولکس سوار میشوند ، داخل ماشین آهنگهای ملایم پخش کنند زیرا این ماشین احساس دارد ، میفهمد .

    لطفا داخل این ماشین سیگار نکشید …

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *