جدال اشکودا کودیاک با کیا سورنتو و لندروور دیسکاوری اسپرت

جدال اشکودا کودیاک با کیا سورنتو و لندروور دیسکاوری اسپرت

SUV جدید اشکودا کودیاک در نخستین نبرد خود در برابر کیا سورنتو و لندروور دیسکاوری اسپرت قرار گرفته است

هرچند اشکودا برای چندین سال با مدل یتی در بخش کراس‌اوورها حضور داشت اما تاکنون نماینده‌ای در بخش SUVهای فول سایز نداشته است؛ اما کودیاک اولین محصول این شرکت است که قصد دارد ازاین‌پس نمایندهٔ اشکودا در این بخش بازار باشد. کراس‌اووری بزرگ و هفت‌نفره که با خودروهایی چون کیا سورنتو به رقابت خواهد پرداخت. در کودیاک ویژگی‌های آشنای زیادی به چشم می‌خورد. در این خودرو از پلت‌فرم و تکنولوژی قوای محرکهٔ موجود جهت ارائهٔ یک SUV لوکس استفاده شده است.

dsc_6221-1

کیا نیز چند سال پیش دقیقاً همین کار را با سورنتو انجام داد که منجر به ارائهٔ یک SUV پریمیوم اما با قیمتی مشابه اشکودا شده که جذاب‌تر از کودیاک است. لندروور هم SUV هفت‌نفرهٔ پریمیوم خود را تحت مدل دیسکاوری اسپرت ارائه کرده است که مسلماً یک پله بالاتر از اشکودا قرار می‌گیرد اما هنوز هم خودروی مقرون‌به‌صرفه‌ای است؛ اما آیا کودیاک می‌تواند در اولین مبارزهٔ خود با کیا سورنتو و لندروور دیسکاوری اسپرت به پیروزی دست یابد؟ در ادامه خواهیم فهمید.

dsc_6240-1

شروع رقابت

اشکودا کودیاک

قیمت 34,895 پوند
پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 190 اسب بخار
شتاب صفرتاصد 8.3 ثانیه
مصرف سوخت 6 لیتر

کودیاک اولین SUV بزرگ اشکودا است که در دو نوع پنج‌نفره و هفت‌نفره عرضه می‌شود اما نمونهٔ مورد آزمایش اما از نوع هفت‌نفره است. هرچند اشکودا با ساخت کودیاک به‌نوعی سنت‌شکنی کرده است اما بر روی کاغذ دارای تمامی ویژگی‌هایی است که از یک اشکودا انتظار داریم؛ بنابراین کودیاک خودرویی جادار، مجهز و باارزش است. نمونهٔ مورد آزمایش مجهز به یک پیشرانهٔ 2 لیتری دیزل TDI 190 و سامانهٔ چهارچرخ محرک است که در بالاترین تیپ و با گیربکس اتوماتیک DSG برابر با 34,895 پوند قیمت دارد.

3dsc_5592

2dsc_6561

نظر آزمایش‌کننده: تیپ‌های Edition و SEL فقط به‌صورت هفت‌نفره عرضه می‌شوند درحالی‌که تیپ میانی SE به‌صورت پنج‌نفره ارائه می‌گردد اما امکان سفارش ردیف سوم صندلی‌ها هم با پرداخت مبلغ 1000 پوند برای آن وجود دارد. تیپ پایهٔ S هم فقط به‌صورت پنج‌نفره تولید می‌شود.

5dsc_5377

6skoda

7dsc_5353

8dsc_5462

لندروور دیسکاوری اسپرت

قیمت 36,350 پوند
پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 180 اسب بخار
شتاب صفرتاصد 10 ثانیه
مصرف سوخت 6.7 لیتر

لندروور دیسکاوری اسپرت ترکیب بی‌نظیری از لوکس بودن، کاربردی بودن و دینامیک رانندگی است که توانایی‌های آفرود آن‌هم بسیار جذاب است. همچنین به‌تازگی لندروور به‌روزرسانی خفیفی در این خودرو انجام داده است تا همچنان توانایی رقابت آن‌را در بازار آفرودرهای بریتانیا حفظ کند درحالی‌که پیشرانهٔ دیزل آن‌هم وعدهٔ هزینه‌های نگهداری کم و عملکرد مناسب را داده است. بااین‌حال این خودروی پریمیوم ارزان به دست نمی‌آید چراکه نمونهٔ مورد آزمایش ما که از تیپ SE است، 36,350 پوند قیمت دارد.

3dsc_5931

4dsc_5778

نظر آزمایش‌کننده: لندروور دیسکاوری اسپرت در تیپ پایین‌تر با قیمت 28,995 پوند ارزش بیشتری دارد چراکه مجهز به یک پیشرانهٔ 2 لیتری 150 اسب بخاری و یک گیربکس دستی به همراه صندلی‌های نیمه چرمی، شیشه‌های دودی و سنسورهای پارک است.

5discovery-sport-9

6discovery-sport-15

7discovery-sport-7

8discovery-sport-25

کیا سورنتو

قیمت 37,550 پوند
پیشرانه 2.2 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 200 اسب بخار
شتاب صفرتاصد 9 ثانیه
مصرف سوخت 6.6 لیتر

سورنتوی مورد آزمایش ما از نوع KX-3 اتوماتیک است که در برابر دو رقیب ارزان‌تر و مجهز خود، کار سختی پیش رو دارد. بااین‌حال کیا سورنتو یک مدعی عالی در بخش SUVهای هفت‌نفره است که فضایی زیاد و کاربردی و پیشرانه‌ای قوی را ارائه می‌کند.

3dsc_6012

4dsc_6169

نظر آزمایش‌کننده: هر سه خودروی مورد آزمون ما ظرفیت یدک کشی خوبی دارند اما اگر نیاز به ظرفیت کششی بیش از 2 تن دارید این ساختهٔ کیا می‌تواند این کار را انجام دهد. همچنین این رقم در نمونهٔ مجهز به گیربکس دستی به 2.5 تن افزایش پیدا می‌کند.

5dsc_6467

6sorento

8dsc_6456

7dsc_6466

نتیجه

رتبهٔ اول اشکودا کودیاک

کودیاک موفقیت دیگری را برای اشکودا به ارمغان آورده است که طبق سنت این شرکت، ارزش در برابر قیمت بالایی دارد. این خودرو به‌خوبی مجهز شده است و آسایش و کارایی بیشتری را نسبت به دیگر رقبای خود ارائه می‌کند. همچنین کودیاک ارزان‌تر از دو رقیب دیگر بوده و هزینه‌های نگهداری کمتری هم دارد. بااین‌حال هرچند اشکودا کودیاک در این تیپ یک خودروی پنج ستاره نیست (مدل کارآمدتر 2 لیتری TDI 150 دیفرانسیل جلو انتخاب بهتری است) اما هنوز هم به‌عنوان قهرمان جدید این کلاس انتخاب می‌شود.

1dsc_6565

2dsc_6561

رتبهٔ دوم لندروور دیسکاوری اسپرت

دیسکاوری اسپرت نمی‌تواند در تجهیزات و قیمت کاملاً با کودیاک مطابقت داشته باشد اما این خودرو هنوز هم تصویری پریمیوم را به همراه با تمامی تجهیزات ضروری ارائه می‌کند. همچنین به دلیل انتشار دی‌اکسید کربن کمتر، هرچند قیمت بیشتری دارد اما در هزینه‌های نگهداری رقابتی‌تر عمل می‌کند. همچنین توانایی‌های آفرود آن‌هم در این رنج قیمتی کاملاً قوی است.

1dsc_6544

2dsc_6546

رتبهٔ سوم کیا سورنتو

کیا سورنتو در برابر جدیدترین کراس‌اوورهای هفت‌نفرهٔ بازار همچون دیسکاوری اسپرت و کودیاک، از رده خارج به نظر می‌رسد. علاوه بر این، میزان انتشار دی‌اکسید کربن آن زیاد بوده و قیمت بالایی هم دارد به‌گونه‌ای که گران‌ترین خودروی این رقابت است. البته سورنتو بزرگ و کاربردی است اما در آن تجهیزات بالایی را دریافت نکرده و شاهد کیفیت قابل‌توجهی هم نخواهید بود؛ و درنهایت یک سیستم اطلاعاتی-سرگرمی زیر استاندارد نیز موجب شده که کیا سورنتو در جایگاه سوم قرار گیرد.

1dsc_6541

2dsc_6534

مشخصات فنی

اشکودا کودیاک لندروور دیسکاوری اسپرت کیا سورنتو
قیمت 34,895 پوند 36,350 پوند 37,550 پوند
فاصلهٔ محوری 2.79 متر 2.74 متر 2.78 متر
طول/عرض/ارتفاع 4.70/1.88/1.65 متر 4.60/2.07/1.72 متر 4.78/1.89/1.65 متر
پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر 2 لیتری 4 سیلندر 2.2 لیتری 4 سیلندر
قدرت 190 اسب بخار 180 اسب بخار 200 اسب بخار
گشتاور 400 نیوتن متر 430 نیوتن متر 440 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته اتوماتیک DSG 9 سرعته اتوماتیک 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
ظرفیت باک 60 لیتر 54 لیتر 71 لیتر
حجم صندوق بار 270/765/2005 لیتر -/981/1698 لیتر 142/605/1622 لیتر
وزن خالص 1723 کیلوگرم 1884 کیلوگرم 1953 کیلوگرم
ظرفیت کشش 2000 کیلوگرم 2200 کیلوگرم 2000 کیلوگرم
شتاب صفرتاصد 8.3 ثانیه 10 ثانیه 9 ثانیه
حداکثر سرعت 210 کیلومتر در ساعت 188 کیلومتر در ساعت 200 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت آزمون 7.2 لیتر 8.1 لیتر 7.9 لیتر
مصرف سوخت اعلامی 5.7 لیتر (ترکیبی) 5.3 لیتر (ترکیبی) 6.6 لیتر (ترکیبی)

منبع: AutoExpress

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *