جای خالی دو بلندقامت محبوب آسیایی در بازار داخلی

جای خالی دو بلندقامت محبوب آسیایی در بازار داخلی

سام کاویانی: میل به خرید خودروهای بلندقامت در جای‌جای این گیتی گردون سیر توفنده‌ای به خود گرفته است و بی‌شک جامعه جوان ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. اقبال شایان توجهی که طی سالیان اخیر به خودروهای شاسی‌بلند در کشورمان ایجاد شده تبعاتی را هم با خود به همراه آورده است؛ و آن هم افزایش پیاپی بهای انواع این کلاس فرای مرزهای عقل و منطق بوده است. البته این عامل با گرانی مقطعی نرخ ارز و کمبود گاه بیگاه برخی از مدل‌های محبوب نیز گره خورده و جو بازار را از آنچه هست متشنج‌تر نموده است.

creta

با کمال شگفتی، امروزه برخی از کراس‌اوورهای پرطرفدار چینی به مرز 100 میلیون تومان هم نزدیک شده‌اند و تنها کافی است که کمی احتیاط و خجالت کنار نهاده و از این حد نیز فراتر روند! برخی از کراس‌اوورهای محبوب کره‌ای هم با جسارتی تام و بی‌هیچ شرم و آزرمی، هر چند وقت یک‌بار، برای خالی نبودن عریضه هم که شده، چند میلیون تومانی بر نرخ فروش خود می‌افزایند تا بلکه روزی فرا رسد که ژاپنی‌ها را که هیچ، حتی ژرمن‌ها را هم با برچسب قیمتی خود روسفید نمایند!

Hyundai Tucson vs Nissan Qashqai vs Kia Sportage

گواه این مدعا، رشد روزافزون بهای کراس‌های وارداتی در چند ماه اخیر است. مثلاً نسخه‌های جدید دو بلندقامت محبوب بازار، یعنی هیوندای توسان و کیا اسپورتیج 2017، تنها به‌صرف جایگزینی اتاق، از ارقام زیر 160 میلیون تومانی سال پیش به اعدادی فراتر از 190 میلیون رسیده‌اند و هیچ بعید نیست که روزی از مرز بالای 200 میلیون هم گذر کنند. دیگر کراس‌اوور پرفروش بازار، یعنی سانتافه 2017، رقم 250 میلیون تومان را هم درنوردیده است که بی‌شک عددی است سخت گزاف و شوک‌آور.

chery-tiggo-7-2017-038

با عنایت به چنین وضعی و نبود هیچ گزینه بلندقامتی که زیر 150 میلیون – در سبد عمده واردکنندگان خودروهای ژاپنی و کره‌ای – قیمت داشته باشد، بهتر است که این دسته از واردکنندگان، بر ورود کراس‌اوورهای ارزان‌تر و اقتصادی‌تری تمرکز کنند تا بلکه مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب و از ریزش احتمالی برخی دیگر نیز در آتیه‌ای نزدیک جلوگیری نمایند؛ زیرا که احتمالاً در آینده‌ای نه‌چندان دور نه‌تنها بازار خودروهای بلندقامت 100 الی 150 میلیون تومانی در کشورمان بدل به یکی از مهم‌ترین، شلوغ‌ترین و رقابتی‌ترین بازار خودرویی می‌شود، بلکه هر کس که بر شاهرگ آن مسلط گردد بردش تا سال‌های سال تضمین خواهد شد. به‌ویژه، با ورود بلندقامتانی چون پژو 2008، رنو داستر جدید و چری تیگو 7 که در آینده‌ای نزدیک صورت خواهد گرفت، کار فروش خودروهای شاسی‌بلند برای واردکنندگان ژاپنی و کره‌ای، به‌ویژه کیا و هیوندای بسی سخت‌تر خواهد شد، زیرا که هر سه خودروی نامبرده به‌احتمال‌زیاد با بهایی کمتر از 120 میلیون تومان عرضه می‌شوند و درعین‌حال، به حمایت مستحکم خودروسازان طراز اول کشور پشت‌گرم هستند. بی‌تردید همین موضوع مشتریان بیشتری را ترغیب به خرید این سه خواهد کرد، زیرا گستردگی خدمات پس از فروش، کماکان یکی از مهم‌ترین عوامل جهت خرید یک خودرو توسط آحاد هم‌وطنانمان است و بی‌شک نمایندگان سایپا، ایران‌خودرو و مدیران خودرو در سرتاسر کشور تا حدی می‌توانند به این نیاز فراگیر پاسخ درخوری ارائه دهند.

New Peugeot 2008 2016

در اینجا، بنده به معرفی دو کراس‌اوور اقتصادی می‌پردازم که امروزه از بازار خوبی در کشورهای آسیایی برخوردارند ولی جایشان در بازار داخلی‌مان سخت خالی است. این دو بلندقامت اقتصادی شرقی در صورت ورود و عرضه با قیمتی مناسب می‌توانند تحولی را در بازار کراس‌اوورهای وارداتی رقم زده و حق انتخاب بیشتری را برای عمده مصرف‌کنندگان ایرانی تدارک ببینند. یکی از این دو خودرو از برند هیوندای کره است و آن دیگری هم از هوندای ژاپن.

honda-br-v-hyundai-creta

هیوندای کرتا

هیوندای کرتا (CRETA) که از آن با عنوان هیوندای ix25 و هیوندای کانتوس (CANTUS) هم نام برده می‌شود، یک کراس‌اوور جمع‌وجور است که برای نخستین بار، ماه آوریل سال 2014 میلادی و به هیئت یک کانسپت در نمایشگاه بین‌المللی خودروی پکن رونمایی شد.

hyundai-creta-11

پلت‌فرم این خودرو با دیگر ساخته‌های گروه خودرویی کیا/هیوندای ازجمله کیا سول، کیا KX3، کیا CEED و هیوندای الانترا همسان و مشترک است. هیوندای کرتا در ممالکی همچون چین، هند، برزیل، روسیه و الجزایر به تولید می‌رسد و در دو گونه تک و دو دیفرانسیل، در تیررس خریداران قرار می‌گیرد. در بازار هند، این خودرو با پیشرانه‌های متفاوت بنزینی و دیزلی عرضه می‌شود. پیشرانه‌های دیزلی در احجام 1.4 و 1.6 لیتری ارائه می‌شوند که به ترتیب از توانی معادل 90 و 128 اسب بخار و گشتاوری برابر با 224 و 265 نیوتن متر برخوردارند و پیشرانه بنزینی هم تنها در یک نسخه 1.6 لیتری عرضه می‌شود؛ نسخه‌ای که توانی معادل 123 اسب بخار و گشتاوری برابر با 154 نیوتن متر را از خود تولید می‌کند. نیروی حاصل از پیشرانه به‌واسطه یک گیربکس 6 سرعته دستی و یا 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های این خودرو منتقل می‌شود.

hyundai-creta-14

در این میان، نسخه 1.6 لیتری بنزینی (123 اسب بخاری) این خودرو می‌تواند در صورت ورود به بازار کشورمان توفیق بسیاری را از آن خود نموده و عرصه را بر دیگر رقبای خود سخت تنگ کند. نسخه 1.6 لیتری بنزینی هیوندای کرتا از چابکی نسبتاً خوبی برخوردار بوده و قادر است در عرض 11.6 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. سرعت نهایی آن معادل 190 کیلومتر بر ساعت است و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز بین 6.5 الی 7 لیتر در هر صد کیلومتر مسافت متغیر است. طول/عرض/ارتفاع این کراس‌اوور کوچک آسیایی معادل 4270/1780/1630 میلی‌متر و فاصله بین دو محور عقب و جلوی آن برابر با 2590 میلی‌متر است. وزن خالص هیوندای کرتا معادل 1180 کیلوگرم است.

2015-hyundai-creta-suv-review-46

hyundai-creta-19

2015-hyundai-creta-suv-review-61

2015-hyundai-creta-suv-review-59

2015-hyundai-creta-suv-review-54

2015-hyundai-creta-suv-review-51

2015-hyundai-creta-suv-review-50

2015-hyundai-creta-suv-review-48

2015-hyundai-creta-suv-review-47

2015-hyundai-creta-suv-review-63

2015-hyundai-creta-suv-review-65

2015-hyundai-creta-suv-review-67

2015-hyundai-creta-suv-review-69

2015-hyundai-creta-suv-review-82

2015-hyundai-creta-suv-review-90

2015-hyundai-creta-suv-review-011

2015-hyundai-creta-suv-review-101

بهای نسخه 1.6 لیتری بنزینی کرتا در بازار هند، بسته به تیپ رفاهی، بین 940 هزار الی یک میلیون و 318 هزار روپیه متغیر است که با تبدیل آن به دلار آمریکا ارقامی بین 13,830 الی 19,400 دلار به دست می‌آید.

2015-hyundai-creta-suv-review-16

2015-hyundai-creta-suv-review-04

2015-hyundai-creta-suv-review-02

2015-hyundai-creta-suv-review-19

2015-hyundai-creta-suv-review-34

2015-hyundai-creta-suv-review-42

2015-hyundai-creta-suv-review-44

2015-hyundai-creta-suv-review-92

2015-hyundai-creta-suv-review-15

2015-hyundai-creta-suv-review-06

هوندا BR-V

هوندا BR-V یک کراس‌اوور میان سایز در قد و قواره امثال هیوندای توسان و کیا اسپورتیج است که برای نخستین بار، در روز بیستم ماه آگوست سال 2015 میلادی و به صورت یک نسخه پروتوتایپ در نمایشگاه بین‌المللی شهر گای کیندو (GAIKINDO) اندونزی به نمایش درآمد. این کراس‌اوور میان سایز توسط مرکز تحقیق و توسعه آسیا&پاسیفیک شرکت هوندا طراحی و هدف از ارائه آن نیز، تسخیر بازارهای آسیایی بوده است. در حال حاضر، هوندا BR-V در کشورهایی همچون هندوستان، تایلند و اندونزی به تولید رسیده و به ممالک دیگری چون مالزی، فیلیپین و آفریقای جنوبی و… صادر می‌گردد.

honda-br-v-2016-05

پلت‌فرم BR-V با محصولات دیگری از هوندا من‌جمله موبیلو (MOBILO)، به ریو (BRIO) و آمیز (AMAZE) همسان و مشترک است و در حال حاضر نیز، با دو پیشرانه متفاوت دیزلی و بنزینی عرضه می‌شود. پیشرانه بنزینی با حجم 1.5 لیتر از توانی معادل 119 اسب بخار و گشتاوری برابر با 145 نیوتن متر برخوردار است و پیشرانه 1.5 لیتری دیزلی نیز، از توانی معادل 100 اسب بخار و گشتاوری برابر با 200 نیوتن متر سود می‌برد. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، هوندا BR-V با دو گیربکس 6 سرعته دستی و CVT عرضه می‌شود و در دو گونه تک و دو دیفرانسیل در دسترس خریداران خود قرار می‌گیرد.

img_3964

ازآنجایی‌که در ایران ورود نسخه‌های دیزلی یک خودرو با موانع متعددی مواجه است لذا تنها پیشرانه‌ای که باقی می‌ماند همان نسخه 1.5 لیتری بنزینی (119 اسب بخاری) این خودروست. بی‌شک هوندا CR-V بنزینی با استعانت از پیشرانه بسیار پیشرفته i-VTEC خود، گزینه‌ای سخت سازگار با آب‌وهوای گرم و سوزان کشورمان است و ازآنجایی‌که ساخته‌های هوندا از دوام عالی برخوردارند و حتی برخی از محصولات 25 سال پیش آن نیز – ازجمله سیویک و آکورد – کماکان در کمال صحت و سلامت و با حداقل استهلاک در جاده‌های کشور ما در حال ترددند، لذا عرضه این خودرو با بهایی رقابتی می‌تواند بسیاری از هم‌وطنان را به خرید این بلندقامت زیبای ژاپنی ترغیب نماید. به‌ویژه که این خودرو از سایز مناسبی هم برخوردار است و در انواع 5 و 7 نفره عرضه می‌شود.

honda-br-v-2016-03

نسخه 1.5 لیتری بنزینی هوندا BR-V در زمانی بین 9 الی 10 ثانیه از حالت توقف به تندی 100 کیلومتر بر ساعت شتاب می‌گیرد و بیشینه سرعت آن نیز، بین ارقام 180 الی 190 کیلومتر بر ساعت، متغیر است. مصرف سوخت ترکیبی در این پیشرانه حدود 6.3 لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت است. طول/عرض/ارتفاع هوندا BR-V معادل 4455/1735/1650 میلی‌متر و فاصله بین دو محور جلو و عقب آن برابر با 2660 میلی‌متر است. وزن این خودرو بین 1199 الی 1306 کیلوگرم متغیر است.

hondabrvinfotain

hondabrvinstrument

hondabrvseat1

honda-br-v-2016-04

hondabrvsteering

img_3972

ao3-brv-063

honda-br-v-2016-06

honda-br-v-2016-07

honda-br-v-2016-08

منابع:
WIKIPEDIA.ORG
CARWALE.COM
HYUNDAI.COM/IN
و…

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *