تولید پراید و 405 متوقف می شود؛ تلاش سازمان استاندارد برای ساماندهی خودروسازان

تولید پراید و 405 متوقف می شود؛ تلاش سازمان استاندارد برای ساماندهی خودروسازان

این دومین باری است که خبر توقف تولید پراید و پژو 405 طی چند ماه گذشته توسط رئیس سازمان استاندارد رسانه ای می شود، خبری که در نوبت قبلی انتشار با واکنشی از سوی خودروسازان همراه نبود و از این رو به نظر نمی رسد که تاثیر چندانی بر روند تولیدات ایران خودرو و سایپا داشته باشد.

براساس یکی از بند های قانون، خودروهایی با عمر بیش از 10 سال نباید در کشور تولید شوند، اما اگر قرار بر اجرای دقیق این قانون باشد، نه تنها پراید و 405، بلکه سمند، پرشیا (پارس)، پژو 206 و به زودی تندر 90 نیز باید از خطوط تولید خارج شوند.

اما مسلما اولویت با پراید و 405 خواهد بود که بیش از 20 سال است به بازار عرضه می شوند و به عنوان کلاسیک ترین خودروهای صفر کیلومتر جهان جایگاهی ویژه دارند.

pride-back

البته در این میان ذکر این نکته واجب است که در سال 1389، سایپا تغییرات نسبتا موثری را بر روی پراید سابق اعمال کرده است و حتی در آن زمان اعلام شد که خودروهای جدید در قالب پروژه x100 (پلت فرم ارتقاء یافته پراید) به قدری با نمونه های قبلی متفاوت هستند که می تواند گفت پراید عملا از خط تولید خارج شده است!

بنابراین این شانس برای سایپا وجود دارد که قضیه توقف تولید پراید را به راحتی حدود 4 سال به تعویق بیاندازد، اما ایران خودرو از سال 1381 تغییر مشخصی را بر روی پژو 405 اعمال نکرده است و همچنان این خودرو با موتور پر مصرف و پر استهلاک xu7 به بازار عرضه می شود.

در نتیجه کمترین تغییر در خصوص رعایت نسبی قانون مذکور از سوی ایران خودرو، می تواند توقف تولید پیشرانه xu7 باشد که اتفاقا بر روی سمند و پارس نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *