تفاوت‌های بین خودروهای “عضلانی” و “پونی”

تفاوت‌های بین خودروهای “عضلانی” و “پونی”

همه‌ی ما واژه‌ی خودروی ماسل یا عضلانی را برای طیف متنوعی از خودروهای آمریکایی 8 سیلندر دیفرانسیل عقب بکار برده یا شنیده‌ایم؛ اما آیا واژه‌ی خودروی “پونی” در برخی موارد صحیح‌تر است؟

2015-chevrolet-camaro-ss-dodge-challenger-rt-scat-pack-ford-mustang-gt-promo

اغلب مردم خودروهای دیفرانسیل عقب و 8 سیلندر آمریکایی را با نام عضلانی می‌شناسند اما آیا همیشه این‌گونه است؟ برخی افراد معتقدند که واژه‌ی “پونی کار” در بسیاری از نمونه‌ها توصیف دقیق‌تر و بهتری دارد. ازآنجایی‌که این واژه احتمالاً کمتر شناخته شده پس بیایید نگاهی به تاریخچه آن بیندازیم.

1965 Shelby Mustang GT-350
1965 Shelby Mustang GT-350
Chevrolet Camaro 1967
Chevrolet Camaro 1967

dodge

بله برخی از این پیشرانه‌های 8 سیلندر در خودروهای بزرگ‌تر همان شرکت‌ها نیز بکار رفت اما پیشرانه‌های 8 سیلندر بلوک کوچک و حتی پیشرانه‌های 6 سیلندر نیز عموماً در آن زمان قابل سفارش بودند.

PLYMOUTH BARRACUDA 1970
PLYMOUTH BARRACUDA 1970
1970 Challenger
1970 Challenger

2017 Dodge Challenger GT AWD

اگرچه سایر کمپانی‌های آمریکایی دنبال سیستم تعلیق جادویی، کاهش وزن و زمان‌های چشمگیر در پیست نوربرگ رینگ هستند اما دوج و چلنجر روی لذت خط مستقیم تمرکز کرده و از نظر آن‌ها جایگزینی برای حجم پیشرانه وجود ندارد.

Dodge Challenger SRT Hellcat
Dodge Challenger SRT Hellcat

2018-dodge-challenger-srt-demon-1

این یک کوپه‌ی آمریکایی است، پیشرانه‌ی 8 سیلندر و لاستیک‌های عقبی دودزا دارد؛ اما آیا یک خودروی عضلانی به شمار می‌رود؟

2018fordmustang002

از طرف دیگر فورد موستانگ مدرن غالباً به عنوان پونی کار شناخته می‌شود. این خودرو هنوز هم افراد جوان را هدف قرار داده و سرانجام کل اکسل عقب خود را از دست داده و به تنظیمات سیستم تعلیق مستقل روی آورده است. بدین ترتیب جدیدترین نسل موستانگ بیشتر شبیه خودروهای اسپورت است. حتی این نسل از موستانگ آپشن دامپرهای تطبیق پذیر و اگزوز فعال را نیز دارد.

17vs18my-ford-mustang-14

این موضوع درباره‌ی شورولت کامارو نیز صدق می‌کند. در این خودرو نیز شاهد دامپرهای تطبیق‌پذیر هستیم و البته نیازی به گفتن این نکته نیست که نسل جدید این خودرو با کاهش وزن همراه بوده است. بحث درباره‌ی خودروی پونی می‌تواند روی کامارو نیز مصداق داشته باشد.

2017-chevrolet-camaro-ss-1le-front-three-quarter-03

اما در رابطه با اینکه خودروهای مدرن امروزی، عضلانی یا پونی هستند مشکلاتی وجود دارد. برای آغاز باید گفت همه‌ی خودروهای عضلانی سنتی ناپدید شده‌اند و اگر این کلمه را تنها درباره‌ی چلنجر حدود دو تنی بکار ببریم کمی بی‌معنی به نظر می‌رسد.

2017-chevrolet-camaro-ss-1le-rear-three-quarter-in-motion-01

دوم اینکه موستانگ، کامارو و خودروهایی از این دست هم‌اکنون کوچک نیستند بنابراین جای شگفتی نیست که آن‌ها با پیشرانه‌های 8 سیلندر خود عضلانی خطاب شوند. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که اکثر خودروهایی که شاید به عنوان پونی کار در نظر گرفته شوند دیگر به بزرگی قدیم نیستند. این روزها خودروهایی که به دنبال جوانان هستند بیشتر دوست دارند بیش از آنکه یک کوپه‌ی اسپورت باشند، به فرم هاچبکی کامپکت دربیایند.

2016-Ford-Mustang-Shelby-GT350R-front-three-quarter-in-motion-02

اما درباره‌ی موستانگ GT350 و کامارو ZL1 سوپر اسپورت چه؟ خب می‌توان آن‌ها را خودروهای اسپورت نامید.

Chevrolet-Camaro-ZL1-7

خب یک زمانی تمامی این تعاریف واضح و روشن بود اما این روزها راه برای بحث و بررسی بیشتر باز است. طرفداران خودرو شاید چلنجر را خودروی عضلانی بدانند و البته اکثر افراد آن را پونی کار بنامند. شاید هم دیگران بگویند که طرفداران سرسخت خودرو در زمان گذشته زندگی می‌کنند و واژه‌ی عضلانی می‌تواند درباره‌ی خودروهای بیشتری بکار رود.

dodge-charger-challenger-25

منبع: carthrottle

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *