به یاد « کــارول شلبــی » ؛ افسانه‌ای از غرب

به یاد « کــارول شلبــی » ؛ افسانه‌ای از غرب

باخبر شدیم « کارول شلبی » اسطوره فراموش‌نشدنی خودرویی جهان؛ مردی که یکی از نمادهای اصالت صنعت خودروسازی ایالات‌متحده بود،، پنج‌شنبه هفته گذشته (دهم می 2012 ؛ 21 اردیبهشت‌ماه) در بیمارستان دالاس چشم از جهان فروبست . . .

Carroll Shelby
Carroll Shelby

شلبی را بیشتر از همه بخاطر ساخت مدل‌های جاودانه کبرا می‌شناسند اما او علاوه‌بر این پایه‌گذار شرکتShelby American در سال 1962 بود که تا به امروز، تیونر اختصاصی موستانگ شهرت گرفته است.

Carroll Shelby & AC Cobra
Carroll Shelby & AC Cobra

شلبی در یازدهم ژانویه سال 1923 میلادی متولد شد. وی پس از فارغ‌التحصیلی در 1940 به نیروی هوایی ارتش ایالات‌متحده پیوست که در آنجا مسئولیت آموزش خلبانان را برعهده داشت. پس از جنگ جهانی دوم، علاقه زیاد وی به رانندگی او را به پیست مسابقات حرفه‌ای اتوموبیلرانی را کشاند طوریکه در فاصله سال‌های 1950 میلادی توانست راننده اصلی تیم‌هایی همچون آستون‌مارتین و مازراتی شود.

وی در کنار Roy Salvadoriدر سال 1959 توانست آستون‌مارتین را فاتح مسابقات 24ساعته لمانز کند. شلبی با خودروی آستین هیلی 100S نیز توانست 16 رکورد سرعت را در Bonneville به نام خود ثبت کند.

Carroll Shelby at 24-hours of LeMans 1967

Carroll Shelby & GT500

Carroll Shelby & Shelby GT500

Carroll Shelby at 24-hours of LeMans 1956

Carroll Shelby

Automotive Legend Carroll Shelby Visited Ford World Headquarters

Carroll Shelby & Cobra

Carroll Shelby

Carroll Shelby & Cobra Daytona

Carroll Shelby & Shelby GT-H

Carroll Shelby & Shelby GT350

Carroll Shelby & GR-1 Concept

Carroll Shelby at 24-hours of LeMans 1967

Carroll Shelby

Carroll Shelby

Carroll Shelby & AC Cobra

Carro Shelby & GT500KR

Carroll Shelby & Ford Mark IV

شلبی در سال 1956 و 1957 برنده عنوان « بهترین راننده سال » از طرف نشریه معتبر Sports Illustrated شد.در فاصله سال‌های 58-59 نیز توانست در هشت مسابقه فرمول‌وان شرکت کند.

با اینکه دیگر او به راننده‌ای سرشناس مبدل شده بود، اما بر اثر بیماری قلبی در سال 1960 برای همیشه از حضور حرفه‌ای در مسابقات اتوموبیلرانی کنار کشید. اما شلبی مردی نبود که به این زودی‌ها خسته شود! بعد از این دوران، او بدنبال ایجاد شرکتش رفت تا خودروهای موردعلاقه‌اش را اینبار خودش بسازد و نهایتا در سال 62 میلادی و در جریان نمایشگاه خودروی نیویورک برند شلبی را برای نخستین‌بار به جهانیان معرفی نمود.

بعد از این شلبی تمرکز خود را بر روی طراحی و ساخت خودرو کرد و با رابطه خوبی که با فورد برقرار کرده بود نیز توانست محصولات منحصر به فردی را تا به امروز روانه بازار کند که شاید یکی از بدیع‌ترین آنها فورد موستانگ GT500 سال 1967 میلادی باشد. در آخرین سال‌های عمرش نیز اگرچه شدت بیماری قلبی او بیشتر و بیشتر شده بود اما هنوز هم به خلبانی علاقه نشان می‌داد. وی نهایتا در سن 89سالگی بر اثر عارضه قلبی در بیمارستان دالاس (تگزاس) درگذشت.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *