بلندقامت نورسیده، اولین تجربهٔ رانندگی با اشکودا کودیاک

بلندقامت نورسیده، اولین تجربهٔ رانندگی با اشکودا کودیاک

کودیاک اولین کراس‌اوور هفت‌نفرهٔ اشکودا است که مدت زیادی از معرفی آن نمی‌گذرد. حال فرصتی یافتیم که برای اولین بار خیلی زود در جاده‌های بریتانیا پشت یک دستگاه کودیاک 2017 بنشینیم؛ اما چرا این خودرو بسیار مهم است؟ به دلیل اینکه 26,500 خریدار بالقوه در انگلستان دارد که آن‌را تبدیل به محبوب‌ترین محصول تاریخ اشکودا کرده است. البته این فروش بی‌سابقه تا حدی به خاطر افزایش انفجاری محبوبیت کراس‌اوورها و SUVها است؛ اما پیش‌ازاین، مدل یتی نیز به‌سرعت خود را به‌عنوان یک کراس‌اوور عالی اثبات کرده و نشان دارد که اشکودا توانایی ساخت این دسته از خودروها را دارد. اگر به دلایل بیشتری جهت اثبات برتری یتی نیاز دارید باید بگوییم که این خودرو در 12 ماه سال 2015 بهترین فروش خود را تجربه کرد.

dsc4049

اشکودا برای کودیاک بهترین قطعات گروه فولکس‌واگن را انتخاب کرده است. زیر پوستهٔ این خودرو چیز بسیار آشنایی نهفته است یعنی پلت‌فرم ماجولار MQB فولکس‌واگن. بااین‌حال بسیاری از افراد نمی‌دانند یا دقت نمی‌کنند که کودیاک در بسیاری از قطعات با گلف اشتراک دارد. در بیرون، بااینکه کودیاک یک SUV بزرگ است اما داخل آن به‌خوبی به‌عنوان یک ماشین خانوادگی کاربردی ساخته شده است یعنی درست همان‌گونه‌ای که یک اشکودا باید باشد. در قسمت جلو فضای زیادی وجود دارد درحالی‌که در ردیف دوم نیز به‌راحتی سه سرنشین بزرگ‌سال می‌توانند بنشینند. صندلی‌ها نیز به سمت جلو و عقب قابل جابجایی هستند.

dsc3894

بزرگ‌سالان در ردیف دوم صندلی‌ها فضای پای مناسبی در اختیار دارند اما ردیف سوم صندلی‌ها هرچند برای مسافت‌های کوتاه مناسب هستند اما در سفرهای طولانی بیشتر برای کودکان مناسب‌اند. همچنین در صورت باز بودن هر سه ردیف صندلی‌ها، فضای صندوق بار کوچک بوده و فقط مناسب مقدار کمی کیسه‌های خرید است؛ اما با جمع‌کردن ردیف سوم، حجم صندوق بار به 720 لیتر می‌رسد. همچنین اگر ردیف دوم صندلی‌ها نیز جمع گردند فضای صندوق بار به 2000 لیتر افزایش پیدا می‌کند که به‌راحتی حریف نیسان X ترایل با ظرفیت 1982 لیتر می‌شود.

dsc3906

dsc3912

کودیاک با تمرکز بر متریال و تزئینات، واقعاً به‌خوبی طراحی شده تا ظاهری مجلل را به نمایش بگذارد. در تیپ SEL و بالاتر یک صفحه‌نمایش 8 اینچی با سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هوشمند ارائه می‌شود که پاسخگویی آن درست مثل گوشی‌های هوشمند است. پلاستیک‌های بکار رفته در داخل کابین بسیار عالی و باکیفیت هستند حتی در قسمت پایینی درها، درحالی‌که برای استفادهٔ خانوادگی هم به‌اندازهٔ کافی مقاوم‌اند. مالکان خودروهای اشکودا یا فولکس‌واگن در داخل کابین کودیاک متوجه موارد آشنایی می‌شوند اما هیچ‌ چیز بدی در آن وجود ندارد، تمامی قسمت‌ها کاملاً منطقی طراحی شده و استفاده از آن‌ها آسان است.

dsc3935

زیر سپر عقب کودیاک مانند بسیاری از خودروهای مدرن امروزی، سنسوری قرار گرفته که نه‌تنها هنگامی‌که پای خود را زیر سپر ببرید درِ صندوق را باز می‌کند بلکه به‌صورت خودکار آن‌را می‌بندد. این یکی از مواردی است که شعار اشکودا یعنی «سادگی و هوشمندی» را نشان می‌دهد. به لطف استفاده از پلت‌فرم MQB فولکس‌واگن و قطعات مختلفی از گروه فولکس‌واگن، رفتار کودیاک در روی جاده قابل پیش‌بینی است تا جایی که می‌توان آن‌را یک ساپرب استیشن بلندقامت دانست زیرا این دو خودرو واقعاً باهم متفاوت نیستند.

dsc4218

هرچند رانندگی با کودیاک به‌ندرت لذت‌بخش است اما همانند هر خودرویی که بر روی پلت‌فرم MQB ساخته شده هنوز هم رانندگی دلپذیری را ارائه می‌کند. چسبندگی زیادی در آن وجود دارد، فرمان متعادل و دقیق است و گیربکس شش سرعتهٔ دستی آن نیز عملکرد خوبی دارد. بااین‌حال حتی اگر نسخهٔ اسپرت RS آن‌ هم ساخته شود هنوز هم در درجهٔ اول یک SUV خانوادگی است. اکثر خریداران واقعاً به عملکرد کودیاک علاقه‌مند نمی‌شوند اما باید به این نکته توجه داشت که هندلینگ این خودرو شگفت‌آور است و این شامل رانندگی آسان و آرامش‌بخش آن‌هم می‌شود. بااینکه خودروی مورد آزمایش ما از نوع پیش‌تولید بود اما عایق صدای آن خوب است و بااینکه همچون دیگر SUVها ظاهر جعبه‌ای شکلی دارد اما سروصدای باد در داخل کابین به‌سختی قابل‌شنیدن بود.

dsc2781

همچنین نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع مخصوص بازار جمهوری چک بود که سطح تریم و تجهیزات آن به کاملی نسخه‌های مخصوص بریتانیا نیست هرچند که تقریباً معادل بالاترین تیپ کودیاک است. این مدل دارای کنترل دینامیک شاسی است که در بریتانیا به‌صورت آپشن ارائه می‌شود اما در عوض از رینگ‌های کوچک‌تر 18 اینچی استفاده می‌کند درحالی‌که نمونه‌های بریتانیایی مجهز به رینگ‌های 19 اینچی هستند. استفاده از کمک‌فنرها و دامپرهای تطبیقی در کودیاک به معنای ارائهٔ سواری نرمی است اما امیدواریم نسخهٔ استاندارد آن‌هم که مجهز به فنرهای فولادی است به همین صورت راحت باشد. یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از رینگ‌های کوچک‌تر، عملاً عدم وجود سروصدای داخل کابین است اما آیا در نمونه‌های 19 اینچی هم همین سکوت وجود خواهد داشت؟ این را در آینده خریداران بریتانیایی خواهند فهمید.

dsc2692

کاملاً معمول است که در زیر کاپوت کودیاک پیشرانه‌های گروه فولکس‌واگن نصب گردد؛ بنابراین برای این خودرو دو نسخهٔ 125 اسب بخاری و 150 اسب بخاری از پیشرانهٔ 1.4 لیتری TSI بنزینی توربو، یک واحد 2 لیتری TSI بنزینی توربو با 180 اسب بخار قدرت و یک موتور 2 لیتری TDI دیزل با دو سطح قدرت 150 اسب بخار و 190 اسب بخار ارائه شده است. گیربکس اتوماتیک DSG و سامانهٔ چهارچرخ محرک به‌عنوان یک آپشن برای تمامی مدل‌ها به‌جز نسخهٔ کم قدرت موتور 1.4 لیتری قابل سفارش هستند درحالی‌که این دو مورد برای نسخهٔ 190 اسب بخاری موتور 2 لیتری دیزل به‌صورت استاندارد ارائه می‌گردد.

p30255

p30182

p30211

skoda-kodiaq-suv-2016-01

skoda-kodiaq-suv-2016-02

p30764

p30935

همچنین ماشین مورد آزمون ما از نوع بالا رده‌ای است که هنگام معرفی کودیاک ارائه شد و به همین دلیل از لیست طویلی از تجهیزات استاندارد سود می‌برد. این تجهیزات شامل سیستم کمک نوربالا، صندلی‌های چرمی با گرم‌کن، سیستم شناسایی نقاط کور، صفحه‌نمایش 8 اینچی با ناوبری و سرویس اینترنت، چراغ‌های LED، درِ صندوق بار الکتریکی، هفت صندلی و شارژر بی‌سیم تلفن همراه می‌شود اما این احتمال وجود دارد که در تیپ SEL در این تجهیزات تجدیدنظر شود.

p30267

p30835

p30989

قیمت تیپ SEL کودیاک با موتور 2 لیتری دیزل و سیستم چهارچرخ محرک از 30,500 پوند آغاز می‌شود درحالی‌که برای مقایسه قیمت هیوندای سانتافه با پنج صندلی از 31,610 پوند، کیا سورنتو از 35,850 پوند و لندروور دیسکاوری اسپرت HSE از 39,800 پوند آغاز می‌گردد. همچنین شرایط فروش کودیاک نیز هنوز توسط اشکودا اعلام نشده است اما به‌احتمال‌زیاد پیشنهادات فروش اشکودا بسیار رقابتی خواهد بود.

نظر نهایی

با توجه به شرایط کنونی، اشکودا کودیاک فوق‌العاده بوده و مدعی قدرتمندی در این کلاس محسوب می‌شود. کودیاک به‌خوبی ساخته شده، فوق‌العاده راحت و جادار برای هفت نفر است و ارزش بسیار بالایی را در برابر پول پرداختی ارائه می‌کند؛ بنابراین SUV جدید اشکودا می‌تواند رهبر جدید این کلاس لقب گیرد.

dsc4119

مشخصات فنی

Skoda Kodiaq 2017
قیمت 32,695 پوند
پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر دیزل
قدرت 150 اسب بخار
گشتاور 240 نیوتن متر
گیربکس شش سرعته دستی
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 9.8 ثانیه
حداکثر سرعت 195 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت 5.5 لیتر
[دانلود ویدئو] منبع: AutoExpress

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *