بازار خودروی ایران در سالی که گذشت…

بازار خودروی ایران در سالی که گذشت…

سال 95 با تمامی فراز و فرودهای خود به واپسین روزها رسیده و ما هم به رسم همه‌ساله گزارشی کلی از عملکرد بازار خودرویی کشورمان را تقدیم شما عزیزان می‌کنیم. البته باید به این نکته اشاره کرد منابع خبری داخلی اندک و انگشت‌شماری برای اطلاع‌رسانی وجود داشته و حتی می‌توان گفت منبع جامع و کاملی برای این کار وجود ندارد. به ناچار با بررسی منابع خارجی توانستیم به عملکرد بازار خودرویی کشورمان در سال 2016 دست پیدا کنیم. شایان ذکر است احتمال وجود اختلاف در میزان فروش منابع داخلی و خارجی وجود دارد زیرا همان‌گونه که اشاره کردیم سال میلادی و تقویم شمسی متفاوت هستند. البته باید به این نکته هم باید اشاره کرد در سه ماهه‌ی پایانی سال 95 این آمارها افزایش پیدا کرده‌اند اما به احتمال زیاد تغییری در رتبه‌بندی خودروها و برندها به وجود نیامده است.

cartoon

بازار خودروی ایران نشانه‌هایی واضح از بهبود را در سال 2016 نشان داده و تولید محلی با افزایش قابل‌توجه 28 درصدی به یک 1230632 دستگاه رسیده است. البته میزان واردات با افتی 12 درصدی به 54622 دستگاه رسیده است. حاصل کلی وجود 1285254 دستگاه خودرو در بازار است که نسبت به مدت مشابه سال 2015 رشد 25 درصدی را نشان می‌دهد.

2-peugeot-405-slx

برند پژو همچنان محبوب‌ترین خودروساز ایران بوده و سهم آن از 21 به 32.4 درصد در بازار رسیده است. پس از پژو برند داخلی سایپا قرار دارد که سهم آن از بازار خودروی کشور 28.4 درصد بوده است. ایران‌خودرو در جایگاه سوم باقی مانده اما سهم آن از بازار کاهش یافته و از 14.9 درصد سال پیش به 12.4 درصد در سال 2016 رسیده است. رنو نیز با رشد فروش مواجه بوده و بیش از 110 هزار خودرو را فروخته و سهم 8.7 درصدی از بازار خودروی کشور را از آنِ خود کرده است. سهم رنو در سال 2016 برابر با 4 درصد بوده است.

frente-tiggo

چری (مثبت 62 درصد) جایگزین جک (منفی 34 درصد) شده و عنوان محبوب‌ترین خودروساز چینی را در ایران به دست آورده و در رده‌ی پنجم از نظر فروش قرار گرفته است؛ اما برند برلیانس رشدی فوق‌العاده داشته و توانسته با رشدی 428 درصدی در جایگاه ششم قرار بگیرد.

JAC S5

جک با افتی چشمگیر به رده‌ی نهم پرفروش‌ترین برندهای خودروسازی ایران دست یافته است. این سه برند چینی بهترین عملکرد را در بازار خودروی داخلی داشته‌اند. ایران یکی از کشورهایی است که خودروهای چینی حضوری پررنگ در آن دارند؛ اما جدای از 10 خودروساز برتر، در رده‌های بعدی خودروسازهای چینی لیفان (رده دوازدهم)، دانگ فنگ (رده چهاردهم)، چانگان (رده شانزدهم)، هایما (رده نوزدهم)، FAW (رده بیست و یکم)، ام جی (رده بیست و پنجم)، گریت وال (رده بیست و ششم)، فوتون (رده بیست و نهم)، هاوال (رده سی و پنجم)، بایک (رده چهلم)، جینبی (رده چهل و یکم) و جیلی (رده چهل و دوم) را می‌بینیم. بله از مجموع 45 برند حاضر در بازار خودروی کشورمان، 15 برند چینی هستند.

pride-3

سایپا پراید علیرغم سن 30 ساله‌ی خودرو همچنان پرفروش‌ترین خودروی بازار ایران بوده و در یک سال تنها کمی کمتر از یک چهارم یک میلیون دستگاه از آن تولید شده است. این خودرو با 100 هزار فروش بیشتر، بالاتر از پژو 405 (رشد بیست و نه درصدی) و 206 (رشد 38 درصدی) قرار گرفته است. این دو خودرو از نظر فروش از پژو پارس سبقت گرفته‌اند.

Brilliance H330 2014

اما سری هم بزنیم به خودروهای وارداتی و عملکردی که این خودروها از خود بر جای گذاشته‌اند. بار دیگر هیوندای سانتافه حرف اول را در این بخش می‌زند و سهم 16 درصدی از بازار خودروهای وارداتی را در اختیار دارد. هرچند، فروش آن با 15 درصد افت مواجه بوده است.

2017 Hyundai Santa Fe Sport

در رتبه‌ی بعدی پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی کیا اسپورتیج قرار دارد که آن هم با افت فروش 28 درصدی دست و پنجه نرم کرده است.

Kia Sportage 2016

tivolli-4_1

سانگ یانگ تیوولی سال 2016 را با فروش زیر 2900 دستگاهی به پایان رسانده و اما در رتبه‌ی سوم قرار گرفته و باعث شده جدول پرفروش‌ترین‌های کاملاً کره‌ای را شاهد باشیم. از شاخص‌ترین خودروهای وارداتی که در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند می‌توان به لکسس NX (رده‌ی چهارم)، هیوندای توسان (رده‌ی هفتم)، رنو فلوئنس (رده‌ی هشتم)، کیا سراتو (رده‌ی نهم) و سورنتو (رده‌ی دهم) اشاره کرد؛

Lexus NX200T 2015

2016 Hyundai Tucson

new-dacia-duster-2017-01

Renault Captur

toyota-prius-01

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *