مقایسه داچیا ساندرو و فورد Ka+

مقایسه داچیا ساندرو و فورد Ka+

داچیا خودروی ارزان‌قیمت ساندروی خود را فیس لیفت نموده و این خودرو باید با رقیب قدرتمند جدید یعنی فورد کا پلاس رقابت نماید.

dacia-sandero-vs-ford-ka-01

داچیا از حدود ۵ سال پیش که به بازار بریتانیا بازگشته ثابت کرده که یک سورپرایز است. این برند ترکیبی از بهای ارزان و تجربه‌ی خرید مناسبی است که باعث جذب خریداران زیادی شده و البته محصولاتی چون ساندرو باعث ایجاد آرامش خاطر از نظر فروش در بازار دست‌دوم می‌شوند. هرچند حتی داچیا نیز می‌داند که برای جلب‌توجه خریداران به چیزی بیشتر از بهای ارزان نیاز دارد و به همین دلیل است که نسخه‌ی پایه‌ی ساندرو را فیس لیفت نموده است.

dacia-sandero-13

ford-ka-12

شاخ‌به‌شاخ

مدل

داچیا ساندرو ۰٫۹ TCe Ambiance فورد کا پلاس ۱٫۲۵ Zetec
قیمت (پوند) ۷۷۹۵

۱۰۵۴۵

پیشرانه

۳ سیلندر ۰٫۹ لیتری توربو ۴ سیلندر ۱٫۲۵ لیتری
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۸۹/۱۴۰

۸۴/۱۱۲

گیربکس

۵ سرعته ی دستی، دیفرانسیل جلو ۵ سرعته ی دستی، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) ۱۰٫۶

۱۲٫۱

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

۱۷۵ ۱۶۹
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) ۶٫۷

۶٫۸

آپشن ها

رنگ متالیک (۴۹۵ پوند)، تنظیم ارتفاع (۵۰ پوند)

رنگ متالیک (۴۹۵ پوند)، سیستم تهویه مطبوع (۲۷۵ پوند)، صندلی‌های گرم شونده (۱۵۰ پوند)

  • داچیا ساندرو

dacia-sandero-02

نقاط قوت: فضای زیاد، بهای کم، تجهیزات زیاد، پیشرانه‌ی مشتاق نقاط ضعف: مواد بکار رفته‌ی کم کیفیت، دینامیک رانندگی ضعیف، فقدان تجهیزات ایمنی

dacia-sandero-04

در یک نگاه شما شاید نتوانید به‌روزرسانی‌های ساندرو را تشخیص دهید. حاشیه‌ی سود کم در این بخش از بازار به این معنی است که هرگونه بازنگری در خودرو باید با نیم‌نگاهی به هزینه‌ها انجام شود.

dacia-sandero-15

dacia-sandero-16

dacia-sandero-17

dacia-sandero-06

زیر پوست ساندرو بدون تغییر باقی مانده است. بدین ترتیب شما هنوز با ساختاری مرتبط با نسل دوم رنو کلیو روبرو خواهید بود که در سال ۱۹۹۸ معرفی شده است. پیشرانه‌های ارائه شده نیز آشنا بوده به جز نسخه‌ی ۳ سیلندر ۱ لیتری ۷۴ اسبی تنفس طبیعی که جایگزین پیشرانه‌ی ۱٫۲ لیتری قدیمی شده است. هرچند، نسخه‌ی ۰٫۹ لیتری توربویی که در این تست بکار رفته هنوز هم قوی‌ترین است. این پیشرانه نه‌تنها قوی‌تر از پیشرانه‌ی تازه‌وارد ساندرو است بلکه مصرف سوخت و آلایندگی کمتری دارد.

dacia-sandero-01

ساندرو ۱٫۵ ثانیه زودتر از کا پلاس به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد. مزیت شتاب گیری سریع‌تر ساندرو به دنده‌های دیگر نیز تسری یافته و این خودرو ۴٫۱ ثانیه زودتر از فورد از سرعت ۸۰ به ۱۱۳ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

dacia-sandero-03

این خودرو در جاده نیز فوراً عضلانی‌تر از حریف به نظر می‌رسد. در سرعت‌های پایین ارائه‌ی قدرت توسط پیشرانه با ناهنجاری همراه است اما وقتی دور آن به بالای ۲۵۰۰ می‌رسد قدرت پیشرانه آشکار می‌گردد.

dacia-sandero-07

ساندرو اگرچه در خط مستقیم به آسانی از پس فورد کا پلاس برمی‌آید اما شاسی کمی لنگ می‌زند. چسبندگی زیادی وجود داشته و خودرو همیشه ایمن و قابل پیش‌بینی است اما فرمان سنگین خودرو ناهمواری‌ها را منتقل کرده و حرکات بدنه نیز به خوبی کنترل نشده‌اند.

dacia-sandero-08

در طرف دیگر سیستم تعلیق نرم ساندرو به این خودرو اجازه می‌دهد تا با نرمشی سورپرایز کننده از دست‌اندازها عبور کند. در سرعت‌های بالا کمی صدای باد و پیشرانه به گوش می‌رسد اما در کل برای استفاده در فواصل طولانی گزینه‌ای خوب است.

dacia-sandero-09

dacia-sandero-10

dacia-sandero-11

dacia-sandero-12

نظرات آزمایش‌کننده‌ها

کابین: مواد بکار رفته احساس خیلی خوبی ندارند هرچند گه غربیلک فرمان جدید باعث بهبودی اوضاع شده است.

سیستم اطلاعات سرگرمی: سیستم صوتی ساده‌ی خودرو ارتقا یافته و شامل رادیوی DAB و اتصال بلوتوث است.

تجهیزات: اگرچه داچیا خودرویی پایه است اما تجهیزات ضروری را داراست.

  • فورد کا پلاس

ford-ka-02

نقاط قوت: دینامیک رانندگی سرگرم‌کننده، آسایش زیاد، کابین جادار نقاط ضعف: بهای بالا، پیشرانه‌ی ضعیف، هزینه‌های سواری بالاتر

ford-ka-03

سومین نسل فورد کا پلاس بسیار بهتر از اولین نسل این خودرو است که در سال ۱۹۹۶ معرفی شده بود.

ford-ka-14

ford-ka-15

ford-ka-16

ford-ka-05

این تلاش‌ها خود را در زمان حرکت با خودرو نشان می‌دهد و کا پلاس بالغ‌تر و آرام‌تر از داچیا ساندرو می‌باشد.

ford-ka-01

در حقیقت از جنبه‌های زیادی این خودرو بیشتر شبیه فیستای گران‌تر احساس می‌شود. در این خودرو همان فرمان بالانس شده و دقیق وجود دارد و تعویض دنده‌ها نیز به نرمی و با دقت انجام می‌گیرد. کنترل بدنه عالی بوده و چسبندگی زیادی وجود دارد. راحتی سواری کا پلاس خوب است و در دست‌اندازها پایدارتر از ساندرو می‌باشد. به علاوه صدای کمتری از جاده به کابین می‌رسد.

ford-ka-06

پیشرانه‌ی ۱٫۲۵ لیتری فورد ساکت‌تر است و تنها در زمانی که دور بالاتر را بکار بگیرید سروصدا می‌کند. هرچند، به دست آوردن این آرامش به بهای قربانی کردن پرفورمنس خودرو بوده است. خودرو در دورهای زیر ۲۵۰۰ مشتاق نشان می‌دهد اما در دورهای بالاتر کم می‌آورد زیرا گشتاور کمتری نسبت به ساندرو دارد.

ford-ka-07

به عنوان نتیجه کا پلاس در تمامی تست‌های پرفورمنس نتیجه را به ساندرو واگذار کرده است. در دنیای واقعی فاصله‌ی عملکردی دو خودرو مخصوصاً زمانی که در بزرگراه حرکت می‌کنید زیاد و قابل‌توجه است.

کروز کنترل استانداردی که در این مدل وجود دارد باعث آرامش خاطر در بزرگراه‌ها می‌شود. گیربکس ۵ سرعته ی خودرو در کل عملکرد مناسبی داشته و گشتاور پیشرانه برای سرعت‌های بزرگراهی خوب است بنابراین کمی پرفورمنس در صورت نیاز وجود دارد اما کا پلاس در این بخش نمی‌تواند حریف داچیای سرزنده‌تر شود.

ford-ka-08

ford-ka-09

ford-ka-10

ford-ka-11

نظرات آزمایش‌کننده‌ها

کیفیت کلی: مواد بکار رفته در این خودرو احساس مرغوب‌تری دارند. غربیلک فرمان چرمی احساس لوکس بودن را القا می‌کند.

تکنولوژی: سیستم مدیای SYNC فورد به شما اجازه می‌دهد تا گوشی‌تان را برای کنترل موزیک یا خواندن متن‌ها متصل کنید.

تجهیزات اضافی: صندلی‌های گرم شونده، سیستم تهویه مطبوع و حسگرهای پارک آپشنال باعث ایجاد احساس بهتری می‌شوند اما بهای خودرو را نیز بالاتر می‌برند.

  • قضاوت نهایی

dacia-sandero-14

رتبه‌ی اول: داچیا ساندرو اگر به دنبال خودرویی راحت و کاربردی با بهایی معقول و ارزان هستید نمی‌توانید به سادگی از ساندرو بگذرید. از نظر دینامیکی این خودرو از کا پلاس شکست می‌خورد اما سواری خوبی داشته و از پیشرانه‌ای نرم و مشتاق بهره می‌برد. ساندرو همچنین تجهیزات مناسب و هزینه‌های کمی دارد.

ford-ka-13

رتبه‌ی دوم: فورد کا پلاس این یک هاچبک جمع‌وجور آرام است که تجربه‌ی رانندگی ریلکس تری نسبت به ساندرو دارد. کا پلاس از کابینی باکلاس تر سود برده و آپشن های خوبی دارد؛ اما در سگمنتی که پول حرف اول را می‌زند، بهای بالای فورد را نمی‌توان توجیه کرد.

منبع: autoexpress

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *